Dr. Tóth Zoltán
DE TTK, Szervetlen és Analitikai Kémiai Tanszék
A kurzus célja a tudásszerkezet feltárására és modellezésre alkalmas empirikus módszerek (fogalmi térképezés, szóasszociációs módszer, Galois-gráf, tudástér-elmélet) alapjainak és alkalmazási lehetőségeinek megismerése.
Tematika:
-
A tudásszerkezet és vizsgálatának empirikus módszerei.
-
A fogalmi térképezés: individuális és kollektív elemzések.
-
A szóasszociációs módszer: individuális és kollektív elemzések.
-
Galois-gráfok: fogalmi struktúrák vizsgálata, individuális elemzések.
-
A tudástér-elmélet: A tudástér-elmélet alapjai és fontosabb fogalmai.
-
A szakértői hierarchia és szerkesztésének módszerei.
-
A jellemző tanulási út és a Hasse-diagram.
-
Individuális elemzések: a legvalószínűbb tudásállapot meghatározása (ALEKS).
-
Tanulócsoportok jellemző tudásszerkezetének feltárása és modellezése.
-
A tudástér-elmélet néhány alkalmazási lehetősége.
-
A tudástér-elmélet kiterjesztései: a kompetenciaalapú tudástér-elmélet, a fenomenográfiával kombinált tudástér-elmélet, a formalizmus alkalmazása egyéb hierarchikus rendszerekre.
Ajánlott szakirodalom:
- Cardellini, Liberato (2008): A note on the calculation of the Garskof-Houston relatedness coefficient. Journal of Science Education, 9 (1) 48-51.
- Fatalin László (2008): Hierarchikus fogalmi struktúrák vizsgálata gráfokkal. PhD-értekezés. DE Matematikai és Számítástechnikai Doktori Iskola, Debrecen.
- Habók Anita (2008): Fogalmi térképek. Magyar Pszichológiai Szemle, 63 (3) 519-546. http://wundt.uni-graz.at/kst.html. http://www.aleks.com.
- Kluknavszky Ágnes és Tóth Zoltán (2009): Tanulócsoportok levegőszennyezéssel kapcsolatos fogalmainak vizsgálata szóasszociációs módszerrel. Magyar Pedagógia, 109 (4) 321-342.
- Takács Viola (1997): A tudásszerkezet mérése. Iskolakultúra 1997/6-7. szám melléklete.
- Takács Viola (2000): A Galois-gráfok pedagógiai alkalmazása. Iskolakultúra-könyvek, 6. kötet (Sorozatszerk.: Géczi János), Pécs.
- Tóth Zoltán (2005): A tudásszerkezet és a tudás szerveződésének vizsgálata a tudástér-elmélet alapján. Magyar Pedagógia, 105 (1) 59-82.
- Tóth Zoltán (2011): Tanulócsoportok jellemző tudásszerkezetének vizsgálata a tudástér-elmélet alapján. Habilitációs értekezés. DE Humán Tudományok Doktori Iskola, Debrecen.