Dr. Tóth Zoltán
DE TTK, Szervetlen és Analitikai Kémiai Tanszék
A kurzus célja a kémia tanításával-tanulásával kapcsolatos kutatási eredmények megismerése, különös tekintettel a hazai vonatkozásokra.
Tematika:
-
A kémia-tantárgypedagógia, mint kutatás. Legfontosabb publikációs fórumai: nemzetközi és hazai konferenciák, nemzetközi és hazai folyóiratok.
-
Pedagógiai paradigmák a kémia tanításában. A konstruktivista pedagógia lehetőségei. A tanulók kémiai előismeretei: A fogalmi fejlődés és a fogalmi váltás problémája a kémiában. Kémiai tévképzetek, naiv elméletek és alternatív keretek. A tévképzetek kialakulása, tulajdonsága, korrekciójának lehetőségei.
-
A kémiai fogalmak tanításának módszertani nehézségei és lehetőségei: A kémiai fogalmak csoportosítása, természete. A kémia alapfogalmai. A többszörös elméleti modellek problémája. Az anyagok és jelenségek többszintű leírása, értelmezése. A nyelvhasználat, a hétköznapi és a tudományos jelentés eltéréséből adódó problémák. A kémiai fogalmak jelentésének megváltozásából adódó problémák.
-
A kémiai számítások szerepe a kémia tanítási-tanulási folyamatában: A kémiai számítások didaktikai funkciói, tanításának módszertani lehetőségei és problémái. Az algoritmusok tanításának kérdése.
-
A kémiai kísérletek szerepe a kémia tanítási-tanulási folyamatában: A kémiai kísérlet fogalma, csoportosítása, didaktikai funkciói. Új irányzatok a kémiai kísérletezésben.
-
A modellezés szerepe a kémia tanítási-tanulási folyamatában: A modell fogalma, csoportosítása, didaktikai funkciói.
-
Kooperatív technikák a kémia tanításában. A problémaközpontú tanítás lehetőségei. Az IKT szerepe a kémia tanítási-tanulási folyamatában.
Ajánlott szakirodalom:
- Barke, H. D.; Hazari, A.; Yitbarek, S. (2009): Misconceptions in chemistry (Addressing perceptions in chemical education). Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg
- Taber, K. (2001): Chemical misconceptions – prevention, diagnosis and cure. Volume I: Theoretical background. Volume II: classroom resources. Royal Society of Chemistry, London.
- Talanquer, V. (2006): Commonsense chemistry: A model for understanding students’ alternative conceptions. Journal of Chemical Education, 83. 5. sz. 811-816.
- Tóth Zoltán (2002): A kémiai fogalmak természete. Iskolakultúra, 12 (4), 92-95.
- Tóth Zoltán (2009): Kémiai tévképzetek. Természet Világa, 140 (1), 25-27.