Kutatások a nyelvoktatás területén

Dr. Csépes Ildikó, Dr. Czellér Mária, Dr. Maior Enikő, Dr. Gaál Szabó Péter

frisstíve: 2017. 09.29.

Tételek:

  1. Az idegennyelv-oktatás és -tanulás hagyományos megközelítése és ennek újraértékelése
  2. Az idegennyelv tanulás kognitív vetületei, a szociokulturális elmélet és a kognitív nyelvészet integrációja
  3. Tanulási stratégiák az idegennyelv elsajátításában
  4. Az osztálytermi nyelvtanulás értékelése
  5. Szaknyelv-oktatási kutatások
  6. Az Output hipotézis: elmélet és kutatás, a tartalom alapú és a kommunikatív nyelvoktatás
  7. Számítógéppel segített nyelvtanulás
  8. A nyelvtervezés története és elmélete
  9. Globális nyelv, (De)kolonizáció
  10. Nyelvoktatás és tanulás interkulturális perspektívából, nyelvpolitika és kisebbségi nyelvi jogok

Kötelező szakirodalom:

  • Hinkel, Eli (Ed.), 2005. Handbook of research in second language learning I. London: Routledge
  • Hinkel, Eli (Ed.), 2011. Handbook of research in second language learning II. London: Routledge:
  • Hinkel, Eli (Ed.), 2017. Handbook of research in second language learning III. London: Routledge
  • Müller-Hartmann, A.; Schocker vDitfurth, M. (Hrsg.):2001. Qualitative Forschung im Bereich Fremdsprachen lehren und lernen. Tübingen: Narr
  • Burwitz-Melzer, E. – Mehlhorn G.- Riemer C. - Bausch, K.R - Krumm, H.-J. (Hrsg.) 2016: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel: A Francke

Az olvasás és szövegértés pedagógiai kutatása

Dr. habil Dani Erzsébet

1. Az olvasás történetének jelentősége a pedagógiai kutatásokban

  • Chappell, Warren: A Short History of the Printed Book, NY, 1970.
  • Fischer, Steven Roger: A History of Reading. London, Reaktion Books, 2004
  • Jászó Anna, Adamikné: Az olvasás múltja és jelene.
  • Jászó Anna, Adamikné: Van-e az olvasásnak jövője? In: Csak az ember olvas: Az olvasás tanítása és lélektana. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2003, 9-13. p.
  • Manquel, Alberto: A History of Reading. NY, Penguin Books, 2014.
  • Várkonyi Nándor: Az írás és a könyv története.
  • Venezky, Richard L.: The History of Reading Research. In: Handbook of Reading Research, vol. I., NY, Routledge, 2010, 3-39. p.

2. Az olvasáskutatás nemzetközi története különös tekintettel az irodalomszociológiára

  • Dulin, Ken L.: The Sociology of Reading. In: The Journal of Educational Research. Vol. 67, No. 9, Research in Reading, 392-396. p.
  • Escarpit, Robert: Irodalomszociológia: A könyv forradalma. Budapest, Gondolat, 1973.
  • Fröhler, Rolf: Das Buch in der Gegenwart. [s.l.] Bertelksmann, 1961
  • Gereben Ferenc: Olvasás és társadalom: olvasászociológia, olvasáslélektan, olvasáspedagógia. Budapest, OSZK KMK, 1992.
  • Iser, Wolfgang: Az értelmezés világa. Bp., Gondolat, 2004.
  • Kamarás István: Az irodalmi mű befogadása. Budapest, Gondolat, 2007.
  • Lőrincz Judit: The Sociology of Reading: A Comparison of Novel Reading in Hungary and Finland in the 1980s. In: Journal of Reading, Vol. 36, No. 8., 642-646 p.
  • Waples, Douglas: What Reading Does to People. Chicago, The University Of Chicago Press, 1940.
  • Waples, Douglas – Ogburn, William F.: Research Memorandum on Social Aspects of Reading in the Depression. NY, Social Science Research Council, 1937.

3. Magyar olvasáskutatás-műhelyek és eredményeik

  • Benczik Vilmos: Az olvasás alkonya? In: Szávai Ilona /szerk./: Olvasni jó! Ta-nulmányok az olvasás fontosságáról. Budapest, Pont Kiadó, 2009, 7-14. p.
  • Dán Krisztina: Olvasásfejlesztés a kerettantervekben. In: Könyv és Nevelés. 2001/2.
  • Durkó Mátyás: Olvasás, megértés. Budapest, Gondolat, 1976.
  • Gereben Ferenc: A felnőtt népesség olvasási és olvasmánybeszerzési szokásai. Egy repre-zentatív országos vizsgálat eredményei., Budapest, OSZK KMK, 1989.
  • Gereben Ferenc: Könyv, könyvtár, közönség. A magyar társadalom olvasáskultúrája olvasás- és könyvtárszociológiai adatok tükrében. Budapest. OSZK, 1998
  • Gereben Ferenc: Olvasás- és könyvtárszociológiai vizsgálatok Magyarországon. In: Könyvtárosok kézikönyve. 4. kötet, Határterületek. Budapest, Osiris Kiadó, 2002, 17-50.
  • Gereben Ferenc: Az ún. "Máté-effektus" az olvasás- és könyvtárszociológiában. In: Könyvtári figyelő. 43. évf. 3. sz.
  • Gondos Ernő: Olvasói ízléstípusok. Budapest, Kossuth, 1975
  • Gondos Ernő: Olvasói magatartás változatai (Az olvasás anatómiája). Budapest, 1982.
  • Józsa Péter: Művészetszociológia, művelődésszociológia. Budapest, Valóság, 1972.
  • Kamarás István: Olvasáskutatások Magyarországon 1962-1972: Olvasásszociológiai kutatásokról közművelődési könyvtári szemmel.
  • Mándi Péter: A könyv és közönsége. Budapest, Közgazd. Kiadó, 1968.
  • Nagy Attila: Az olvasásismeret alapjai. Budapest, Könyvtári Intézet, 2004.
  • Ughy Jenő: Ezer falusi lakos és a könyv. Budapest, OSZK KMK, 1965.

4. A nemzeti identitás és olvasás közötti összefüggés a magyar olvasáskutatás eredményeinek tükrében

  • Gereben Ferenc: Olvasáskultúra és identitás. A Kárpát-medence magyarságának kultu-rális és nemzeti azonosságtudata. Kisebbségkutató könyve. Budapest, Lucidus Kiadó, 2005.
  • Jászó Anna, Adamikné: Gyermekirodalom és nemzeti azonosságtudat. In: Csak az ember olvas: Az olvasás tanítása és lélektana. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2003, 136-142. p.
  • Gereben Ferenc: Identitás, kultúra, kisebbség: felmérés a közép-európai magyar népesség körében. Budapest, Osiris, 1999.

5. A család és az iskola szerepe az olvasóvá nevelésben

  • Gadsden, Vivian L.: Intergenerational Literacy Within Families. Handbook of Reading Research, vol. III., NY, Routledge, 2010, 871-889. p.
  • Guthrie, John T. - Klauda, Susan Lutz - Ho, Amy N.: Modeling the Relationships Among Reading Instruction, Motivation, Engagement, and Achievement for Adolescents. In: Reading Research Quarterly Vol. 48, No. 1 (JANUARY/FEBRUARY/MARCH 2013), pp. 9-26
  • Jáki László: A család és a családi környezet szerepe az olvasás megszerettetésében.
  • Juel Connie: Beginning Reading? In: Handbook of Reading Research, vol. II., NY, Routledge, 2010, 759-788. p.
  • Kozma Tamás: A formális nevelés szociológiája. In: Bevezetés a nevelésszociológiába. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2001, 145-209. p.
  • Kozma Tamás: Az informális és nem formális nevelés szociológiája. In: Bevezetés a nevelésszociológiába. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2001, 65-144 p.
  • Miért jó a gyerekeknek a rendszeres olvasás?
  • Nagy Attila: Háttal a jövőnek?: középoskolások olvasás- és művelődésszociológiai vizsgálata. Budapest, Gondolat, 2003.
  • Az olvasás össztantárgyi feladat. [szerk. Nagy Attila, Imre Angéla, Köntös Nelli]. Szombathely, Savaria Univ. Press, 2011.
  • Paratore, Jeanne R. – Cassano, Christina M. – Schickedanz, Judith A.: Supporting Early (and Later) Literacy Development at Home and at School. Handbook of Reading Research, vol. IV., NY, Routledge, 2010, 107-136. p.
  • Péterfi Rita: Olvasásfejlesztés itthon és külföldön.
  • Steklács János: Az olvasás kis kézikönyve szülőknek és pedagógusoknak: A funkcionális analfabetizmustól az olvasási stratégiákig. Budapest, OKKER, 2009.
  • Tönnies, F.: Közösség és társadalom. Budapest, Gondolat, 1983.

6. Az olvasás mint kulturális tőke

7. Olvasás, megértés, befogadás, szövegértés – olvasásszociológiai kutatások és nemzetközi felmérések

  • Allington, Richard L.: The Other Five „Pillars” of Effective Reading Instruction. In: Reading Today 22, 6:3, 2005.
  • Allington, Richard L.: Oral Reading. Handbook of Reading Research, vol. I., NY, Routledge, 2010, 829-864. p.
  • Babbie, E. R.: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest, Balassi, 2003.
  • Castells, M.: A tudás világa. Budapest, Napvilág, 2006.
  • McKenna, Michael C. - Conradi, Kristin – Lawrence, Camille, et al.: Reading Attitudes of Middle School Students: Results of a U.S. Survey. In: Reading Research Quarterly, Vol. 47, No. 3 (July/August/September 2012), 283-306, p.
  • PISA, IEA (PIRLS) felmérései
  • Spéder, Zs.: Kultúrák, értékek, normák, szocializáció. Változások az ezredfordulón. In:
  • Andorka, R. Bevezetés a szociológiába. Budapest, Osiris, 2006, 557-564. p.
  • Tierney, Robert J. – Cunningham, James W.: Research on Teaching Reading Comprehension. In: Handbook of Reading Research, vol. I., NY, Routledge, 2010, 609-655. p.

8. Hazai és nemzetközi szövegértésfelmérés-eredmények és az oktatás kapcsolata

  • Balázsi Ildikó és mtsai: PISA 2009 Összefoglaló jelentés – Szövegértés tíz év távlatában. Oktatási Hivatal, Budapest, 2010.
  • Csapó Benő: A képességek fejlődésének empirikus vizsgálata. In: A Képességek fejlődése és iskolai fejlesztése. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2003, 121-150. p.
  • Csapó Benő: Képességfejlődés iskolai és társadalmi kontextusban. In: A Képességek fejlődése és iskolai fejlesztése. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2003, 153-190. p.
  • Csapó Benő: Az iskolai tudás. Budapest, Osiris, 1998
  • Csíkos Csaba: Olvasás és metakogníció. In: Metakogníció: A tudásra vonatkozó tudás pedagógiája. Budapest, Műszaki Kiadó, 2007. 117-128. p.
  • Kapitány, B.: Oktatás. Változások az ezredfordulón. In Andorka, Bevezetés a szociológiába. Budapest: Osiris, 2006, 450-457. p.
  • OKM, Monitor felmérések.
  • Összefoglaló a Köznevelési Kerekasztal számára a magyar köznevelési rendszer teljesítményéről a 2015. évi nagy tanulói teljesítményvizsgálatok, különös tekintettel a PISA-vizsgálat eredményei alapján
  • Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése. [szerk. Józsa Krisztián]. Budapest, Dinasztia, 2006.
  • Spéder, Zs.: Család. Változások az ezredfordulón. In: Andorka, R. Bevezetés a szociológiába. Budapest, Osiris, 2006, 415-425. p.

9. Az e-eszközök és a digitális olvasás.

  • Bauerlein, Mark: The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupifies Young Americans and Jeopardizes Our Future. New York, Jeremy P. Tarcher/Penguin, 2008.
  • Birkerts, Sven: The Gutenberg Elegies: The Fate of Reading in an Electronic Age. Boston, 1994.
  • Carr, Nicholas: The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains. NY, WW. Norton, 2012.
  • Józsa Péter: Irodalom a digitális közegben.
  • Hayles, Katherine N.: Electronic Literature. Indiana, Notre Dame, 2008.
  • Hayles, Katherine N.: How We Think: Digital Media and Contemporary Technogenesis. Chicago, U. of Chicago, 2012.

10. A digitális szövegértés és a tanulás-tanítás elméleti alapjainak összefüggése

  • Kolcsár Irén, Csekéné: Műveltség - iskola - digitális kultúra. In: Korunk. – 16. (2005) 6., A háló tudománya - művészetek hálója, 129-130. p.
  • Csapó Benő: Kognitív pedagógia. Budapest, Akadémiai Kiadó, 1992, 54–77., 85–95., 109–128. p.
  • Csík Tibor: A digitális bennszülöttek és az olvasás. In: Új pedagógiai szemle. – 61. (2011) 5., 30-47. p.
  • Mangen, Anne: A joker in the class: Teenager readers’ attitudes and preferences to readingon different devices In: Library and Information Science Research, 36 (2014) 3-4. p. 179–184.
  • Prensky, Marc Digital natives, digital immigrants. In: On the Horizon. MCB University Press. 9. évf. (2001.) 5. 1-6. p.
  • Golden Dániel: Az elektronikus olvasás mintázatai
  • Hayles, Katherine N.: My mother Was a Computer: Digital Subjects and Literary Texts.
  • Chicago, The University of Chicago Press, 2015.
  • Gereben Ferenc: Hagyományos és/vagy digitális olvasás? / Gereben Ferenc In: Könyvtári figyelő. – 22. (2012) 3. p. 503-523.
  • He, Zhen – Shao, Shanshan – Zhou, Jie et al.: Does long time spending on the electronic devices affect the reading abilities? A cross-sectional study among Chinese scool-aged children. In: Research in Developmental Disabilities 2014 (35), 3645-3654. p.
  • Pap-Szigeti Róbert - Zentai Gabriella - Józsa Krisztián: A szövegfeldolgozó képesség-fejlesztés módszerei. In: Józsa Krisztián (szerk.): Az olvasási képesség fejlődése és fejleszté-se Budapest, Dinasztia Tankönyvkiadó, 2006, 235–258. p.
  • Rockinson-Szapliw, Amanda – Courduff, Jennifer – Carter, Kimberly et al: Eletronic versus traditional print textbooks. In: Computers & Education, 63. (2013), 259–266. p.
Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56