Kutatások a test- és egészségnevelés oktatása területén

Dr. Nagy Ágoston - Dr. Kovács-Nagy Klára

FRISSÍTVE: 2018. 02. 23.

1. A sportpedagógia tárgya, célja, feladatai, sportpedagógia kutatások helye, szerepe a neveléstudományban.

  • Biróné Nagy Edit (szerk., 2004): Sportpedagógia. Kézikönyv a testnevelés és sport pedagógiai kérdéseinek tanulmányozásához. Dialóg Campus Kiadó, Budapest
  • Hamar P, Karsai I, Soós I. Pedagógusi vélemények az iskolai testnevelés aktuális kérdéseiről. Értékteremtő testnevelés 2016. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen ISBN 978 963318 597
  • Révész László – Csányi Tamás (2015): Tudományos alapok a testnevelés tanításához I. kötet. Magyar Diáksport Szövetség, Budapest

2. A sportpedagógiai alapjai. A testnevelés, mint tantárgy, annak tanterveleméleti megközelítése (NOT, NAT-ok). A testnevelés oktatási reformjai, alternatív testnevelési pedagógiák az alternatív testnevelési tantervek példáján. A testnevelés megjelenés az extrakurrikulumban.

  • Gergely Gyula 2002 A testnevelés tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai Új Pedagógiai Szemle 2002. július-augusztus
  • Hamar Pál (2016): A testnevelés tantervelmélete, Eötvös József Kiadó, Budapest
  • Hamar Pál (2008): Egy kifelejtett kulcskompetencia nyomában, Új Pedagógiai Szemle 2008. augusztus-szeptember
  • Révész László – Csányi Tamás (2015): Tudományos alapok a testnevelés tanításához I. kötet. Magyar Diáksport Szövetség, Budapest
  • Makszin I. (2002) A testnevelés elmélete és módszertana, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs,

TANTERVEK (NOT, NAT, Kerettanterv)

  • Don Hellison (2003) A személyes és társadalmi felelősség oktatása a testnevelésben Student learning in physical education in Stephen J. Silverman, Catherine D. Ennis, esitors- 2nd ed. Human Kinetics ISBN: 0-7360-4225-X 241-255

3. A sport társadalmi, gazdasági, kulturális funkciói

Kötelező

  • MÜLLER A, GABNAI Z, BÁCS Z, BÁCSNÉ BÁBA É (2017): A fizikai inaktivitás nemzetgazdasági terhei (The economic burden of physical inactivity at national level). megjelenés alatt. Régiókutatás szemle.
  • Ács P., Hécz R., Paár D., Stocker M.: A fittség (m)értéke. A fizikai inaktivitás nemzetgazdasági terhei Magyarországon. Közgazdasági Szemle, LVIII. évf., 2011. július–augusztus, pp. 689–708.
  • Staines, N., Prince, I., Oliver, D.: The Economic Impact of Physical Activity in Ontario. 2003.
  • Laczkó T.- Rétsági E.(szerk., 2015): A sport társadalmi aspektusai. PTE ETK
  • Kosiewicz, Jerzy (ed. 2005): Sport, Culture and Society. Warsawa, AWF.

Ajánlott

  • Katzmarzyk, P. T., Janssen, I., Ardern, C. I.: Physical inactivity, excess adiposity and premature mortality. Obesity Reviews, 4, 2003, pp. 257-290.
  • Ding, D., Kolbe-Alexander, T., Nguyen, B., Katzmarzyk, P. T., Pratt, M., Lawson, K. D.: The economic burden of physical inactivity: a systematic review and critical appraisal. British Journal of Sports Medicine, 51, 2017, pp. 1392-1409.
  • Bailey, Richard (2005): Evaulating the Relationship between Physical Education, Sport and Social Inclusion. Educational Review 1. 71—90.
  • Kovács Klára (2015): A sportolás mint támogató faktor a felsőoktatásban. Oktatáskutatók könyvtára 2. Debrecen, CHERD.

4. Sport, testkultúra, kultúra, értelmezése, eredete (Fogalmak, definíciók, jelentéstartalmak)

  • Borbély Attila-Müller Anetta: A testi-lelki harmónia összefüggései és módszertana. Valóság-Térkép-6. PEM tanulmányok (Kiadja: a Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület, Bp. szerkeszti: dr. Koncz István) 211.p. 2008.
  • Berkes Péter; Bartha Csaba (2004): A kultúra és testkultúra értelmezési dimenziónak tudományági perspektívái. Új Pedagógiai Szemle 2004 októberi sz.
  • Takács Ferenc (1995): A hazai testkultúra átalakulásának szociológiai problémái. Kalokagathia 2. 7—19.
  • Makszin I. (2002) A testnevelés elmélete és módszertana, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs,

5. Sportolás, egészség, egészségnevelés, egészség-magatartás

  • Hidvégi Péter-Kopkáné Plachy Judit- Müller Anetta (2015): Az egészséges életmód. (szerk: Hidvégi Péter) ISBN 978-615-5297-32-8.
  • Kirk, David (2005): Physical Education, Youth Sport and Lifelong Participation: the Importance of Early Learning Experiences. European Physical Education Review 3. 239–255.
  • Kovács Klára, Perényi Szilvia (2014): A sportolás és egészség. Kapcsolatok a fiatalok fizikai, mentális és szociális jóllétének szubjektív szintjével. In Nagy Ádám, Székely Levente (szerk.): Másodkézből. Magyar Ifjúság 2012. Budapest, Kutatópont. 245—262.
  • Vass Zoltán: Mit tehetünk és mit érhetünk el a fiatalok fizikai aktivitásának javítása érdekében? Opus et Educatio , 3. évfolyam 4. szám
  • Révész László – Csányi Tamás (2015): Tudományos alapok a testnevelés tanításához I. kötet. Magyar Diáksport Szövetség, Budapest
  • Pikó Bettina; Keresztes Noémi (2007). Sport, lélek, egészség. Budapest, Akadémiai Kiadó
  • Melinda A. Solmon (2003)Student learning in physical education in Stephen J. Silverman, Catherine D. Ennis, esitors- 2nd ed. Human Kinetics ISBN: 0-7360-4225-X 147-165.

6. A testnevelés és sportolás személyiség-, képességfejlesztő szerepe, hatása. Sport és eredményesség

  • Bognár József (2010). Pedagógiai és sportpedagógiai ismeretek, jegyzet. Budapest: Testnevelési Egyetem.
  • Gombocz János (2010): Sport és nevelés. Keszthely, Balaton Akadémiai Kiadó
  • Istvánfi Csaba (2005): Nevelés, testnevelés, sport. Kalokagathia 1—2. 15—26.
  • Kovács Klára (2015): A sportolás mint támogató faktor a felsőoktatásban. Oktatáskutatók könyvtára 2. Debrecen, CHERD.

7. Sportoktatási és nevelési módszerek, testi nevelés, testnevelés, motoros tanulás, motoros képességek azok fejlesztésének és mérésének eszköz- és módszertára. Teljesítményértékelés és mérés a testnevelésben.

  • Csepela Y. (2000): Örömtestnevelés – Gondolatok a testnevelésről, a sportról a 21. század küszöbén. Új pedagógiai szemle I./10: 83-89.
  • Makszin I. A testnevelés elmélete és módszertana, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2002: 282.
  • Csányi T – Révész L (2015): A testnevelés tanításának didaktikai alapjai, Magyar Diáksport szövetség, Budapest
  • Rétsági E(2004): A testnevelés tantárgypedagógiája, Dialóg Campus, Budapest
  • Borbély Attila-Müller Anetta: A testi-lelki harmónia összefüggései és módszertana. Valóság-Térkép-6. PEM tanulmányok (Kiadja: a Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület, Bp. szerkeszti: dr. Koncz István) 211.p. 2008.
  • Peter A Hastie (2003) A sport tanítása a testnevelés órán Student learning in physical education in Stephen J. Silverman, Catherine D. Ennis, esitors- 2nd ed. Human Kinetics ISBN: 0-7360-4225-X 227-241.

8. A sportszocializációs színterek, a sportolás szerepe a szocializációban, értékek a sportban

  • Bognár József (2010) Pedagógiai és sportpedagógiai ismeretek, jegyzet. Budapest: Testnevelési Egyetem.
  • Gombocz J. Trencsényi L. (2007): A sportoló szocializációja és nevelése. In.: Kalokagathia, A Magyar Testnevelési Egyetem Közleményei, 1.sz. 83-99.
  • Heinemann, Klaus (1995): A szocializáció és a sport. In Dr. Fóti Péter (szerk.): Bevezetés a sportszociológiába II. Miskolc, Miskolci Egyetemi Kiadó. 30—47.
  • Nagy Ágoston, Kovács Klára (2015): A sportolás hatása a debreceni egyetemisták értékrendjére és jövőképére. In Kozma Tamás, Kiss Virág Ágnes, Jancsák Csaba, Kéri Katalin (szerk.): Tanárképzés és oktatáskutatás. Debrecen, Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete. 697-721
  • David Kirk (2003) Tanulás és Gender konstrukciója a sportban és a testnnevelésben Student learning in physical education in Stephen J. Silverman, Catherine D. Ennis, esitors- 2nd ed. Human Kinetics ISBN: 0-7360-4225-X 67-83

9. Testnevelők, edzők jellemzői, pedagógiai szerepe és feladatai. A testnevelő tanár képzés és annak változásai.

  • Bognár József (2010) Pedagógiai és sportpedagógiai ismeretek, jegyzet. Budapest: Testnevelési Egyetem. 68-81.
  • Bábosik I. A nevelés elmélete és gyakorlata. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt, Budapest, 1999: 39-41.
  • Báthory Z. Tanítás és tanulás. Tankönyvkiadó, Budapest, 1985a: 24.
  • Gombocz János (2004): A testnevelő tanár és az edző pedagógiai szerepe. In: Sportpedagógia, Szerk: Biróné Nagy E. Dialóg-Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 147- 168.
  • Makszin I. A testnevelés elmélete és módszertana, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2002: 282.

10. A fiatalok sportolási szokásainak hazai és nemzetközi trendjei

Kötelező:

  • Special Eurobarometer 412. Sport And Physical Activity Report. (2014) .135.p.
  • Perényi Szilvia (2013): Alacsonyan stagnáló mozgástrend: a fizikai inaktivitás újratermelődése. In Székely Levente (szerk.): Magyar Ifjúság 2012. Budapest, Kutatópont. 229—249.
  • Kovács Klára (2016): Értékteremtő testnevelés. Tanulmányok a testnevelés és a sportolás szerepéről a Kárpát-medencei fiatalok életében. Oktatáskutatás a 21. században 1. Debrecen, Debreceni Egyetemi Kiadó, CHERD-H
  • Ullrich-French, Sarah; Smith, Alan L. (2009): Social and motivational predictors of continued youth sport participation. Psychology of Sport and Exercise 10. 87–95.
  • Manuel Gómez-López , Antonio Granero Gallegos and Antonio Baena Extremera (2010):Perceived barriers by university students in the practice of physical activities. Journal of Sports Science and Medicine (2010) 9, 374-381.

Ajánlott

  • Czabak-Garbacz , Skibniewska A, Mazurkiewicz P, Gdula A. (2002): Ways of spending leisure time by the third year-students of the Faculty of Pharmacy, Medical University of Lublin. Ann Univ Mariae Curie Sklodowska Med. 2002;57(1):257-63.
  • Andrade Bichescua (2014): Leisure Time Sport Activities of the Students at Resita University. Procedia - Social and Behavioral Sciences 117 ( 2014 ) 735 – 740.
  • Daniel J. Stynes and Calvin Peterson (1978): Michigan State University Student Interests in Sports Participation. July 1978.
  • Tari-Keresztes Noémi (2009): Fiatalok szabadidős fizikai aktivitásának magatartástudományi vizsgálata. Doktori értekezés. Semmelweis Egyetem. Mentális Egészségtudományok Doktori Iskola. Budapest. 116.p.
  • Perényi Szilvia (2011): Sportolási szokások — Sportolási esélyek és változástrendek. In Bauer Béla; Szabó Andrea (szerk.): Arctalan (?) nemzedék. Ifjúság 2000-2010. Budapest, Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet. 159—184.
  • Thomas L. McKanzie (2003) Egészséggel kapcsolatos testnevelés- fizikai aktivitás fitnesz és wellness Student learning in physical education in Stephen J. Silverman, Catherine D. Ennis, esitors- 2nd ed. Human Kinetics ISBN: 0-7360-4225-X 207-227.
Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56