Dr. Vidákovich Tibor
SZTE BTK, Neveléstudományi Intézet
A pedagógiai értékelés elméleti alapjainak és iskolai gyakorlatának áttekintése, kiemelten vizsgálva az értékelés szerepét a tanítási-tanulási folyamatban, a pedagógusok munkájában, továbbá a pedagógusok értékelési kompetenciájának összetevőit és azok fejlesztését a pedagógusképzésben.
Témakörök
-
A pedagógiai értékelés funkciói, szerepe a tanítás-tanulás irányításában. A szummatív, a formatív és a diagnosztikus értékelés változó gyakorlata
-
A pedagógiai értékelés módszerei és eszközei. Tudásszintmérő és képességtesztek az iskolai gyakorlatban. A pedagógus mint eszközfejlesztő
-
A pedagógiai értékelés jóságmutatói. Az objektivitást, reliabilitást, validitást befolyásoló pszichológiai, pedagógiai és környezeti tényezők
-
A tanulói értékelés. Az osztályozás problémái, az osztályzatokkal összefüggő tényezők. A tanulói értékelés alternatív módszerei, a szöveges értékelés
-
Vizsgák a pedagógiai gyakorlatban. A vizsgáztatás pszichológiai problémái, a vizsgák hatása a pedagógus munkájára. Érettségi és felvételi
-
A pedagógiai értékelés a pedagógusképzésben és a pedagógusok gyakorlatában. Pedagógusjelöltek és pedagógusok nézetei az értékelésről
Ajánlott szakirodalom
- Baartman, L.K.J., Bastiaens, T.J., Kirschner, P.A. and van der Vleuten, C.P.M. (2006): The wheel of competency assessment. Presenting quality criteria for Competency Assessment Programs. Studies in Educational Evaluation, 32(2), 153–177.
- Csapó Benő (szerk., 2002): Az iskolai tudás. Osiris Kiadó, Budapest.
- Evans, C. and Waring, M. (2010): Student teacher assessment feedback preferences: The influence of cognitive styles and gender. Learning and Individual Differences, in press.
- Falus Iván (szerk., 2004): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
- Maclellan, E. (2004): Initial knowledge states about assessment: novice teachers’ conceptualisations. Teaching and Teacher Education, 20, 523-535.
- Mátrai Zsuzsa (2001): Érettségi és felvételi külföldön. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
- McClam, S. and Sevier, B. (2010): Troubles with grades, grading, and change: Learning from adventures in alternative assessment practices in teacher education. Teaching and Teacher Education, 26, 1460-1470.
- Remesal, A. (2010): Primary and secondary teachers’ conceptions of assessment: A qualitative study. Teaching and Teacher Education, in press.
- Saif, S. (2006): Aiming for positive washback: A case study of international teaching assistants. Language Testing, 23(1), 1–34.
- Wall, D. (2005): The impact of high-stakes examinations on classroom teaching. Studies in Language Testing 22. Cambridge University Press, Cambridge.