Tantárgy-pedagógiai kutatások kémiából 8

Dr. Tóth Zoltán

DE TTK, Szervetlen és Analitikai Kémiai Tanszék

A kurzus célja a kémia tanításával-tanulásával kapcsolatos kutatási eredmények megismerése, különös tekintettel a hazai vonatkozásokra.

Tematika:

  1. A kémia-tantárgypedagógia, mint kutatás. Legfontosabb publikációs fórumai: nemzetközi és hazai konferenciák, nemzetközi és hazai folyóiratok.

  2. Pedagógiai paradigmák a kémia tanításában. A konstruktivista pedagógia lehetőségei. A tanulók kémiai előismeretei: A fogalmi fejlődés és a fogalmi váltás problémája a kémiában. Kémiai tévképzetek, naiv elméletek és alternatív keretek. A tévképzetek kialakulása, tulajdonsága, korrekciójának lehetőségei.

  3. A kémiai fogalmak tanításának módszertani nehézségei és lehetőségei: A kémiai fogalmak csoportosítása, természete. A kémia alapfogalmai. A többszörös elméleti modellek problémája. Az anyagok és jelenségek többszintű leírása, értelmezése. A nyelvhasználat, a hétköznapi és a tudományos jelentés eltéréséből adódó problémák. A kémiai fogalmak jelentésének megváltozásából adódó problémák.

  4. A kémiai számítások szerepe a kémia tanítási-tanulási folyamatában: A kémiai számítások didaktikai funkciói, tanításának módszertani lehetőségei és problémái. Az algoritmusok tanításának kérdése.

  5. A kémiai kísérletek szerepe a kémia tanítási-tanulási folyamatában: A kémiai kísérlet fogalma, csoportosítása, didaktikai funkciói. Új irányzatok a kémiai kísérletezésben.

  6. A modellezés szerepe a kémia tanítási-tanulási folyamatában: A modell fogalma, csoportosítása, didaktikai funkciói.

  7. Kooperatív technikák a kémia tanításában. A problémaközpontú tanítás lehetőségei. Az IKT szerepe a kémia tanítási-tanulási folyamatában.

Ajánlott szakirodalom:

  • Barke, H. D.; Hazari, A.; Yitbarek, S. (2009): Misconceptions in chemistry (Addressing perceptions in chemical education). Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg
  • Taber, K. (2001): Chemical misconceptions – prevention, diagnosis and cure. Volume I: Theoretical background. Volume II: classroom resources. Royal Society of Chemistry, London.
  • Talanquer, V. (2006): Commonsense chemistry: A model for understanding students’ alternative conceptions. Journal of Chemical Education, 83. 5. sz. 811-816.
  • Tóth Zoltán (2002): A kémiai fogalmak természete. Iskolakultúra, 12 (4), 92-95.
  • Tóth Zoltán (2009): Kémiai tévképzetek. Természet Világa, 140 (1), 25-27.

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56