Dr. Pusztai Gabriella
DE, Neveléstudományok Intézete
A kurzus célja a tanári munka és a tanárképzés szektorspecifikus különbségeire vonatkozó kutatások megismertetése. A többszektorú oktatási rendszer tanulmányozásakor egyik legfontosabb kutatási kérdés, hogy vannak-e az iskolaszektorok között tanulmányi, nevelési eredményességben különbségek, s ha igen, pontosan hogyan írhatók le, s mi okozza őket. A nemzetközi kutatások eredményei nemcsak a tanárok szerepfelfogásának és a speciális képzési és továbbképzési tartalmaknak tulajdonítanak jelentőséget ebben a tekintetben, hanem a tanárkép társadalmi, iskolai konstrukciójának és a tanárokról valamint az oktatás céljáról, értelméről szóló közösségi diskurzusoknak, az iskola körüli kapcsolati struktúráknak, melynek elemzése és megismerése a szektoroktól függetlenül értékes kutatási tapasztalatokkal jár, mindezek ugyanis úgy tűnik, jelentős befolyással bírnak a tanári hatékonyságra, a professzionális önképre, s reflektorfénybe állítják azt a kérdést, hogy milyen iskolai kultúra és policy segítségével formálhatók a tanári munkával kapcsolatos társadalmi konstrukciók.
Tematika
- A szektorspecifikus különbségek kutatástörténete
- A tanári szerepértelmezés a szektorközi összehasonlításban
- A tanár-diák interakciók, kapcsolati struktúrák kutatása
- Tanárok és extrakurrikulum
- A tanárok egymás között: informális struktúrák az iskolában
- A tanárképzés, tanártovábbképzés szektorspecifikus vonásai
Ajánlott irodalom
- Benne, R. 2001. Quality with Soul. Michigan. William B. Eerdmans Publishing.
- Coleman, J. S. & Hoffer, T. 1987. Public and privat high schools. The Impact of Communities. New York: Basic Books.
- Bryk, A. S. & Lee, V. E. and Holland, P. B. 1992. Catholic Schools and the Common Good. Cambridge: Harvard University Press.
- Pusztai G. ed. 2008. Education and Church in Central and Eastern Europe at First Glance. Debrecen: University of Debrecen, CHERD
- Pusztai G. ed. 2008. Religion and Values in Education in Central and Eastern Europe. Debrecen: University of Debrecen, CHERD
- Pusztai G. ed. 2010. Religion and Higher Education. Debrecen: University of Debrecen, CHERD-H
- Slantcheva, S. & Levy D. 2007. Private Higher Education in Post-Communist Europe. London: Palgrave-Mcmillan