Dr. Bujdosó Gyöngyi
DE-IK, Könyvtárinformatikai Tanszék
A szaktanárok által készített – rohamosan növekvő számú – elektronikus tananyagok hatékonyságvizsgálata jól láthatóan elkerülhetetlen. Fontos feltárni, melyek azok az elektronikus tananyagokba beépíthető eszközök és módszerek, amelyek motiválttá, a tanulás iránt elkötelezetté tehetik a tanulókat. Amelyek intenzívebbé, hatékonyabbá tehetik a tanulást a diákok számára a számítógéppel támogatott, az on-line, illetve az e-learning típusú tananyagok esetén.
Szükséges foglalkozni e téren a pedagógiai, didaktikai új módszerekkel, az informatikai eszközökkel, az új technológia (mint például az internet Web 2-es szolgáltatásai, e-learning keretrendszerek) nyújtotta lehetőségekkel, és ezek összeegyeztetésével az adott szakmódszertani igényeivel.
Vizsgálandó a tanulók nemi, szociális, kulturális és egyéb különbségeinek hatása a tanulásban, az elektronikus tananyagok felhasználásában. Fel kell tárnunk, hogyan tudunk alkalmazkodni az egyes jellemző csoportok igényeihez, illetve hogy mi módon teremthetjük meg a hátrányos helyzetűek esélyegyenlőségét.
Tematika:
Az e-tanulás egyre nagyobb részét képezi a hagyományos oktatásnak. Az elektronikus tananyagok on-line és off-line használata kezd általánossá válni az oktatás minden szintjén. Az elektronikus tananyagoknak azonban még csak nagyon kis része jön létre jelentős pedagógiai és szakmódszertani háttér és eszközök alkalmazásával. Nagy részük jelenleg olyan dokumentumokból áll, amelyek létrehozóinak nem állt módjában tanulmányokat folytatni az elektronikus tananyagok készítésének módszertanából – sem az elméleti tervezést, sem a gyakorlati kivitelezést illetően.
Több kérdés is felvetődik. Mely módszerek alkalmazhatók a számítógéppel támogatott oktatásban, az on-line, illetve az e-learninges tananyagok készítésénél? Lehetnek-e azonosak a különböző tananyagtípusoknál az alkalmazott módszerek? Tudjuk-e, hogy milyen hatékonysággal használják a diákok a tanáraik által készített elektronikus tananyagokat? Kijelölhető-e egy olyan minimális pedagógiai és módszertani eszközrendszer, amelyet a szaktanároknak átadva sokkal hatékonyabb tananyagokat tudnak készíteni? Melyek azok az eszközök és módszerek, amelyeket a tanárok könnyen megismerhetnek, amelyek elsajátítását elvárhatjuk tőlük? Az informatika szakos tanárok fel tudják-e technikai megvalósításra készíteni a tanárok következő generációját? Mely területeken tudjuk az e-learning keretrendszereket alkalmazni, és tudunk-e valóban e-learninges tananyagokat írni? Hogyan képzelhető el a tanárok jelenleg dolgozó generációinak tájékoztatása, továbbképzése és érdekeltté tétele?
A másik oldalról pedig mindenképpen foglalkoznunk kell a diákok tanulási hatékonyságával. Vizsgálnunk kell, hogy a tanulók közötti nemi, szociális, kulturális és egyéb különbségek hogyan befolyásolják a számukra íródott tananyagok feldolgozási hatékonyságát. Hogyan vehetjük figyelembe ezeket a különbségeket? Milyen módszereket és eszközöket használhatunk a teljesen különböző hátterű tanulók motivációjának és tanulási hatékonyságának növelésére?
Ajánlott szakirodalom:
- McFarlane, Donovan A.: A Comparison of Organizational Structure and Pedagogical Approach: Online versus Face-to-face, Frederick Taylor University, The Journal of Educators Online, 8/1 (January 2011) pp. 43
- Kovács Ilma: Az elektronikus tanulásról a 21. század első éveiben, Budapest, 2011
- Means, Barbara; Toyama, Yukie; Murphy, Robert; Bakia, Marianne; Jones, Karla: Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies, U.S. Department of Education, Washington, D.C., 2010
- Yusuf, Mudasiru Olalere; Afolabi, Adedeji Olufemi: Effects of Computer Assisted Instruction (CAI) on Secondary School Students' Performance in Biology, Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 9/1 (Jan 2010), 62–69
- Ward, Michael E.; Peters, Gary; Shelley, Kyna: Student and Faculty Perceptions of the Quality of Online Learning Experiences, The International Review of Research in Open and Distance Learning, 11/3 (Oct 2010), 57–77
- National Standards for Quality Online Teaching, North American Council for Online Learning, 2008, revised in 2010
- Davies, A.R., Klawe, M., Ng, M., Nyhus, C., Sullivan, H.: Gender issues in computer science education. 2004
- Erica A. Wehrwein, Heidi L. Lujan and Stephen E. DiCarlo: Gender differences in learning style preferences among undergraduate physiology students, Advances in Phsichological Education, 31 (2007), 153–157
- Ding, Ning: Computer-supported collaborative learning and gender, PhD Dissertation, Rijksuniversiteit Groningen, 2009
- Bergström, Bo: Bevezetés a vizuális kommunikációba, Scolar, Budapest, 2009.
Hasznos webhelyek: