A tanárképzés nemzetközi modelljei 27

Dr. Virág Irén

EKTF, Neveléstudományi Intézet

A kurzus betekintést nyújt a tanárképzés nemzetközi sajátosságaiba. Bemutatja a modellek kialakulásának történeti kontextusát, koncepcióját és struktúráját. A szakirodalmi elemzés a pedagógusképzés bemeneti (a képzésbe kerülés feltételei) és kimeneti követelményeire (szakmai elvárások) is kiterjed. A doktori hallgatók szakirodalmi tanulmányt készítenek (20 oldal/40 000 karakter) és referátumot tartanak a választott témakörből.

Tematika:

A vizsgálódás az alábbi országok tanárképzésére fókuszál:

  1. Anglia

  2. Ausztria

  3. Finnország

  4. Hollandia

  5. Németország

Ajánlott szakirodalom:

  • Lohmar, B. – Eckhardt, T. (2008): Das Bildungswesen in der Bundesrepublik Deutschland. Darstellung der Kompetenzen, Strukturen und bildungspolitischen Entwicklungen für den Informationstausch in Europa. Bonn: KMK.
  • Buschor, C.B. – Schuler Braunschweig, P. – Stirnemann Wolf, B. (2006): Assessment Centers als Aufnahmeverfahren für Pädagogische Hochschulen? Beiträge zur Lehrerbildung.24/1. pp. 55-62.
  • Ettlin, E. (2006): Zulassung und Berufseignung – eine Frage des Berufsbildes. Beiträge zur Lehrerbildung. 24/1. pp. 12-18.
  • Oser, F. – Curcio, G.P. – Düggeli, A. (2007): Kompetenzmessung in der Lehrerbildung – als Notwendigkeit. Fragen und Zugänge. Beiträge zur Lehrerbildung.25/1. pp. 14-26.
  • Ansela, M. – Haapaniemi, T. – Pirttimäki, S. (2006): Personal Study Plans for University Students. A Guide for Study Counsellors. Kuopio: Learning Centre University of Kuopio.
  • Sahlberg, P. (2010): The Most Wanted. Teachers and teacher education in Finland. In L. Darling-Hammond & A. Lieberman (Eds.) International Teacher Education: Practices &
  • Policies in High Achieving Nations. New York: Routledge. OECD (2003): Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Country Background Report for The Netherlands.
  • Friedl-Lucyshyn, G. – Lucyshyn, J. (2009): Bildungsstandards im Kontext der Implementation und Lehrer/innenbildung. In: Konzepte zur Verankerung der Bildungsstandards in Aus- und Fortbildung. Wien: BIFIE.
  • Angle, H. – Fearn, A. – Elston, D. – Bassett, C. – McGinigal, S. (2009): Teachers’ Workloads Diary Survey 2009. London: BMRB Social Research.
  • Cochran-Smith, M. – Feiman-Nemser, S. – McIntyre, J. – Demers, K. (eds.) (2008): Handbook of Research on Teacher Education: Enduring Questions in Changing Contexts. Philadelphia: Taylor and Francis Publishers.
  • Darling-Hammond, L. (2008): Reshaping Teacher Policy, Preparation and Practice. In: Ingvarson, L. – Hattie, J. (eds): Assessing Teachers for Professional Certification: The First Decade of the National Board for Professional Standards. Advances in Programme Evaluation 11. Oxford: Elsevier Ltd.
  • ETUCE (2008): Teacher Education in Europe. An ETUCE Policy Paper. Brussels: Etuce.
  • OECD (2009): Creating Effective Teaching and Learning Environments. First Results from TALIS. Paris: OECD.
Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56