Állampolgári szocializáció az iskolában 13

Prof. Dr. Szabó Ildikó

DE, Neveléstudományi Doktori Program

A kurzus célja felhívni a figyelmet az iskolai állampolgári szocializáció lehetőségeire, fontosságára és tervezhetőségére. A kurzus során azt vizsgáljuk, hogy milyen szerepet játszik a modern demokráciákban az iskola az állampolgári szocializációban, mi jellemzi az iskolai állampolgári szocializációt Magyarországon, és mi jellemzi a kutatási adatok szerint a magyar fiatalok állampolgári kultúráját.

Tematika:

  1. A politikai és az állampolgári szocializáció fogalma és társadalmi meghatározottsága. Az állampolgári identitás mint probléma és mint kutatási tárgy. Az állampolgári kultúra és az állampolgári magatartások jelentősége a társadalmi rendszerek működésében és megújulásában.

  2. A demokratikus állampolgári szocializáció embereszménye, értékvilága és mintázata.

  3. Az iskola lehetőségei az állampolgári szocializációban. Az iskolai állampolgári nevelés (civic education) jelentősége és céljai. Tantárgyak, oktatási tartalmak, módszerek, tapasztalatok, iskolai minták és részvételi formák. Állampolgári ismeretek, készségek, attitűdök. Az állampolgári szerep gyakorlásának lehetőségei az iskolában.

  4. A pedagógus szerepe az állampolgári szocializációban. Az állampolgári nevelés helye a pedagógusképzésben.

  5. Hazai és nemzetközi kutatások a gyermekek és a fiatalok iskolai állampolgári szocializációjáról.

Irodalom:

  • Pfaff, Nicolle (2005): Adolescent ways of political learning: results from eastern Germany. In (Joerg Forbrig ed.) (2005): Revisiting youth political participation. Challenges for research and democratic practice in Europe. Council of Europe Publishing 71–82. pp.
  • Weidman, John C.–Stein, Elizabeth L. (2003): Socialization of Graduate Students to Academic Norms. Research in Higher Education, 44. 6, pp- 641‒656.
  • Waller, Chris (2009): Állampolgári nevelés Angliában. Új Pedagógiai Szemle 6.
  • Csákó Mihály (2004): Ifjúság és politika. A politikai szocializáció kutatásáról. Educatio 4. 535–550
  • Csákó Mihály (2008): A konfliktuskezelés kultúrájának alakulásáról. Educatio 3. 356–365.
  • Csákó Mihály (2009): Demokráciára nevelés az iskolában. In (Somlai Péter, Surányi Bálint, Tardos Róbert, Vásárhelyi Mária szerk.): Látásviszonyok. Tanulmányok Angelusz Róbert 70. születésnapjára. Pallas Kiadó, Budapest, 155–188.
  • Feischmidt Margit (2006): A Másság az iskolában és a társadalomban. In (Feischmidt Margit, Nyíri Pál szerk.): Nem kívánt gyerekek? Külföldi gyerekek magyar iskolákban. Budapest, MTA ENKI 205–236.
  • Lovász Ildikó (2011): Az óvodások társadalomképe. In (Balku Anett, Dusa Ágnes, Sőrés Anett szerk.): Ifjúsági élethelyzetek. Ifjúságszociológiai tanulmányok. Debreceni Egyetemi Kiadó 15–32.
  • Orosz Gábor (2009): Csalás a felsőoktatásban: francia és magyar közgazdászhallgatók összehasonlító vizsgálata. Magyar Pszichológiai Szemle 1. 253–284.
  • Szabó Ildikó, Örkény Antal (1998): Tizenévesek állampolgári kultúrája. Budapest: Minoritás Könyvek
  • Szabó Ildikó (2000): A pártállam gyermekei. Tanulmányok a politikai szocializációról. Új Mandátum Kiadó, Budapest 2000.
  • Szabó Ildikó: Nemzet és szocializáció. A politika szerepe az identitások formálódásában Magyarországon 1867–2006. L’Harmattan, Budapest 2009.
  • Sólyom Andrea (2009): Székelyudvarhelyi középiskolások és kolozsvári egyetemisták politikai kultúrája. Kézirat, PhD disszertáció
  • Alattvalók vagy polgárok lesznek? A fiatalok aktív állampolgársági készségei Magyarországon nemzetközi összehasonlításban. Másodelemzés nemzetközi adatbázisok és a szakirodalom alapján. Kutatási összefoglaló, 2010. Aktív Állampolgárság Alapítvány, TÁRKI Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ, Budapest.
Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56