Iskolai zaklatás 34

Buda Mariann,

DE, Neveléstudományok Intézete

Célok:

  1. Megismertetni a jelenséget mint interdiszciplináris elméleti és kutatási problémát.
  2. Bemutatni a jelenséggel kapcsolatos védő- és rizikófaktorokat a társadalmi beágyazottság különböző szintjein.
  3. Felkészítés, attitűd- és szemléletformálás a probléma felismerésével, megelőzésével és kezelésével kapcsolatosan.

Főbb tematikai csomópontok:

  1. Az iskolai zaklatás mint kutatási probléma.

  • A téma megjelenése, a fogalom formálódása az elfogadott definícióig
  • Irányzatok a jelenség értelmezésében
  • Kutatási módszerek, problémák
  1. Kutatási eredmények és nyitott kérdések

  • a fejlődés ökológiai modellje
  • kutatási eredmények és nyitott kérdések az egyén, a család, az iskola és kortárscsoport, a társadalmi közösség és a kultúra szintjein
  1. Mit üzen az elmélet a gyakorlatnak?

  • A beavatkozás lehetséges pontjai – megelőzés és problémakezelés; hatékony és hatástalan lépések
  • Zaklatás-ellenes stratégiák a nemzetközi gyakorlatban – koncepciók, beválás-vizsgálatok, eredmények.

A kurzushoz javasolt szakirodalom:

  • Buda Mariann: Közérzet és zaklatás az iskolában. Habilitációs értekezés (kézirat)
  • Bushman, B. J. & Anderson, C. A. (2009): Comfortably Numb: Desensitizing Effects of Violent Media on Helping Others. Psychological Science, March, 2009. Vol. 20. Iss. 3. pp. 273-277.
  • Eslea, M; Menesini, E; Morita, Y; O’Moore, M; Mora-Merchán, J. A; Pereira, B. & Smith, P. K. (2003): Friendship and Loneliness Among Bullies and Victims: Data From Seven Countries. Aggressive Behavior, Jan/Feb. 2004. Vol. 30. Iss. 1. pp. 71–83.
  • Espelage, D. L. & Swearer, S. M. (Eds.) (2004): Bullying in American School. Socila-Ecological Perspective of Prevention and Intervention. Mahwah, New Yersey, Lawrence Erlbaum Assiates.
  • Hawker, D. S. J. & Boulton, M. J. (2000): Twenty years’ research on peer victimization and psychosocial maladjustment: a meta-analytic review of cross-sectional studies. Journal of Child Psychologie and Psychiatry, 2000. Vol. 41. pp. 441-455.
  • Olweus, D. (1999c): Iskolai zaklatás. Educatio, No. 4. pp. 717-739.
  • Pepler, D; Craig, W; Jiang, D. & Connolly, J. (2008a): Developmental Trajectories of Bullying and Associated Factors. Child Development, March/April, 2008. Vol. 79. Iss. 2. pp. 325-338.
  • Rigby, Ken (2002): A meta-evaluation of methods and approaches to reducing bullying in pre-schools and early primary school in Australia. Attorney-General’s Department, Canberra.

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56