1. A felsőoktatásra ható nemzetközi oktatáspolitikai változások, nemzetközi összehasonlítások
- Clark, B. R. (1983): The Higher Education System. Berkeley: University of California Press
- Hrubos Ildikó: A felsőoktatás-politika - Európai trendek a felsőoktatásban a XXI. század első felében (online) Budapesti Corvinus Egyetem
- Jürgen, E. – de Boer, H. – Westerheijden, D. (eds) (2011): Reform of Higher Education in Europe. (pp. 1-10.) Rotterdam, The Netherlands: SENSE publishers
2. A felsőoktatás szervezete. Adminisztrátorok és menedzserek
- Hrubos Ildikó - Török Imre (2012): Intézményi menedzsment a felsőoktatásban
- Budapest: Felsőoktatási Gazdasági Szakemberek Egyesülete
- Kováts Gergely (2013): A magyar dékánok tipikus és atipikus karrierútjai: egy empirikus vizsgálat eredményei. Felsőoktatási Műhely 7:(1) pp. 53-68.
- Moore, K. M. (1983): The top-line: A report on presidents’, provosts’, and deans’ careers. Leaders in transition: A national study of higher education administrators. Pennsylvania State University, Center for the Study of Higher Education, University Park, PA.
- Kozma Tamás (2004): Kié az egyetem? A felsőoktatás nevelésszociológiája. Budapest: Új Mandátum.
- Higher Education Governance in Europe. Policies, structures, funding and academic staff. Eurydice, 2008.
3. Az expanzió és diverzifikáció hatása a hallgatók társadalmára
- Trow, M. (2005): Reflections on the Transition from Elite to Mass to Universal Access: Forms and Phases of Higher Education in Modern Societies since WWII
- Burrage, M. (2010): Martin Trow. Twentieth-Century Higher Education. Elite to Mass to Universal. Baltimore, John Hopkins University Press.
- Hrubos Ildikó (2002): Differenciálódás, diverzifikálódás és homogenizálódás a felsőoktatásban. Educatio 11, 1: 96-106
- Hrubos Ildikó (2002): A társadalmi esélyegyenlőtlenségek új színterei a felsőoktatásban. Iskolakultúra 1-2. sz., 1: 85-90
- Rosalind, M. O. Pritchard, Matthias Klumpp and Ulrich Teichler (Eds.): Diversity and Excellence in Higher Education. Sense Publishers
- Veroszta Zsuzsa (2010). Felsőoktatási értékek – hallgatói szemmel. A felsőoktatás küldetésére vonatkozó hallgatói értékstruktúrák feltárása (Ph.D. értekezés). Budapest: Budapesti Corvinus
- Pusztai Gabriella (2011): A láthatatlan kéztől a baráti kezekig. Hallgatói értelmező közösségek a felsőoktatásban. Budapest: ÚMK
4. Oktatók és kutatók a felsőoktatásban
- Bourdieu, Pierre (1988): Homo Academicus. Stanford: Stanford University Press.
- Becher, Tony (1989): Academic Tribes and Territories: intellectual inquiry across the disciplines. Bristol: Open University Press.
- Altbach, P. (2002): The Decline of the Guru. Chestnut Hill: Boston College
- Teichler, U. – Arimoto, A. – Cummings, W. K. (2013): The Changing Academic Profession. Major Findings of a Comparative Survey. Springer
- Hrubos Ildikó (2002): Az oktatást kutató diplomás. Educatio 2. sz. 253-266.
- Kozma T. (2004). Kié az egyetem? A felsőoktatás nevelésszociológiája. Budapest: Új Mandátum.
- Philip, G. Altbach - Liz Reisberg - Laura E. Rumbley (2009): Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution World Conference on Higher Education. UNESCO
5. Intézményszerkezet, privatizáció és egyetemalapítások
- Altbach, P. G. (1999): Private Prometheus: Private Higher Education and Development in the 21st Century. Boston: Greenwood
- Szemerszki Marianna (2003): A magánfelsőoktatás kialakulása Magyarországon. PhD értekezés. Budapest: Közgazdaságtudományi Egyetem
- Kováts Gergely (2016): Intézményi egyesülések és szétválások: nemzetközi tapasztalatok, hazai gyakorlat. In: Derényi A – Temesi J. (szerk.): A magyar felsőoktatás 1988 és 2014 között. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest
- Palfreyman, D. – Tapper, T. (eds) (2009): Structuring Mass Higher Education: The Role of Elite Institutions New York, Routledge Press
- Philip G. Altbach - Reisberg, L. - Rumbley. L.E. (2009): Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution World Conference on Higher Education. UNESCO
6. Virtualizálódás, új megközelítések és eszközök az oktatásban és a teljesítményértékelésben (e-learning, részidős és távoktatás kutatások)
- Hrubos Ildikó (2016): A digitális campus, EDUCATIO 25: pp. 538-545.
- Vámos Ágnes – Kopp Erika (2015): A tanulás támogatásának új megközelítései és eszközei a felsőoktatásban. Oktatási Hivatal, Budapest
- Teichler, U. (2013): Future Scenarios of Higher Education. Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja. NFKK Füzetek 35–52.
7. A felsőoktatás és a munka világa
- Polónyi István - Tímár János (2001): Tudásgyár vagy papírgyár? Budapest: Új Mandátum
- Polónyi István (2013): Az aranykor vége - bezárnak-e a papírgyárak?, Budapest: Gondolat
- Darvai Tibor (2013): Felsőoktatás és munkaerőpiac - Eszményektől a kompetenciák felé. Szeged: Belvedere Meridionale
- Varga Júlia (2013): A pályakezdő diplomások munkaerő-piaci sikeressége 2011-ben. In. Garai O. – Veroszta Zs. 2013): Frissdiplomások 2011. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft, Budapest
- Teichler, U. (2011): International Dimensions of Higher Education and Graduate Employment. In: Allen, J.–van der Velden, R. (eds.): The Flexible Professional in the Knowledge Society: New Challenges for Higher Education. Research Centre for Education and the Labour Market Maastricht University The Netherlands
- Kiss Paszkál (2010): Diplomás kompetenciaigény és munkával való elégedettség. In Garai O., Horváth T., Kiss L., Szép L. & Veroszta Zs. (szerk.). Diplomás Pályakövetés IV. Frissdiplomások 2010. Budapest: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Felsőoktatási Osztály. 105-130.
8. Egyetem, régió, „harmadik misszió”
- Hrubos Ildikó (2012): Elefántcsonttoronyból világítótorony. A felsőoktatási intézmények misszióinak bővülése, átalakulása. Aula Kiadó, Budapest
- Zomer, A. – Benneworth, P. (2011): The Rise of the University’s Third Mission. In: Jürgen E. – de Boer H. – Westerheijden, D. (eds): Reform of Higher Education in Europe. pp. 81-102 Rotterdam, The Netherlands: SENSE publishers
- Teperics Károly - Dorogi Zoltán (2014): Az egyetemek gazdasági és regionális hatásai. Educatio 3. sz. pp. 451-461
- Kozma Tamás - Ceglédi Tímea (szerk.): Régió és oktatás: A Partium esete. Debrecen, CHERD-Hungary: Center for Higher Education Research and Development - Hungary, 2010
- Kozma Tamás és munkatársai (2015): Tanuló régiók Magyarországon. Az elmélettől a valóságig. Debrecen: CHERD
9. A felsőoktatás irányításának és értékelésének hagyományos és új szereplői
- Kozma Tamás - Rébay Magdolna (2003): Felsőoktatási akkreditáció Európában. Budapest: Oktatáskutató Intézet
- Shin, Jung Cheol – Toutkoushian, Robert K.– Teichler, Ulrich (eds.) (2011) University Rankings. Theoretical Basis, Methodology and Impact on Global Higher Education. Dothrecht, Heidelberg, London, New York: Springer
- Derényi András (2016): A felsőoktatás minőségbiztosítási horizontja: A megújított európai standardok és irányelvek működése, alkalmazása. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI)
- Pusztai Gabriella - Kovács Klára. (szerk): Ki eredményes a felsőoktatásban? Nagyvárad-Budapest: Partium Presss.Új mandátum Könyvkiadó
- Pusztai Gabriella - Bocsi Veronika - Ceglédi Tímea:(2017) A felsőoktatás (hozzáadott) értéke. Közelítések az intézményi hozzájárulás empirikus megragadásához. ? Nagyvárad-Budapest: Partium Press-s.Új mandátum Könyvkiadó
10. A felsőoktatás-finanszírozás hagyományos és új trendjei
- Polónyi István (2008): Oktatás, oktatáspolitika, oktatásgazdaság, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó
- Polónyi István (2016): Emberi erőforrásaink 21. százada, Budapest: Gondolat
- Jongbloed, B. (2011): Funding Through Contracts: European and Institutional Perspectives. In: Jürgen E. – de Boer H. – Westerheijden, D. (eds): Reform of Higher Education in Europe. pp. 173-191. Rotterdam, The Netherlands: SENSE publishers
- Philip G. Altbach, Liz Reisberg, Laura E. Rumbley. Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution A Report Prepared for the UNESCO 2009 World Conference on Higher Education. UNESCO
Legutóbbi frissítés:
2023. 03. 26. 19:56