1.A közoktatási rendszer irányítása, irányítási változások
- Halász Gábor (2000) Az oktatási rendszer. Műszaki Kiadó.
- Halász Gábor (2012) Az oktatás az Európai Unióban. Tanulás és együttműködés.Új Mandátum Kiadó.
- Györgyi Zoltán (2015) Szerep- és funkcióváltások a közoktatás világában. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
2.Fejlesztés, innováció és változások a közoktatásban
- Fullan, M. (2008) Változás és változtatás. I-III. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Hopkins, M. (2011) Minden iskola kiváló iskola. A rendszervezetés lehetőségeinek kiaknázása. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Kovács E.-Mayer J. (2015) Egész nap az iskolában. Egy fejlesztés anatómiája. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Varga Attila- Ugrai János (2016) Tanulmányok a pedagógiai innnováció támogatásának lehetőségeiről. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Mourshed, M., Chijioke, C., Barber, M. (2010) Howtheworld’s most improved schoolsystems keepgetting better. McKinsey report
3. Az iskolázottság, továbbhaladás és iskolaszerkezet kérdései
- Th. F. Green (é.n.) Az oktatási rendszerek viselkedése. (részlet) in: Halász Gábor – Lannert Judit (szerk.) Oktatási rendszerek elmélete. Szöveggyűjtemény. p. 12-67.
- Forray R. Katain – Kozma Tamás (1992) Társadalmi tér és oktatási rendszer. Akadémiai Kiadó
- Imre Anna (szerk.) (2005) A középiskolai oktatás nemzetközi tükörben. Országos Közoktatási Intézet
- Török B. (2015) Változások az óvodarendszerben. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Lyche, C. S. (2010) Taking on the Completion Challenge. A Literature Revie won Policies to Prevent Drop out and Early School Leaving. OECD Education Working papers No. 53. OECD Publishing.
4. Az iskolai eredményesség és összetevői
- OECD (2005) Schoolfactors related to Quality and Equity. Results from PISA 2000.
- Lannert J. - Nagy M. (2006) Eredményes iskola. Országos Közoktatási Intézet
- Szemerszki M. (szerk.) Eredményesség az oktatásban. Dimenziók és megközelítések. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Scheerens, J. (2015) Theories on educational effectiveness and ineffectiveness. in: School Effectiveness and School Improvement, Vol. 26, No. 1, 10–31,
5. A tanulói eredményesség és meghatározó tényezői
- Csapó Benő (2004) Tudás és iskola. Műszaki Kiadó.
- Pusztai Gabriella (2009) A társadalmi tőke és az iskola. Új Mandátum Kiadó
- OECD (2006) Schooling for Tomorrow. Personalising Education.
- Kállai G. (szerk.) (2015) Tehetséggondozó programok. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Ostorics L.-Szalay B.- Szepesi I. – Vadász Cs. (2016) PISA 2015. Összefoglaló jelentés. Oktatási Hivatal.
- Personalising Education (2006). Schooling for Tomorrow. OECD, CERI
6.Tartalmi változások a közoktatásban
- Demeter K. (szerk.) (2006) Kompetencia: kihívások és értelmezések. Országos Közoktatási Intézet.
- Vass Vilmos – Perjés István (2009) A tartalmi szabályozás meghatározó elemei, a tantervi paradigmák komparatisztikája. in: Iskolakultúra, 12. 81-100
- Kerber Zoltán (szerk.) (2010) Sokarcú implementáció. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Ütőné Visi J. (szerk.) (2015) A Magyar Képesítési Keretrendszer és a validáció a köznevelés szemszögéből. Oktatási Hivatal
- Bánkuti Zs. – Lukács J. (szerk.) (2015) Tanterv, tankönyv, vizsga. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Gábor Halász and Alain Michel (2011) Key Competencesin Europe: interpretation, policy formulation and implementation. European Journal of Education, Vol. 46, No. 3,
7.A pedagógus szakma és szakmai fejlődés
- Nagy Mária (1994) Tanári szakma és professzionalizálódás. Országos Közoktatási Intézet
- OECD (2007) A tanárok számítanak. A hatékony pedagógusok pályára vonzása, fejlesztése és a pályán való megtartása. (OECD Teachers Matter 2005. fordítása) Országos Közoktatási Intézet
- Pedagógusok. Az oktatás kulcsszereplői. Összefoglaló jelentés az OECD nemzetközi tanárkutatás első eredményeiről. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Sági M. (szerk.) (2011) Erők és eredők. A pedagógusok munkaerő-piaci helyzete és szakmai továbbfejlődése: nemzetközi kitekintés és hazai gyakorlat. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Bacskai Katinka (2015) Iskolák a társadalom peremén. Alacsony státuszú diákokat tanító eredményes tanárok. Belvedere.
8.Szelekciós mechanizmusok az általános iskolai oktatásban
- Berényi E. – Berkovics B. – Erőss G. (szerk.) (2008) Iskolarend. Kiváltság és különbségtétel a közoktatásban. Gondolat
- Kertesi Gábor (2010) Iskolázatlan szülők gyermekei és roma fiatalok a középiskolában. in: Kolosi Tamás-Tóth István György (szerk.): Társadalmi riport 2010. TÁRKI, 2010
- Fehérvári A. - Tomasz G. (szerk.) (2015) Kudarcok és megoldások. Iskolai hátrányok, lemorzsolódás, problémakezelés. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Varga Aranka (2015) Esélyegyenlőség és inklúzió az iskolában. in: Varga A. (szerk.) (2015) A nevelésszociológia alapjai. PTE BTK Neveléstudományi Intézet
9. Az egyenlőtlenségek és kezelési lehetőségük
- Németh Szilvia (szerk.) (2004) Integráció a gyakorlatban. Országos Közoktatási intézet.
- Rapos Nóra (szerk.) (2010) Az adaptív-elfogadó iskola koncepciója. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Szemerszki M. (szerk.) (2016) Hátrányos helyzet és iskolai eredményesség. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
- OECD (2012) Equity and Qualityin Education. Supportingdisadvantagedstudents and schools
10.Nemzetközi folyamatok, nemzetközi szervezetek
- Széll Krisztián (szerk.) (2014) Az OECD az oktatásról – adatok, elemzések, értelmezések. Körkép az oktatásról. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Széll Krisztián (szerk.) (2016) Az Európai Unió az oktatásról – stratégiai irányok és értelmezések. Körkép az oktatásról. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Szegedi E.(szerk.) (2016) Az Európai oktatási szakpolitika prioritásai az Oktatás és képzés 2020 szakértői munkacsoportok tevékenységének tükrében. Tempus Közalapítvány.
- Lawn, M. – Grek, S. (2012)Europeanizing Education. Governing a new policy space. Symposium Books
Legutóbbi frissítés:
2023. 03. 26. 19:56