Dr. Tóth Erzsébet
DE, Könyvtárinformatikai Tanszék
A tanárjelöltek könyvtáron alapuló önművelődésének, képességfejlesztésének, valamint az információszerzési technikák elsajátításának kérdése az oktatásügy egyik kulcskérdésévé vált. A könyvtár-pedagógiai kutatások egyik kiemelt célkitűzése a könyvtárhasználati ismeretek iskolai környezetben való tanításának vizsgálata. Ez a törekvés szorosan kapcsolódik az iskolai könyvtárban rendelkezésre álló online katalógusok, szakterületi adatbázisok és keresőeszközök használatához, valamint az információ-visszakeresés kapcsán zajló tanulási folyamatokhoz. A tantárgy célja, hogy megalapozza a doktoranduszok ismereteit a keresők tanári használatának hatékonysági mérésével kapcsolatos kutatási tapasztalatok terén és képessé tegye őket további kutatási kérdések megfogalmazására, valamint azok megválaszolását célzó kutatási stratégiák felépítésére.
Tematika:
-
Az internetes keresők főbb fajtáinak (indexelőszolgáltatások, internetkatalógusok, metakeresők) bemutatása és azok jellemzése. A keresők megjelenése az interneten. A tárgykörhöz kapcsolódó kutatási területek.
-
A keresőeszközök felépítése, működése, igénybe vehető keresési lehetőségei tanárok, tanárjelöltek számára. A keresési találatok rangsorolásának alapelvei.
-
Az internetes keresők visszakeresési hatékonyságának mérése. A keresőeszközök vizsgálatakor felmerülő nehézségek. A vizsgálatok során használható mértékek. A keresőkön végzett jelentősebb statisztikai vizsgálatok ismertetése. Relevanciavizsgálatok módszertanának áttekintése.
-
A számítógépes eszköztudás és az információ-visszakereséshez kapcsolódó kompetenciák tanítása a könyvtárakban: az információs műveltség fogalma és annak kapcsolata a felhasználóképzéssel. Információs műveltségi programok tanulmányozása a könyvtárakban angol nyelvű esettanulmányokon és elemzéseken keresztül. Lehetőség szerint azok kritikai értékelése.
Ajánlott szakirodalom:
- Tóth Erzsébet: Hatékony információkeresés a weben. Nyíregyháza: Örökségünk, 2010.
- Dömsödy Andrea: Az információs műveltségről alkotott nézetek. Könyvtári Figyelő, 2011. 57. évf. 1. sz. 40-58. p.
- Langville, A. N.–Meyer, C. D.: Google’s PageRank and beyond. The science of search engine rankings. Princeton-Oxford: Princeton University Press, 2006.
- Harter, S. P.–Hert, C. A.: Evaluation of information retrieval systems. Approaches, issues and methods. Annual Review of Information Science and Technology, vol. 32. 1997. 3-79. p.
- Oppenheim [et al.]: The evaluation of WWW search engines. Journal of Documentation, vol. 56. no. 2. 2000. 190-211. p.