Dr. Bényei Judit
MOME, Pedagógia és Pszichológia Intézeti Tanszék
A kurzus céljai, hogy a doktoranduszok ismerjék meg a gyermekkor és az ifjúkor jellemző médiakörnyezetére vonatkozó kutatásokat. Legyenek tájékozottak a digitális gyermekkor médiaintézményeit, tartalmait és a közönség és a média kapcsolatát vizsgáló nemzetközi kutatásokat illetően. Ismerjék meg azokat a médiaelméleti értelmezési kereteket, melyek segítségével megfelelő kutatások tervezhetők és értelmezhetők a médiaoktatás szakemberei számára. Ismerjenek meg adekvát kutatási módszereket az interaktív, digitális média és a felhasználó kapcsolatának kutatására. Cél továbbá a kutatási tapasztalatok alapján következtetések levonása a médiapedagógia számára.
Tematika:
- A kutatási framework: médiaelméletek
- A média társadalmi kontextusa és a média intézményrendszere
- A gyermekkor és az ifjúkor jellemző médiumai és médiaszövegei
- A fiatal közönség és a média kapcsolata
- Adekvát módszerek a gyerek és fiatalkori médiahasználat kutatásához
- Médiapedagógiai következtetések
Elsajátítandó kompetenciák:
- A témával kapcsolatos fogalmak alapvető ismerete
- Az alapvető médiaelméletek ismerete és használata
- A médiakutatási módszerek használata és a kutatási eredmények értékelése
Ajánlott szakirodalom:
- Buckingham, D, Carr, D, Burn, A, Schott, G (2006) Video-games: Text, Narrative, Play, Cambridge: Polity
- Burn, A & Parker, D (2003) Analysing Media Texts, London: Continuum
- Burn, A and Durran, J (2007) Media Literacy in Schools: practice, production and progression, London: Paul Chapman
- Burn, A (2009) Making New Media: creative production and digital literacies, New Yok: Peter Lang
- Jenkins, Henry (2006): Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York, New York University Press
- JENKINS, Henry (2006): Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century (utolsó elérés: 2011. június 19.)
- Livingstone, Sonia (2003): Young People and New Media. SAGE Publications
- Marsh, Jackie (Ed.) (2005): Popular culture, new media and digital literacy in early childhood. Routledge Falmer
- Willett, R., Robinson, M. and Marsh, J. (eds) (2008) Play, Creativity and Digital Cultures. London: Routledge