Kvalitatív módszerek az iskolai életvilág megismerésében

Dr. Fenyő Imre

DE, Neveléstudományok Intézete

A kurzus célja, hogy áttekintse az iskolai életvilágok megismerésére irányuló kvalitatív eljárásokat, számba vegye ezek elméleti alapjait, bemutassa az ezen módszerek szerint folyó kutatások jellegzetes példáit és eredményeit.

Az iskola sajátos életvilágként való megközelítésének értelmezéséhez sorra veszi a fenomenológiai alapozású megértési stratégiákat, illetve áttekinti a hermeneutikai eljárásokat.

A kurzus hallgatói betekintést nyernek a jelentésadás és értelmezés folyamatainak megközelítéseibe, megismerik a narratívák szerepét az iskolai (és pedagógus-) kutatások lefolytatásában. Ehhez megismerkednek a vonatkozó alapvető ismeretelméleti és filozófiai elvekkel, gyakorlati társadalomkutatási megfontolásokkal, illetve neveléstudományi kutatásokkal.

Tematika:

  1. Az életvilág jelentéstelisége. A fenomenológia mint módszer, a szociálfenomenológia alapfogalmai, fenomenológia és iskolakutatás (pl. metaforakutatás).
  2. Etnográfiai megközelítések (résztvevő megfigyelés és esettanulmány).
  3. A narrativitás mint ismeretelméleti összefüggés. Narrativitás a neveléstudományi kutatásban.
  4. Gondolkodási sémák feltárhatósága, egyéni világ-kreációk megértésére irányuló kutatások (pl. Tanári hitek, előfeltevések kutatása).
  5. Történetiség a társadalmi kutatásban. Problématörténeti kutatások (pl. gyermekkortörténet).
  6. Hermeneutikai megközelítések. A jelenség mint szöveg (pl. ikonológia, ikonográfia a neveléstudományi kutatásban).

Ajánlott szakirodalom:

  • Bauman, Zygmunt: Hermeneutics and Social Science - Approaches to Understanding (Taylor & Francis, 2010)
  • Clough, Peter: Narratives and fictions in educational research settings (Open University Press, Philadelphia/Buckingham, 2002)
  • McCulloch, Gary - Richardson, William: Historical research in educational settings (Open University Press, Philadelphia/Buckingham, 2000)
  • Prosser, Jon (ed.): Image-based Research: A Sourcebook for Qualitative Researchers (London: Falmer, 1998)
  • Rios, Francisco A. (ed.): Teacher Thinking in Cultural Contexts (State University of New York Press, 1996)
  • Légkör – közérzet – tanulás (Debreceni Egyetem Neveléstudományi Tanszék, 2005)

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56