Fenntartók, tanárok, különbségek 40

Dr. Pusztai Gabriella

DE, Neveléstudományok Intézete

A kurzus célja a tanári munka és a tanárképzés szektorspecifikus különbségeire vonatkozó kutatások megismertetése. A többszektorú oktatási rendszer tanulmányozásakor egyik legfontosabb kutatási kérdés, hogy vannak-e az iskolaszektorok között tanulmányi, nevelési eredményességben különbségek, s ha igen, pontosan hogyan írhatók le, s mi okozza őket. A nemzetközi kutatások eredményei nemcsak a tanárok szerepfelfogásának és a speciális képzési és továbbképzési tartalmaknak tulajdonítanak jelentőséget ebben a tekintetben, hanem a tanárkép társadalmi, iskolai konstrukciójának és a tanárokról valamint az oktatás céljáról, értelméről szóló közösségi diskurzusoknak, az iskola körüli kapcsolati struktúráknak, melynek elemzése és megismerése a szektoroktól függetlenül értékes kutatási tapasztalatokkal jár, mindezek ugyanis úgy tűnik, jelentős befolyással bírnak a tanári hatékonyságra, a professzionális önképre, s reflektorfénybe állítják azt a kérdést, hogy milyen iskolai kultúra és policy segítségével formálhatók a tanári munkával kapcsolatos társadalmi konstrukciók.

Tematika

  1. A szektorspecifikus különbségek kutatástörténete
  2. A tanári szerepértelmezés a szektorközi összehasonlításban
  3. A tanár-diák interakciók, kapcsolati struktúrák kutatása
  4. Tanárok és extrakurrikulum
  5. A tanárok egymás között: informális struktúrák az iskolában
  6. A tanárképzés, tanártovábbképzés szektorspecifikus vonásai

Ajánlott irodalom

  • Benne, R. 2001. Quality with Soul. Michigan. William B. Eerdmans Publishing.
  • Coleman, J. S. & Hoffer, T. 1987. Public and privat high schools. The Impact of Communities. New York: Basic Books.
  • Bryk, A. S. & Lee, V. E. and Holland, P. B. 1992. Catholic Schools and the Common Good. Cambridge: Harvard University Press.
  • Pusztai G. ed. 2008. Education and Church in Central and Eastern Europe at First Glance. Debrecen: University of Debrecen, CHERD
  • Pusztai G. ed. 2008. Religion and Values in Education in Central and Eastern Europe. Debrecen: University of Debrecen, CHERD
  • Pusztai G. ed. 2010. Religion and Higher Education. Debrecen: University of Debrecen, CHERD-H
  • Slantcheva, S. & Levy D. 2007. Private Higher Education in Post-Communist Europe. London: Palgrave-Mcmillan

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56