Dr. Pető Ildikó
DE, Neveléstudományok Intézete
A kurzus célja, hogy felvázolja a sajátos nevelési igényű tanulók helyét, helyzetét az oktatási rendszerben, a pedagógusok és az iskola feladatát, az oktató-nevelő munkát segítő intézmény- és szakemberhálózatot. Célja, hogy bemutassa pedagógusoknak a sajátos nevelési igényű tanulókkal és a velük való foglalkozással kapcsolatos attitűdöket, hogy az attitűdök módosítására milyen tanárképzési modellek alakultak ki, valamint ezek hatékonysága. A kurzus tisztázni kívánja a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásával kapcsolatos fogalmakat.
Tematika:
- A sajátos nevelési igényű tanulók oktatásának története, a kialakult formák okai és hatása napjainkig átvezetve.
- Napjaink iskolájával és a sajátos nevelési igényű tanulókkal szembeni kihívások értelmezése és megfogalmazása az oktatási dokumentumokban. Fogalmak.
- A pedagógusok a sajátos nevelési igényű tanulókkal és az együttneveléssel kapcsolatos attitűdjének összetevői, módosíthatósága, szükséges motívumok és attitűdök.
Ajánlott szakirodalom:
- Bánfalvy Csaba (2008): Integrációs cunami. Tanulmányok a fogyatékos emberek iskolai és társadalmi integrációjáról ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar
- Butin, D. W. (2005). Editor. Teaching Social Foundations of Education: Contexts, Theories, and Issues. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Publishers.
- Campbell-Whatley, G.D. (2008):. International Journal of Special Education 23(2), 137-144.
- Forlin C. (2010): Teacher Education for Inclusion: changing paradigms and innovative approaches. Milton Park, Abingdon, Oxon ; New York : Routledge
- Forlin, C., Loreman, T., Sharma, U., & Earle, C. (2009). Demographic differences in changing pre-service teachers' attitudes, sentiments and concerns about inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 13(2), 195-209.
- Loreman, T., Forlin, C., & Sharma, U. (2007). An international comparison of pre-service teacher attitudes towards inclusive education. Disability Studies Quarterly, 27(4).
- No child left behind: A desktop reference (2002). Washington, D.C.: U. S. Department of Education, Office of Elementary and Secondary Education.
- Sharma, U., Loreman, T., & Forlin, C., (2007). What concerns pre-service teachers about inclusive education: An international viewpoint. KEDI Journal of Educational Policy, 4( 2), 95-114.
- Tejeda-Delgado, Maria Del Carmen (2009): Teacher efficacy, tolerance, gender, and years of experience and special education referrals. International Journal of Special Education 24(1), 112-119.
- Topping, K. J. and Maloney, S. (2005): Inclusive education. Routledge Taylor & Francis Ltd, United Kingdom.
- Wah, L.L. (2010): Different strategies for embracing inclusive education: a snap shot of individual cases from three countries. International Journal of Special Education, 25(3), 98-109.
Legutóbbi frissítés:
2023. 03. 26. 19:56