Sportpedagógiai kutatások a nemzetközi neveléstudományban 24

Dr. Nagy Ágoston

DE OEC Testnevelési és Sportközpont

A kutatási téma:

A sport értékteremtő szerepe a tudományban a változó politikai, gazdasági és társadalmi viszonyok között.

Rövid helyzetelemzés

  1. A sport alapvető területeinek (élsport, szabadidősport, diáksport, egyetemi és főiskolai sport, fogyatékosok sportja) helyzete napjainkban.

  2. A napjainkban is érzékelhető politikai és gazdasági változások átalakítják a sport társadalmi környezetét is. Változásokat indít a sport egyes részterületein.

  3. Az élsport az állam kivonulásával nagy veszteségeket szenvedett. Kialakult a többcsatornás anyagi támogatás rendszere.

  4. A szabadidősport, lényegesen kisebb figyelmet és pénzügyi támogatást kap az elsőbbséget élvező versenysporthoz képest. Az új társadalmi csoportoknak nagyon eltérő esélyei vannak mind a sportolásra, mind a sportfogyasztásra.

  5. A diák-, és egyetemi sport elismertsége, társadalmi presztízse csekély, és az egyetemisták számára a sportolói karrier nem jelent olyan egyértelmű motivációt, mint a fejlettebb fogyasztói társadalmakban. Éppen ezért nem vonzó a sportolás a szabadidő eltöltésére, így jellemző a mozgásszegény életmód a fiatalok körében.

  6. A fogyatékosok sportjának infrastrukturális környezete, fejlődési lehetőségei korlátozottak hazánkban, ennek hatásai az eredményességben is jelentkeznek.

  7. A társadalmi, politikai változások számos olyan kutatási területet nyitnak meg a sport és társadalom összefüggéseit kutatók számára, amelyekről eddig kevés információ volt elérhető. Ilyen például a sportszocializáció folyamatának és aspektusainak kutatása, a sportban tapasztalható társadalmi egyenlőtlenségek feltárása, és a sport különböző területeinek helyzetében bekövetkezett változások tudományos analízise.

  8. Ezen kívül olyan, a nemzetközi sporttudományban már korábban reflektorfénybe került témák várnak elemzésre, amelyeket a sportban is tapasztalható globalizációs folyamat gyorsít fel.

A kurzus célja:

A sport és a testnevelés interdiszciplináris tulajdonságai révén számos tudományág kutatási célpontja. A testnevelés és a sport oktatása pedagógiai feladat, melynek során a mozgástanítás az elsődleges, de nem az egyetlen cél. A sporttevékenység eredménye közvetlenül hat a sporttevékenységben résztvevő tanárra és a sportolóra, de közvetve széles körű hatásai vannak, melyek meghatározhatják egy-egy nemzet egészségi állapotát, életminőségét, munkaképességét, gazdasági eredményességét. Ebben az interperszonális kapcsolatban dinamikusan fejlődik a sportolók személyisége. E cél közvetlenül mérhető a sporttevékenység hatékonyságával, ezért a sport-, oktatás, szervezés, kutatás dinamikusan fejlődő tudományterület. A testnevelés és a sportpedagógia tudománya intenzíven vizsgálja a témakört és e kutatások eredményének alkalmazhatósága különösen értékessé teszi már a neveléstudományokkal fiatalon érdeklődő hallgatók körében is.

  1. A modern sport szerepe a szocializációban, a sport pedagógiai aspektusai

  2. Az életminőség és a sport tudományos vizsgálata

  3. A döntés tanítás - tanulás vizsgálata a testnevelés órán és sportedzéseken

  4. Új didaktikai alkalmazási módszerek lehetőségei sporttudományok oktatásában

  5. Sportolók személyiségének jellemzői, a sport személyiségfejlesztő hatása és pedagógiai alkalmazásai

  6. A sportcsapatok szocializációs jellemzői, csoport dinamikája és a csapatok építése

  7. A sportteljesítmény fokozásának pedagógiai lehetőségei

  8. A küzdelem-, és a cselekvés-hatékonyság elemzése és pedagógiai szabályozása

  9. A sport szervezésének kutatása, testnevelés órákon és sportfoglalkozásokon

  10. A sport értékrendszerének kutatása és társadalmi szerepe

  11. Játékelméleti kutatások a mozgásos játékok alkalmazásának hátterében

  12. Mérkőzés megfigyelések technikái, alkalmazások tapasztalatai sportjátékokban

  13. Az emberi teljesítmények fokozásának elméleti- és szakmódszertani kérdései az élsportban

  14. Versenysportolók kiválasztásának pedagógiai-, és módszertani kérdései

  15. Különböző korosztályok sportolásának kérdései a sporttudományban, a mozgáskontroll, a mozgás és a személyiség kapcsolata

Szakirodalom:

  • Chiappori – Levitt – Groseclose (2002): Testing Mixed Strategy Equilibria When Players Are Heterogeneous: The Case of Penalty Kicks in Soccer. In.American Economic Review, vol.92, no 4, pp.1138-1151.
  • Csontos László (vál.,1998): A racionális döntések elmélete. Osiris – Láthatatlan Kollégium, Budapest
  • Dixit, Avinash - Nalebuff, Barry (1991): Thinking Strategically. The Competitive Edge in Business, Politics, and Everyday Life. Norton, New York
  • Dixit, Avinash – Skeath, Susan (2004): Games of Strategy. Norton, New York
  • Gigerenzer, Gerd – Selten, Reinhard (ed.,2002): Bounded Rationality: The Adaptive Toolbox. MIT, Cambridge - London.
  • Gladwell, Malcolm (2005): Ösztönösen: A döntésről másképp. HVG, Budapest
  • Hammond, John S.- Keeney, Ralph L. – Raiffa, Horward (1999): A döntéshozatal rejtett csapdái. Harvard Business Manager 3. sz.
  • Istvánfi Csaba: Sportjátékok tevékenységprofilja (in. Istvánfi Csaba (szerk, 1986).: Sportjátékosok edzése. Sport, Budapest)
  • Istvánfi Csaba (1992): Stratégia és taktika. (in. Nádori László: Az edzés elmélete és módszertana, TF, Budapest)
  • Kieser, Alfred (1995): Szervezetelméletek. Aula, Budapest
  • Klein, Gary: Sources of Power: How People Make Decisions. MIT, Cambridge - London
  • Kreps (2005): Játékelmélet és közgazdasági modellezés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  • March, James (2000): Bevezetés a döntéshozatalba: Hogyan születnek a döntések? Panem, Budapest
  • Mérő László (1996): Mindenki másképp egyforma: a játékelmélet és a racionalitás pszichológiája. Tercium, Budapest
  • Mészáros József (2005): Játékelmélet. Gondolat, Budapest
  • Rigler, Endre (2004): Sportjátékelmélet. TF, Budapest
  • Rowson, Jonathan (2000): The Seven Deadly Chess Sins. Gambit, London
  • Simon, Herbert (2004): Az ésszerűség szerepe az emberi életben. Gondolat, Budapest
  • Shubik, Martin (ed.,1975): Game Theory and Related Approaches to Social Behavior. Krieger, Huntington
  • Sterbenz Tamás (2003): Sportmenedzseri döntések.. Vezetéstudomány, 6. 23-30.old.
  • Sterbenz Tamás (2005): Válogatott menedzsmentproblémák: Stratégia a magyar női kosárlabda válogatottnál. Vezetéstudomány, 7-8. 66-69.old.
  • Tversky, Amos – Gilovich, Thomas (1985): The Cold Facts about the „Hot Hand” in Basketball (in. Shafir, Eldar ed.(2004): Preference, Belief, and Similarity: Selected Writings by Amos Tversky. MIT Press, Cambridge – London)
  • Walker – Wooders (2001): Minimax Play at Wimbledon. In. American Economic Review, vol.91, no.5, pp.1521-1538.
  • Zoltayné Paprika Zita (2002): Döntéselmélet. Alinea, Budapest
Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56