Dr. Fehérvári Anikó
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
A kurzus célja, hogy bemutassa a tanári szerepekkel, a tanár megítélésével kapcsolatos legfrissebb nemzetközi elemzéseket, kutatásokat. A kurzus végére a hallgatók képesség válnak arra, hogy elméleti kérdéseket, problémákat, összefüggéseket fogalmazzanak meg a témával kapcsolatban.
Tematika:
-
Oktatási rendszerek összehasonlító elemzése, tanulói eredményesség és a pedagógus szerepe a különböző rendszerek hatékonyságában. Az oktatási befektetések társadalmi megtérülése.
-
Tanárképzés és továbbképzés, tanári életpályamodellek, munkakörülmények alakulása hazai és nemzetközi viszonylatban.
-
Tanárkutatások itthon és külföldön, összehasonlító vizsgálatok. (rekrutáció, a tanári munka minősége, értékelése, tanítási környezet, iskolavezetés)
Ajánlott szakirodalom:
- McKinsey & Company(2010): Mona Mourshed, Chinezi Chijioke, Michael Barber: How the world’s most improved school systems keep getting better.
- Building a High-Quality Teaching Profession Lessons from around the world, OECD 2011
- TALIS (2009): Creating Effective Teaching and Learning Environments: First results from TALIS. OECD 2009.
- Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers - Final Report: Teachers Matter, OECD, 2005.
- A Bolognai-tanárképzés, Educatio 2009/3. szám
- Hanushek, E.A. - Kain, J. F. – O’Brian, D.M. - Rivkin, S.G.(2005) : The Market for Teacher Quality. NBER Working Paper No. 11154
- Varga Júlia (2007): Kiből lesz ma tanár? A tanári pálya választásának empirikus elemzése. Közgazdasági Szemle július-augusztus
- Liskó Ilona – Fehérvári Anikó (2008): HATÁSVIZSGÁLAT a HEFOP által támogatott integrációs program keretében szervezett pedagógus-továbbképzésekről, OFI, Budapest h
- Lannert Judit: Pedagógus 2010, a pedagógusok időmérleg vizsgálata, Tárki Tudok
- Nagy Mária (2008): Második esély típusú képzés és a tanári kompetenciák, in: Kutatás Közben 282.