A sajátos nevelési igényű tanulókkal való foglalkozás pedagógiai modelljei 38

Dr. Pető Ildikó

DE, Neveléstudományok Intézete

A kurzus célja, hogy felvázolja a sajátos nevelési igényű tanulók helyét, helyzetét az oktatási rendszerben, a pedagógusok és az iskola feladatát, az oktató-nevelő munkát segítő intézmény- és szakemberhálózatot. Célja, hogy bemutassa pedagógusoknak a sajátos nevelési igényű tanulókkal és a velük való foglalkozással kapcsolatos attitűdöket, hogy az attitűdök módosítására milyen tanárképzési modellek alakultak ki, valamint ezek hatékonysága. A kurzus tisztázni kívánja a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásával kapcsolatos fogalmakat.

Tematika:

  1. A sajátos nevelési igényű tanulók oktatásának története, a kialakult formák okai és hatása napjainkig átvezetve.
  2. Napjaink iskolájával és a sajátos nevelési igényű tanulókkal szembeni kihívások értelmezése és megfogalmazása az oktatási dokumentumokban. Fogalmak.
  3. A pedagógusok a sajátos nevelési igényű tanulókkal és az együttneveléssel kapcsolatos attitűdjének összetevői, módosíthatósága, szükséges motívumok és attitűdök.

Ajánlott szakirodalom:

  • Bánfalvy Csaba (2008): Integrációs cunami. Tanulmányok a fogyatékos emberek iskolai és társadalmi integrációjáról ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar
  • Butin, D. W. (2005). Editor. Teaching Social Foundations of Education: Contexts, Theories, and Issues. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Publishers.
  • Campbell-Whatley, G.D. (2008):. International Journal of Special Education 23(2), 137-144.
  • Forlin C. (2010): Teacher Education for Inclusion: changing paradigms and innovative approaches. Milton Park, Abingdon, Oxon ; New York : Routledge
  • Forlin, C., Loreman, T., Sharma, U., & Earle, C. (2009). Demographic differences in changing pre-service teachers' attitudes, sentiments and concerns about inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 13(2), 195-209.
  • Loreman, T., Forlin, C., & Sharma, U. (2007). An international comparison of pre-service teacher attitudes towards inclusive education. Disability Studies Quarterly, 27(4).
  • No child left behind: A desktop reference (2002). Washington, D.C.: U. S. Department of Education, Office of Elementary and Secondary Education.
  • Sharma, U., Loreman, T., & Forlin, C., (2007). What concerns pre-service teachers about inclusive education: An international viewpoint. KEDI Journal of Educational Policy, 4( 2), 95-114.
  • Tejeda-Delgado, Maria Del Carmen (2009): Teacher efficacy, tolerance, gender, and years of experience and special education referrals. International Journal of Special Education 24(1), 112-119.
  • Topping, K. J. and Maloney, S. (2005): Inclusive education. Routledge Taylor & Francis Ltd, United Kingdom.
  • Wah, L.L. (2010): Different strategies for embracing inclusive education: a snap shot of individual cases from three countries. International Journal of Special Education, 25(3), 98-109.

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56