Dr. Bodó Sára
DRHE
A kurzus célja, hogy betekintést nyújtson a valláspedagógiai kutatási területeibe, elméleti és gyakorlati világába. A témák megközelítésében és a vizsgálati szempontokban elsősorban a protestáns (református, evangélikus) szemlélet érvényesül, de ökumenikus, felekezetek közötti nyitottsággal. Cél, hogy a hallgatók oly módon ismerkedjenek meg a legfontosabb új valláspedagógiai irányokkal, elméletekkel és felismerésekkel, hogy értékelni tudják azokat, s szükség és lehetőség szerint a tanultakat integrálni tudják saját pedagógiai szemléletükbe. A kurzus egyéni kutatómunkát is lehetővé tesz, amit közösen megbeszélünk és értékelünk.
Tematika:
-
A vallási szocializáció újabb kutatásai, s azok hatása a valláspedagógiára: az istenkép fejlődése; családi és intézményi vallási szocializációs folyamatok, vallásosság és lelki egészség kapcsolata.
-
A valláslélektani kutatások és a valláspedagógia kapcsolata. A hit és vallásosság fejlődésének elméletei: J. Fowler, a hit stádiumai; F. Oser/P. Gmünder, a vallási ítéletalkotás fokozatai.
-
Valláspedagógia – egyházi és társadalmi kontextusban. A valláspedagógia történeti fejlődése, teológiai-pedagógiai meghatározottsága, helyzete és lehetőségei a közoktatásban. A társadalom vallásossági mutatói, fejlődése, megítélése.
-
A vallásdidaktika alapkérdései: specifikumok, alapelvek, didaktikai eljárások. A biblia-didaktika, a szimbólumdidaktika alapjai, az értékek átadása vallásdidaktikai megközelítéssel.
-
Vallásosság és kultúra. A vallás/vallásosság fogalmának, jelenségének újkori változásai, a valláspedagógia jövője egy interkulturális és interreligiós világban.
Ajánlott szakirodalom:
- Joachim Kunstmann: Religionspädagogik. A. Francke Verlag Tübingen und Basel, 2004.
- Christian Henning, Sebastian Murken, Erich Nestler (Hg.): Einführung in die Religionspsychologie. Verlag Ferdinand Schöningh, Paderborn, 2003.
- Thomas Schreijäck (Hg.): Christwerden im Kulturwandel. Analysen, Themen und Optionen für Religionspädagogik und Praktische Theologie. Ein Handbuch. Verlag Herder Freiburg im Breisgau, 2001.
- Bernard Grom: Religionspädagogische Psychologie des Kleinkind-, Schul- und Jugendalters. 5. Aufl. Patmos Verlag, Düsseldorf, 2000.
- Friedrich Schweitzer, Rudolf Englert, Ulrich Schwab und Hans-Georg Zibertz: Entwurf einer pluralitätsfähigen Religionspädagogik. Chr. Kaiser Gütersloher Verlagshaus und Verlag Herder, Freiburg, 2002.