A roma és magyar kisiskolások nyelvhasználati stratégiáinak kultúraközi elemzése 11

Mászlainé dr. Nagy Judit

DE BTK, Magyar Nyelvtudományi Tanszék

A kurzus célja a tanulók nyelvhasználati stratégiáinak fejlesztését célzó kutatások bemutatása. Az előadás áttekintést nyújt azokról az elméleti hátterekről, melyek segítségével a kisiskolások szóbeli és az írásbeli nyelvhasználati stratégiáinak kultúraközi elemzése lehetővé válik. A doktoranduszok a szóbeli nyelvhasználat elemzésének nemzetközi eredményeivel, illetve a diskurzusjellegzetességek kutatásának lehetőségeivel. Az írásbeliség terén az elbeszélő fogalmazások minősítésének módszertanát tanulmányozzuk. A kurzus során a fiatal kutatók a nyelvhasználat mérésének vizsgálati módszerein kívül az eredmények gyakorlatban való felhasználásának lehetőségeiről is tájékozódhatnak.

Tematika

  1. A pragmatikai kompetencia és a kultúra fogalma

  2. A kultúraközi elemzések elméleti háttere (a nyelvi szocializáció, Leech kommunikációs modellje, a kapcsolatkezelés elmélete, az írott és a beszélt nyelv elkülönítése)

  3. Az adatgyűjtés módszerei a kisiskolások körében

  4. A kapcsolatkezelés stratégiái a szerepjátszós dialógusokban

  5. A kompetencia fejlődésének vizsgálata a kisiskolások körében

  6. A konverzációban való részvétel

  7. Az elbeszélő fogalmazások vizsgálata

  8. Az eredmények gyakorlatban való felhasználásának lehetőségei

Ajánlott szakirodalom

  • Brown, Penelope & Levinson, Stephen: Politeness: Some universals in language usage. In: Gumperz, John J. (ed.): Studies in Interactional Sociolinguistics 4. Cambridge: Cambridge University Press, 1978, 364.
  • Cheng, Winnie: Intercultural Conversation. Amsterdam & Philadelphia: Benjamins, 2003, 274.
  • Kernya Róza: A szöveg néhány sajátossága a kisiskolások fogalmazásaiban. Budapest: Tankönyvkiadó, 1988, 237.
  • Labov, William & Waletzky, Joshua: Narrative analysis: Oral versions of personal experience. In: Helm, June (ed.): Essays on the Verbal and Visual Arts. Seattle, WA: University of Washington Press, 1967, 12-44.
  • Leech, Geoffrey: Principles of Pragmatics. New York: Longman, 1983, 250.
  • Mászlainé Nagy, Judit: A szerepjátszós módszer segítségével létrehozott dialógusok elemzési lehetőségei. Argumentum 4 (2008), 1–21.
  • Réger Zita: Utak a nyelvhez. Nyelvi szocializáció – nyelvi hátrány. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1990, 166.
  • Schiffrin, Deborah: Approaches to Discourse. Cambridge, USA: Blackwell, 1994, 470.
  • Spencer-Oatey, Helen: Culturally speaking: managinng rapport through talk across cultures. London & New York: Continuum, 2000, 381.
  • Spencer, Helen Oatey & Jiang, Wenying: Explaining cross-cultural pragmatic findings: moving from politeness maxims to sociopragmatic interactional principles (SIP-s). Journal of Pragmatics 35 (2003), 1633–1650.
Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56