Kutatások a zenei nevelés és oktatás területén

Váradi Judit PhD

1. A zenei oktatás intézményrendszere és kurrikulumai Magyarországon európai kitekintéssel

2. A zenepedagógia történetének főbb korszakai

3. A zenepedagógia társadalmi vonatkozásai, szociális kirekesztés és zenei nevelés

  • Chris Philpott: The Sociological Critique of Curriculum Music in England: Is Radical Change Really Possible? Sociology and Music Education, Edited by Ruth Wright, Ashgate 2010 81-91.
  • Ruth Wright, John Finney: Culture, Society and Music Education Edited by Ruth Wright, Ashgate 2010 223-239.
  • Renate Mueller: Perspectives from the Sociology of Music 584- 603.The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning - A Project of the Music Educators National Conference, Edited by Richard Cowell, Carol Richardson, Oxford, University Press, 2002
  • Adrian C. North, David J. Hargreaves, Mark Tarrant: Social Psychology and Music Education 604- 625. The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning - A Project of the Music Educators National Conference, Edited by Richard Cowell, Carol Richardson, Oxford, University Press, 2002
  • Avedikian Viktória: „A zene mint az egyensúly és tolerancia forrása” In: Új Pedagógiai Szemle Kiadja az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2009/7
  • Bácskai Erika - Manchin Róbert - Sági Mária - Vitányi Iván: Ének-zenei iskolába jártak. Budapest, Zeneműkiadó, 1972

4. A művészetpedagógia és a zenepedagógia speciális aspektusai

  • Kertész Attila: Zenetanári és hangszeres tanári mesterség 161-197.
  • Hang és lélek, Új utak a zene és társadalom kapcsolatában/Zenei nevelési konferencia 2002 Budapest: Magyar Zenei Tanács
  • Merryl Goldberg, Carol Scott Kassner: Teaching Other Subjects Through Music The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning - A Project of the Music Educators National Conference, Edited by Richard Cowell, Carol Richardson, Oxford, University Press, 2002.1053-1065.

5. A zenetanulás non-formális és informális lehetőségei és hatása

  • Geir Johansen: Modernity, Identity, and Musical Learning Sociology and Music Education, Edited by Ruth Wright, Ashgate 2010. 155-163.
  • Sidsel Karlsen: Revealing Musical Learning in the Informal Field Sociology and Music Education, Edited by Ruth Wright, Ashgate 2010. 193-204.
  • M. L. Mark: Nonmusical Outcomes of Music Education: Historical Consideration 1045-1052.The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning - A Project of the Music Educators National Conference, Edited by Richard Cowell, Carol Richardson, Oxford, University Press, 2002. 1045-1052.

6. A zenei nevelés hatása a képességfejlesztésre és más diszciplínákra

  • Joyce Jordan-Decarbo & Jo Ann Nelson: Music and early childhood education The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning - A Project of the Music Educators National Conference, Edited by Richard Cowell, Carol Richardson, Oxford, University Press, 2002. 210-242.
  • Micahel L. Mark (ed.): Outcomes in General Education. The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning - A Project of the Music Educators National Conference, Edited by Richard Cowell, Carol Richardson Oxford, University Press, 2002. 1042-1083
  • Árvayné Nezvald Anett: A zenei nevelés transzferhatásai csecsemő- és kisgyermekkorban
  • Hellmuth Petsche – Joydeep Bhattcharya: Zenei gondolkodás és intelligencia Parlando, Zenepadagógiai folyóirat, 2002, 44/3 46-51.

7. Zenei befogadóvá nevelés

  • Theodor W. Adorno: Zene, filozófia, társadalom – A zenével kapcsolatos magatartás típusai. Gondolat, Budapest,1970.
  • Gönczy László: A zene befogadása – zeneértés – zeneközvetítés 205-222.
  • Harnoncourt, Nikolaus: A beszédszerű zene. Utak egy új zeneértés felé. Budapest: Editio Musica, 1988
  • Stachó László (2005): Hányféleképpen értjük és szeretjük a zenét? – A zeneértés velünk született, mélylélektani, kulturális és kognitív útirányjelzői. In: Lindenbergerné Kardos Erzsébet (szerk.): Zeneterápia (szöveggyűjtemény). Kulcs a Muzsikához Kiadó, Pécs, 235–250.
Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56