Revákné Dr. Markóczi Ibolya
DE TTK, Biológia és Környezettan Szakmódszertani Részleg
A kurzus célja a természettudományos nevelés didaktikájának történeti elemzése révén annak bemutatása, milyen fő szakmai, pedagógiai és pszichológiai paradigmák mentén jutottunk el a ma természettudományos oktatásához. A kurzus célja egy olyan általános szemlélet kialakítása, mely révén a jelöltek képessé válnak a természettudományok didaktikáját egységben látni és kezelni. A természettudományok tanításának didaktikai kérdésein keresztül rávilágítani arra, milyen más tantárgyak tanulásához illetve a társadalmi-gazdasági életben történő eligazodáshoz szükséges transzferálható képességek, készségek és jártasságok alakíthatók ki a természettudományok tanulásának folyamatában.
Tematika:
-
A természettudományos oktatás története.
-
Pedagógia paradigmák és azok hatása a természettudományok didaktikájára.
-
Az egyes természettudományos tantárgyak didaktikájának összehasonlítása.
-
A természettudományos nevelés kutatásának fő területei, a kutatás módszerei és azok eredményei.
-
Képességfejlesztés a természettudományos órákon és azok hozadéka más tantárgyakban és a társadalomban.
-
Az STS (Science Technology Society) elmélete a természettudományos oktatásban.
Ajánlott szakirodalom:
- Abruscato, J. (1981): Teaching children science. Prentice Hall, Englewood Cliffs, N.J.
- Beaton, A. E., Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzalez, E. J., Smith, T. A., and Kelly, D. L. (1996a): Science Achievement in the Middle School Years: IEA’s Third International Mathematics and Science Study. Center for the Study of Testing, Evaluation, and Educational Policy, Boston College, Boston.
- Békefi Irén (2005): A biológia tanításának története a tudomány fejlődésének tükrében. A biológia tanítása, 5. sz. 16-23.
- Bybee, R. W. (1987): Science Education and the Science-Technology-Society (STS) Theme. Science and Education, 71. 5. sz. 667–683.
- Comber, L. C. és Keeves, J., P. (1973): Science Education in Nineteen Countries. International Studies in Evaluation I. Almqvist & Wiksell, Stockholm.
- Chrappán Magdolna (1998): A diszciplináris tárgyaktól az integrált tárgyakig. Új Pedagógiai Szemle, 48. 12. sz. 59–74.
- Detterman, D.,K. (1993): The Case for Prosecution: Transfer as an Epiphenomenon. In: Detterman, D. K. és Sternberg, R. J. (szerk.): Transfer on Trial: Intelligence, Cognition, and Instruction. Ablex Publishing Corporation, Norwood, New Jersey. 1–25.
- Kardos Margit (szerk.) (1985): A természettudományos tantárgyak nemzetközi összehasonlító vizsgálata. Országos Pedagógiai Intézet, Budapest
- Korom Erzsébet (2002): Az iskolai tudás és a hétköznapi tapasztalat ellentmondásai: természettudományos tévképzetek. In: Csapó Benő (szerk.): Az iskolai tudás. 2. kiadás. Osiris Kiadó, Budapest. 149–176.
- Michel Rocard, Peter Csermely, Doris Jorde, Dieter Lenzen, Harriet Walbert, Henriksson, Valerie Hemmo (2010): Természettudományos nevelés ma: megújult pedagógia Európa jövőjéért, Iskolakultúra, 12. sz. 13-31.
- Molnár Gyöngyvér (2001): Az életszerű feladathelyzetekben történő problémamegoldás vizsgálata. Magyar Pedagógia, 101. 3. sz. 347–373.
- Nahalka István (1997a-b-c): Konstruktivista pedagógia – egy új paradigma a láthatáron I-III. Iskolakultúra, 2-3-4. sz.
- Nagy Lászlóné (2010): A kutatásalapú tanulás/tanítás (’inquirybasedlearning/teaching’, IBL) és a természettudományok tanítása. Iskolakultúra, 12. sz. 31-52.
- OECD (2006b): Science Competencies for Tomorrow’s World Volume 1: Analysis. OECD Publications, Paris.
- Oberlander F.- Revákné Markóczi Ibolya- Schneider I. K. - Tóth Zoltán (megjelenés alatt): Tegyük érdekesebbé a természettudományok tanulását az iskolában. Instrukciók, kísérletek, munkalapok a víz témakörében az általános iskola alsó tagozata számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
- Revák-Markóczi, I., Tóth-Kosztin, B., Tóth, Z., Dobó-Tarai, É., Schneider, I. K., Oberländer, F. (2008): Effects of applying the Rostock model on metacognitive development of pupils. Journal of Science Education, Vol. 9, No. 2, 94-99.
- Revákné Markóczi Ibolya (2010): A 9-10 éves tanulók természettudományos problémamegoldó stratégiájának vizsgálata. Magyar Pedagógia, 2010. 1. sz. 53-71.
- Schneider, I.K., Oberländer, F., Tóth, Z., Dobó-Tarai, É., Revák-Markóczi, I. (2008): Scientific learning in primary school education: a model study on children’s concepts of physical material, Practice and Theory in Systems of Education, Vol. 3, No. 2, 51-60.
- Tóth, Z., Revák-Markóczi, I., Schneider, I.K., Oberländer, F., Dobó-Tarai, É. , (2008): Effect of instruction on 1st graders' thinking patterns regarding the description of water with every day and scientific concepts. Practice and Theory in Systems of Education, Vol. 3, No. 1 45-54.
- Veres Gábor (2003): Természettudományos nevelés és társadalom – Az STS irányzat alkalmazásának néhány elvi és gyakorlati vonatkozása. In: Testvéri tantárgyak CD. KÁOKSZI, Budapest.