A tanári munka és tanári pálya kérdései 26

Dr. Imre Anna

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

A tantárgy célja a pedagógusmunka és a pedagóguspálya legfontosabb kérdéseinek elemző igényű körüljárása. A kurzus során bemutatásra kerülnek a tanári munka sajátosságai és az ezekben bekövetkezett változások és kihívások (oktatási expanzió és élethosszig tartó tanulás, multikulturális környezet, eredményességgel összefüggő elvárások, új tanuláselméletek, stb.), a tanárrá válás és a tanári pálya legfontosabb szakaszai (képzés, pályára segítés időszaka, tanári folyamatos fejlődés). A kurzus kitér a tanári munka összetevőire, a szükséges tanári kompetenciákra, ezek továbbképzések és együttműködések révén történő fejlesztési lehetőségeire illetve értékelési és elszámoltathatósági kérdéseire. A kurzus során figyelemmel igyekszünk lenni az egyes területek közötti kapcsolatokra, az oktatáspolitikai megközelítések elemző bemutatására és a nemzetközi összehasonlítások lehetőségére egyaránt. A hazai helyzet tárgyalására külön alkalommal kerül sor.

Tematikus csomópontok:

  1. a tanári szakma általános kérdései, felértékelődése, sajátosságai, jelen kihívásai

  2. tanári szakma és tanárpolitikák: megközelítési lehetőségek, nemzetközi tendenciák

  3. képzés, pályára segítés, továbbképzés, és a tanárrá válás (egyéni) útjai

  4. tanári munka, tanári kompetenciák, folyamatos fejlődés, tanári munka értékelése és elszámoltathatósága

  5. a tanári munka, tanári pálya hazai helyzete

Ajánlott szakirodalom:

  • Coolahan, J. (2002) Teacher Education and the Teaching Career in an Era of Lifelong Learning. OECD. Education Working Papers, No. 2. OECD paris.
  • Darling-Hammond, L. (2001). Standard setting in teaching: Changes in licensing, certification, andassessment, Handbook of Research on Teaching (4th ed., pp. 751-776). Washington DC: American Educational Research Association.
  • Educatio folyóirat ’Bolognai’ tanárképzés c. száma, 2009 ősz.
  • Educatio folyóirat Pedagógusképzés c. száma, 2004 ősz.
  • Falus Iván (2006) A tanári tevékenység és a pedagógusképzés új útjai. Budapest, Gondolat.
  • Hargreaves, Andy (2003) Teaching in the Knowledge Society. Open University Press, Maidenland, England
  • How the World’s Best-performing school – systems come out on top. Sept. 2007 (McKinsey report)
  • Levels of Autonomy and Responsibility of Teachers in Europe. Eurydice. 2008.
  • Musset, Pauline (2010) Initial Teacher Education and Continuous Training Practices in Comparative Perspective. OECD working papers no. 48.
  • Nagy Mária (1994) Tanári szakma és professzionalizálódás. Országos Közoktatási Intézet
  • Nahalka István (2002) Hogyan alakul ki a tudás a gyermekben. Tankönyvkiadó.
  • Szabó László Tamás (2009): A tanár visszanéz. Neveléstudomány – iskola – pedagógia. Budapest. Új Mandátum
  • Szabó László Tamás (1998): Tanárképzés Európában. Budapest, Educatio Kiadó.
  • Teachers Matter: Attracting, developing and Retaining Effective Teachers (2005) OECD. The Teaching Profession in the European Union. Profile, trends and concerns. Report IV. (2004) Eurydice.
Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56