1. A neveléstudomány története, paradigmái
- Kozma Tamás (2001): Paradigmáink. Iskolakultúra. 1. 63-72.
- König, E.-Zedler, P. (2002): Theorien der Erziehungswissenschaft. Beltz Verl. Weinheim-Basel.
- Nagy József (2000): XXI. század és nevelés. Osiris, Bp
- Németh András (2005): A magyar pedagógia tudománytörténete. Gondolat Kiadó, Bp.
- Németh András - Biró Zsuzsanna Hanna szerk. (2009): A magyar neveléstudomány a XX. század második felében. Budapest: Gondolat Kiadó.
2. A pedagógia ember- és gyermekfelfogásának változásai
- Golnhofer Erzsébet-Szabolcs Éva (2005): Gyermekkor: nézőpontok, narratívák. Eötvös József Könyvkiadó, Bp.
- Miller, Alice (2002): Kezdetben volt a nevelés. Pont Kiadó, Bp.
- Neil Postman (2000): Das Verschwinden der Kindheit. FaM, Fischer, 13. Aufl. 191 S. /The Disappeareance of Childhood,. NY, Delacorte press, 1982
- Pukánszky Béla (2001): A gyermekkor története. Műszaki Könyvkiadó, Bp.
- Pukánszky Béla (2005): A gyermek a 19. századi magyar neveléstani kézikönyvekben. Iskolakultúra könyvek 28. Pécs.
- Szabolcs Éva (1999): Tartalomelemzés a gyermekkortörténet kutatásában. Gyermekkép Magyarországon, 1869-1890. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
3. Célok, értékek és normák a neveléstani rendszerekben
- Brezinka, Wolfgang (1981): Grundbegriffe der Erziehungswissenschaft. UTB, Reinhaedt, 4. Auflage.
- Mester és tanítvány tematikus száma. 2004. január, 1. szám, PPKE, BTK, Piliscsaba
- Oelkers, Jürgen (1998): Nevelésetika - Vince Kiadó, Bp.
- Mihály Ottó (1999): Az emberi minőség esélyei. Szerk: Hotváth Attila-Trencsényi László. Okker-Iskolafejlesztési Alapítvány. Bp. 483 p.
- Zrinszky László (2002): Neveléselmélet. Műszaki Könyvkiadó, Bp.
4. Nevelésfilozófiák, iskolaelméletek, iskolamodellek
- Dietrich, Jürgen/Tenorth, Heinz-Elmar (2003): A modern iskola kialakulása és működése. - Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
- Giesecke, Hermann (1986): Ende der Erziehung, Klett-Cotta Verlag
- Mikonya György (2009): Rend a rendetlenségben, vagy a szabadság útvesztői - anarchisták és nevelés. ELTE Eötvös Kiadó, Bp.
- Zrinszky László (2000): Iskolaelméletek és a mai iskolák. Okker, Bp.
5. A reformpedagógia eszmetörténeti alapjai és korszakai
- Alternatív oktatás. Educatio, 2004. tavasz, XIII. évf. 1. sz.
- Benner, Dietrich - Kemper, Herwart (2003): Theorie und Geschichte der Reformpädagogik, I-II. Weinheim etc.: Beltz.
- Németh András/Skiera, Ehrenhard (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. Bp.
- Németh András szerk. (2002): Reformpedagógia-történeti tanulmányok. Európai kölcsönhatások, nemzeti sajátosságok. Budapest: Osiris.
6. Pedagógia és politika találkozásai
- 1000 év törvényei (A 19. és 20. századi Magyarország közoktatási rendszerének alakulása, változása szempontjából jelentős törvények)
- Báthory Zoltán (2002): Maratoni reform. Önkonet, Bp
- Golnhofer Erzsébet (2004): Hazai pedagógiai nézetek 1945-1949. Iskolakultúra-könyvek 23. Pécs.
- Kardos József (2007): Iskola a politika sodrásában, 1945-1993. Budapest: Gondolat.
- Mann Miklós (2004): Oktatáspolitikusok és koncepciók a XX. században. Önkonet Kiadó, Bp.
- Mann Miklós (1996): Kultúrpolitikusok a dualizmus korában. Budapest: OPKM.
- Szabolcs Éva szerk. (2006): Pedagógia és politika a XX. század második felében Magyarországon. Budapest: Eötvös J. Könyvkiadó.
7. A magyarországi pedagógusképzés intézmény- és politikatörténete
- Ladányi Andor (1999): Magyar felsőoktatás a 20. században. - Bp.
- Ladányi Andor (2008): A középiskolai tanárképzés története. Új Mandátum
- Mészáros/Németh/Pukánszky (1999): Bevezetés a pedagógia és az iskolázás történetébe. Osiris, Bp.
- Németh András/Pukánszky Béla (2004): A pedagógia problématörténete. Gondolat Kiadó, Bp.
- Szárny és teher (2009) Bölcsek Tanácsa Alapítvány, 21-126.
- Németh András (1990): A magyar tanítóképzés története, 1775-1975. Főiskolai füzetek 11, Zsámbék.
8. A történetiség szempontja a pedagógiai kutatásokban és a neveléstörténetírásban
- Gyáni Gábor (2000): Emlékezés, emlékezet és történelem elbeszélése. Budapest, 2000.
- Gyáni Gábor (2010): Az elveszthető múlt. A tapasztalat mint emlékezet és történelem. Budapest, Nyitott Könyvműhely.
- Kéri Katalin (2001): Bevezetés a neveléstörténeti kutatásokba. Műszaki Könyvkiadó, Bp.
- Kriston Pál (1995): A történetírás története. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.
- Szabolcs Éva (1992): Neveléstörténet és pedagógia. - Magyar Pedagógia, 1992. 3. sz. 215-221. p
9. A neveléstudomány egyetemi műhelyeinek története, kutatása
- A "Debreceni Iskola" neveléstudomány-történeti vázlata. (2007) Szerk: Brezsnyánszky László, Gondolat Kiadó, Bp.
- Gyakorlógimnázium a Simonyi úton. (2009) A Debreceni Magyar Királyi Középiskolai Tanárképzőintézet Gyakorló Gimnáziuma 1936-49. Szerk: Brezsnyánszky László és Fenyő Imre. Acta Paedagogica Debrecina CIV. Debrecen
- Németh András (2002): A magyar neveléstudomány fejlődéstörténete. Osiris Kiadó, Bp. V. fejezet, (259-375.)
10. A nőnevelés elvei és története
- Kereszty Orsolya (2010): Nőnevelés és nemzetépítés Magyarországon, 1867-1918. Sopron, Ed Nove.
- Kéri Katalin (2008): Hölgyek napernyővel. Nők a dualizmus kori Magyarországon, 1867 - 1914. Pécs, Pro Pannonia.
- Müller Ildikó (2000): Nők iskolája. Az első magyar leánygimnázium oktatói és diákjai, 1896-1917. In Bódy Zsombor, Mátay Mónika, Tóth Árpád szerk.: A mesterség iskolája. Tanulmányok Bácskai Vera 70. születésnapjára. Budapest, Osiris, 202-226.
- Pukánszky Béla (2006): A nőnevelés évezredei. Fejezetek a lányok nevelésének történetéből. Budapest, Gondolat.
- Rébay Magdolna (2009): A leánynevelés jogi szabályozása Magyarországon és a német nyelvű országokban. Budapest, ÚMK.
Legutóbbi frissítés:
2023. 03. 26. 19:56