Dr. Nagy Ágoston
DE OEC Testnevelési és Sportközpont
A kutatási téma:
A sport értékteremtő szerepe a tudományban a változó politikai, gazdasági és társadalmi viszonyok között.
Rövid helyzetelemzés
-
A sport alapvető területeinek (élsport, szabadidősport, diáksport, egyetemi és főiskolai sport, fogyatékosok sportja) helyzete napjainkban.
-
A napjainkban is érzékelhető politikai és gazdasági változások átalakítják a sport társadalmi környezetét is. Változásokat indít a sport egyes részterületein.
-
Az élsport az állam kivonulásával nagy veszteségeket szenvedett. Kialakult a többcsatornás anyagi támogatás rendszere.
-
A szabadidősport, lényegesen kisebb figyelmet és pénzügyi támogatást kap az elsőbbséget élvező versenysporthoz képest. Az új társadalmi csoportoknak nagyon eltérő esélyei vannak mind a sportolásra, mind a sportfogyasztásra.
-
A diák-, és egyetemi sport elismertsége, társadalmi presztízse csekély, és az egyetemisták számára a sportolói karrier nem jelent olyan egyértelmű motivációt, mint a fejlettebb fogyasztói társadalmakban. Éppen ezért nem vonzó a sportolás a szabadidő eltöltésére, így jellemző a mozgásszegény életmód a fiatalok körében.
-
A fogyatékosok sportjának infrastrukturális környezete, fejlődési lehetőségei korlátozottak hazánkban, ennek hatásai az eredményességben is jelentkeznek.
-
A társadalmi, politikai változások számos olyan kutatási területet nyitnak meg a sport és társadalom összefüggéseit kutatók számára, amelyekről eddig kevés információ volt elérhető. Ilyen például a sportszocializáció folyamatának és aspektusainak kutatása, a sportban tapasztalható társadalmi egyenlőtlenségek feltárása, és a sport különböző területeinek helyzetében bekövetkezett változások tudományos analízise.
-
Ezen kívül olyan, a nemzetközi sporttudományban már korábban reflektorfénybe került témák várnak elemzésre, amelyeket a sportban is tapasztalható globalizációs folyamat gyorsít fel.
A kurzus célja:
A sport és a testnevelés interdiszciplináris tulajdonságai révén számos tudományág kutatási célpontja. A testnevelés és a sport oktatása pedagógiai feladat, melynek során a mozgástanítás az elsődleges, de nem az egyetlen cél. A sporttevékenység eredménye közvetlenül hat a sporttevékenységben résztvevő tanárra és a sportolóra, de közvetve széles körű hatásai vannak, melyek meghatározhatják egy-egy nemzet egészségi állapotát, életminőségét, munkaképességét, gazdasági eredményességét. Ebben az interperszonális kapcsolatban dinamikusan fejlődik a sportolók személyisége. E cél közvetlenül mérhető a sporttevékenység hatékonyságával, ezért a sport-, oktatás, szervezés, kutatás dinamikusan fejlődő tudományterület. A testnevelés és a sportpedagógia tudománya intenzíven vizsgálja a témakört és e kutatások eredményének alkalmazhatósága különösen értékessé teszi már a neveléstudományokkal fiatalon érdeklődő hallgatók körében is.
-
A modern sport szerepe a szocializációban, a sport pedagógiai aspektusai
-
Az életminőség és a sport tudományos vizsgálata
-
A döntés tanítás - tanulás vizsgálata a testnevelés órán és sportedzéseken
-
Új didaktikai alkalmazási módszerek lehetőségei sporttudományok oktatásában
-
Sportolók személyiségének jellemzői, a sport személyiségfejlesztő hatása és pedagógiai alkalmazásai
-
A sportcsapatok szocializációs jellemzői, csoport dinamikája és a csapatok építése
-
A sportteljesítmény fokozásának pedagógiai lehetőségei
-
A küzdelem-, és a cselekvés-hatékonyság elemzése és pedagógiai szabályozása
-
A sport szervezésének kutatása, testnevelés órákon és sportfoglalkozásokon
-
A sport értékrendszerének kutatása és társadalmi szerepe
-
Játékelméleti kutatások a mozgásos játékok alkalmazásának hátterében
-
Mérkőzés megfigyelések technikái, alkalmazások tapasztalatai sportjátékokban
-
Az emberi teljesítmények fokozásának elméleti- és szakmódszertani kérdései az élsportban
-
Versenysportolók kiválasztásának pedagógiai-, és módszertani kérdései
-
Különböző korosztályok sportolásának kérdései a sporttudományban, a mozgáskontroll, a mozgás és a személyiség kapcsolata
Szakirodalom:
- Chiappori – Levitt – Groseclose (2002): Testing Mixed Strategy Equilibria When Players Are Heterogeneous: The Case of Penalty Kicks in Soccer. In.American Economic Review, vol.92, no 4, pp.1138-1151.
- Csontos László (vál.,1998): A racionális döntések elmélete. Osiris – Láthatatlan Kollégium, Budapest
- Dixit, Avinash - Nalebuff, Barry (1991): Thinking Strategically. The Competitive Edge in Business, Politics, and Everyday Life. Norton, New York
- Dixit, Avinash – Skeath, Susan (2004): Games of Strategy. Norton, New York
- Gigerenzer, Gerd – Selten, Reinhard (ed.,2002): Bounded Rationality: The Adaptive Toolbox. MIT, Cambridge - London.
- Gladwell, Malcolm (2005): Ösztönösen: A döntésről másképp. HVG, Budapest
- Hammond, John S.- Keeney, Ralph L. – Raiffa, Horward (1999): A döntéshozatal rejtett csapdái. Harvard Business Manager 3. sz.
- Istvánfi Csaba: Sportjátékok tevékenységprofilja (in. Istvánfi Csaba (szerk, 1986).: Sportjátékosok edzése. Sport, Budapest)
- Istvánfi Csaba (1992): Stratégia és taktika. (in. Nádori László: Az edzés elmélete és módszertana, TF, Budapest)
- Kieser, Alfred (1995): Szervezetelméletek. Aula, Budapest
- Klein, Gary: Sources of Power: How People Make Decisions. MIT, Cambridge - London
- Kreps (2005): Játékelmélet és közgazdasági modellezés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- March, James (2000): Bevezetés a döntéshozatalba: Hogyan születnek a döntések? Panem, Budapest
- Mérő László (1996): Mindenki másképp egyforma: a játékelmélet és a racionalitás pszichológiája. Tercium, Budapest
- Mészáros József (2005): Játékelmélet. Gondolat, Budapest
- Rigler, Endre (2004): Sportjátékelmélet. TF, Budapest
- Rowson, Jonathan (2000): The Seven Deadly Chess Sins. Gambit, London
- Simon, Herbert (2004): Az ésszerűség szerepe az emberi életben. Gondolat, Budapest
- Shubik, Martin (ed.,1975): Game Theory and Related Approaches to Social Behavior. Krieger, Huntington
- Sterbenz Tamás (2003): Sportmenedzseri döntések.. Vezetéstudomány, 6. 23-30.old.
- Sterbenz Tamás (2005): Válogatott menedzsmentproblémák: Stratégia a magyar női kosárlabda válogatottnál. Vezetéstudomány, 7-8. 66-69.old.
- Tversky, Amos – Gilovich, Thomas (1985): The Cold Facts about the „Hot Hand” in Basketball (in. Shafir, Eldar ed.(2004): Preference, Belief, and Similarity: Selected Writings by Amos Tversky. MIT Press, Cambridge – London)
- Walker – Wooders (2001): Minimax Play at Wimbledon. In. American Economic Review, vol.91, no.5, pp.1521-1538.
- Zoltayné Paprika Zita (2002): Döntéselmélet. Alinea, Budapest