Dr. Imre Anna
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
A tantárgy célja a pedagógusmunka és a pedagóguspálya legfontosabb kérdéseinek elemző igényű körüljárása. A kurzus során bemutatásra kerülnek a tanári munka sajátosságai és az ezekben bekövetkezett változások és kihívások (oktatási expanzió és élethosszig tartó tanulás, multikulturális környezet, eredményességgel összefüggő elvárások, új tanuláselméletek, stb.), a tanárrá válás és a tanári pálya legfontosabb szakaszai (képzés, pályára segítés időszaka, tanári folyamatos fejlődés). A kurzus kitér a tanári munka összetevőire, a szükséges tanári kompetenciákra, ezek továbbképzések és együttműködések révén történő fejlesztési lehetőségeire illetve értékelési és elszámoltathatósági kérdéseire. A kurzus során figyelemmel igyekszünk lenni az egyes területek közötti kapcsolatokra, az oktatáspolitikai megközelítések elemző bemutatására és a nemzetközi összehasonlítások lehetőségére egyaránt. A hazai helyzet tárgyalására külön alkalommal kerül sor.
Tematikus csomópontok:
-
a tanári szakma általános kérdései, felértékelődése, sajátosságai, jelen kihívásai
-
tanári szakma és tanárpolitikák: megközelítési lehetőségek, nemzetközi tendenciák
-
képzés, pályára segítés, továbbképzés, és a tanárrá válás (egyéni) útjai
-
tanári munka, tanári kompetenciák, folyamatos fejlődés, tanári munka értékelése és elszámoltathatósága
-
a tanári munka, tanári pálya hazai helyzete
Ajánlott szakirodalom:
- Coolahan, J. (2002) Teacher Education and the Teaching Career in an Era of Lifelong Learning. OECD. Education Working Papers, No. 2. OECD paris.
- Darling-Hammond, L. (2001). Standard setting in teaching: Changes in licensing, certification, andassessment, Handbook of Research on Teaching (4th ed., pp. 751-776). Washington DC: American Educational Research Association.
- Educatio folyóirat ’Bolognai’ tanárképzés c. száma, 2009 ősz.
- Educatio folyóirat Pedagógusképzés c. száma, 2004 ősz.
- Falus Iván (2006) A tanári tevékenység és a pedagógusképzés új útjai. Budapest, Gondolat.
- Hargreaves, Andy (2003) Teaching in the Knowledge Society. Open University Press, Maidenland, England
- How the World’s Best-performing school – systems come out on top. Sept. 2007 (McKinsey report)
- Levels of Autonomy and Responsibility of Teachers in Europe. Eurydice. 2008.
- Musset, Pauline (2010) Initial Teacher Education and Continuous Training Practices in Comparative Perspective. OECD working papers no. 48.
- Nagy Mária (1994) Tanári szakma és professzionalizálódás. Országos Közoktatási Intézet
- Nahalka István (2002) Hogyan alakul ki a tudás a gyermekben. Tankönyvkiadó.
- Szabó László Tamás (2009): A tanár visszanéz. Neveléstudomány – iskola – pedagógia. Budapest. Új Mandátum
- Szabó László Tamás (1998): Tanárképzés Európában. Budapest, Educatio Kiadó.
- Teachers Matter: Attracting, developing and Retaining Effective Teachers (2005) OECD. The Teaching Profession in the European Union. Profile, trends and concerns. Report IV. (2004) Eurydice.