Pinczésné dr. Palásthy Ildikó
KFRTF, Pedagógiai, Pszichológiai és Társadalomtudományi Tanszék
A kurzus célja összefoglalni és elemezni a sikeres tanítás-tanulási folyamathoz szükséges pszichés tényezőket, összevetni az életkori és egyéni sajátosságokkal kapcsolatos kutatások elméleti hátterét, eredményeit és módszertanát, rámutatni az eltérések lehetséges okaira, feltárni a pszichikus funkciók fejlettsége, a gyermek teljesítménye, viselkedése és a háttértényezők közötti összefüggéseket, tájékozódni a vonatkozó hazai és nemzetközi kutatásokban.
Tematika:
- Az egészséges pszichikus fejlődés biológiai, pszichés és szociális tényezői
- Rizikótényezők. Az iskolai siker és sikertelenség meghatározói.
- Kritikus életkori periódusok – magyarázó elméletek
- Nosológia: a tünetek rendszere. Primér és szekundér tünetek.
- Magatartási és teljesítményproblémák.
- A segítségnyújtás kognitív, affektív és konatív feltételei.
- A pedagógus kompetenciái, kompetenciahatárai.
- Segítő személyek és intézmények.
Ajánlott szakirodalom:
- N. Kollár Katalin – Szabó Éva (szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest.
- Csabai Márta – Molnár Péter (2009): Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia. Medicina Könyvkiadó Zrt, Budapest.
- De Leon, G. (2000): Therapeutic community: theory, model, and method. Springer., New York.
- Mészáros Aranka (szerk.) (1999): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
- Nemes Lívia (2000): A bennünk élő gyermek. FILUM Kiadó, Budapest.
- Pinczésné dr. Palásthy Ildikó (2003): Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen.
- Ranschburg Jenő (1998): Pszichológiai rendellenességek a gyermekkorban. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
- Seligman, M.E.P. (2002): Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. In: Snyder, C.R., Lopez, S. (eds.): Handbook of positive psychology. Oxford University Press, New York. 3-9.
Legutóbbi frissítés:
2023. 03. 26. 19:56