Az oktatás társadalomelmélete

Prof. Dr. Pusztai Gabriella

1. A nevelés és oktatás értelmezései a társadalomelméleti paradigmákban

  • Kozma Tamás 2001. Bevezetés a nevelésszociológiába. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó
  • Luhmann, Niklas 2002. Das Erziehungssystem der Gesellschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp
  • Levinson, David L. ed. 2002. Education and Sociology. New York-London: Routledge
  • Morel, J., Bauer E., Meleghy,T., Niedenzu, J, Preglau, M., Staubmann, H. 2004. Szociológiaelmélet. Budapest: Osiris
  • Némedi Dénes 2005. Klasszikus szociológia. Budapest: Napvilág Kiadó
  • Lange, Elmar 2005. Soziologie Erziehungswesens. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften
  • Pusztai Gabriella (2020): Az iskolai szocializáció értelmezési paradigmái. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 13-28.
  • Tódor Imre (2020): A racionális döntéselméletek és az iskolai pályafutás. . In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 55-75.

2. Az oktatás és a nevelés fogalma nevelésszociológiában

  • Kozma Tamás 2001. Bevezetés a nevelésszociológiába. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó
  • Saha, Lawrence J. ed. 1997. International Encyclopedia of the Sociology of Education. Oxford: Pergamon
  • Hallinan, Maureen T. 2006. Handbook of the Sociology of Education. Springer
  • Hurrelmann, Klaus-Ulich Dieter eds. 2001. Neues Handbuch der Sozialisationsforschung. Weinheim/Basel: Beltz Verlag S.
  • Varga Aranka 2015. A nevelésszociológia alapjai. Pécs: Wlislocki Henrik Szakkollégium

3. A társadalmi struktúra és az oktatás összefüggései

  • Bourdieu, Pierre 1978. A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelése. Budapest: Gondolat
  • Bourdieu, Pierre 1988 Homo Academicus. Stanford: Stanford University Press
  • Ladányi János 1994 Rétegződés és szelekció a felsőoktatásban. Budapest: Educatio
  • Dronkers, Jaap 2010. Quality and Inequality of Education. Cross-National Perspectives. New York: Springer
  • Andorka R., Hradil, S. Peschar J. 1995. Társadalmi rétegződés. Budapest:Aula
  • Fényes Hajnalka – Róbert Péter (2006) (szerk.): Iskola és mobilitás. Debrecen: Debreceni Egyetem
  • Róbert Péter szerk. 1998. A társadalmi mobilitás: hagyományos és új megközelítések. Budapest: Új Mandátum
  • Pusztai Gabriella (2020): A tanulmányi életút során hasznosítható tőkefajták. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 29-54.
  • Ceglédi Tímea (2020): Reziliencia és kompenzáló tényezők. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 101-129.

4. Oktatás és társadalmi tér, a tanulmányi és oktatói mobilitás

  • Kozma Tamás 2001. Határokon innen, határokon túl. Regionális változások az oktatásügyben 1990-2000. Budapest: Új Mandátum
  • Forray R.Katalin - Kozma Tamás 2011. Az iskola térben, időben. Budapest: Új Mandátum
  • Wiseman, Stephen 1964. Education and environment. Manchester: Manchester University Press
  • Kalervo N. G., Symes, C. eds. 2007. Spatial Theories of Education Policy and Geography Matters, New York, London: Routledge.
  • Nemes Nagy József 2004. A „hely" és a "fej". A regionális tagoltság tényezői az ezredforduló Magyarországán. Budapest: MTA Közgazdaságtudományi I
  • Híves Tamás 2015. Területi oktatáskutatás. Vizsgálatok az iskolázás területi folyamatairól
  • Zgaga, P., Teichler, U., Brennan, J. eds. 2013. The Globalisation Challenge for European Higher Education. Frankfurt am Main: Peter Lang
  • Altbach, Ph. G. Yudkevich, M., Rumbley, L.E. 2015. Academic Inbreeding and Mobility in Higher. New York: Palgrave Macmillan
  • Garami Erika (2020): A területi környezet egyenlőtlenségei. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 348- 360.

5. Nemek és oktatás

  • Schaefer, Richard T. 1989. Stratification by gender. In:: Sociology. New York: McGraw-Hill 269-293.
  • Haralambos, M., Holborn, M. 1995. Sex and gender. In: Sociology, Themes and Perspectives. Avon: Bath 580-647.
  • Kendell, Diana 2007. Sex és gender. In: Sociology in Our times, Belmont: Thomson- Wadsworth. 344-377.
  • Fényes Hajnalka 2010. A nemi sajátosságok különbségének vizsgálata az oktatásban. A nők hátrányainak felszámolódása? Debrecen: DUPress
  • Engler Ágnes 2011. Kisgyermekes nők a felső- oktatásban. Budapest: Gondolat
  • Fényes Hajnalka (2020): Különbségek és versengés: nemek az oktatásban. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 76- 100.

6. Nemzet, etnikum és oktatás

  • Cordell, K.,- Agarin, T., Osipov, A. 2013. Institutional Legacies of Communism: Change and Continuities in Minority Protection. London: Routledge
  • Forray R. Katalin - Hegedűs T. András: Iskola, cigányok, oktatáspolitika Budapest: Új Mandátum - Oktatáskutató Intézet
  • Kozma Tamás 2005. Kisebbségi oktatás Közép-Európában. Budapest: FKI - Új Mandátum Könyvkiadó
  • Papp Z. Attila 2012 Kisebbségi magyarok oktatási részvételének értelmezési lehetőségei Educatio 21. 3-23. (2012)
  • Csata Zsombor 2014: Az erdélyi magyar tanulók iskolai teljesítményének meghatározói a TIMSS-vizsgálatok alapján. Kisebbségkutatás, 2014/4. 126-157.
  • Pallay Katinka (2020): Nemzeti kisebbségi közösségek. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 159- 176.
  • Fónai Mihály (2020): Roma/cigány közösségek. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 177- 205.

7. Vallás, felekezet és oktatás

  • Coleman, James S. & Thomas Hoffer 1987. Public and privat high schools. The Impact of communities. New York Basic Books
  • Smith, Christian. 2003. Secularizing American Higher Education. In: The Secular Revolution: Power, Interests, and Conflict in the Secularization. Berkeley: University of California Press, 97–159.
  • Lehrer, Evelyn 2009. Religion, Economics, and Demography: The Effects of Religion on Education, Work, and the Family. London: Routledge
  • Pusztai Gabriella 2004. Iskola és közösség. Felekezeti középiskolások az ezredfordulón. Budapest: Gondolat
  • Pusztai Gabriella 2009. A társadalmi tőke és az iskola. Kapcsolati erőforrások hatása az iskolai pályafutásra. Budapest: Új Mandátum
  • Keister, L.A., McCarthy, J., Finke, R. eds. 2012. Religion and Education. In: Religion, Work, and Inequality. Bingley: Emerald, 153-253.
  • Pusztai Gabriella (2020): Vallási közösségek. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 223- 242.
  • Bocsi Veronika (2020): Értékátadás a plurális társadalomban. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 361- 377.

8. Intézményi és intézményen kívüli kapcsolatok és az oktatás

  • Riesman, David 1983. A magányos tömeg. Budapest: KJK
  • Coleman, James S.-Hoffer, Thomas 1987. Public and privat high schools. The impact of communities. New York: Basic Books
  • Rubie-Davies, Christine M., Stephens, Jason M., Watson, P. 2015. International Handbook of Social Psychology of the Classroom. London-New York: Routledge
  • Kovács Klára 2015. A sportolás hatása a debreceni egyetemisták értékrendjére és jövőképére. Debrecen: CHERD
  • Christenson, S. L., & Reschly, A. L. (eds.). (2010). Handbook of school-family partnerships. London: Routledge
  • Kovács Klára (2020): Sportoló közösségek. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 243- 262.

9. Tanárok, oktatók, nevelők oktatásszociológiája

  • Szabó László Tamás ed. 1993. Pedagógusok. Educatio 4.
  • Nagy Mária ed. 1998. Tanári pálya és életkörülmények. Budapest: OKKER
  • Hargreaves, Andy 1993. Changing Teachers: Changing Times: Teachers’ Work and Culture in the Postmodern Age. Cassell, London.
  • Wenglinsky, Harold 2000. How Teaching Matters: Bringing the Classroom Back Into Discussions of Teacher Quality. Princeton: Milken FamilyFoundation and Educational Testing Service
  • Hargreaves, Andy – Fullan, Michael 2012. Professional Capital: transforming teaching in every school. New York, Teachers College Press.
  • Kocsis Mihály és Sági Matild (szerk.) 2013. Pedagógusok a pályán. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest
  • Bacskai Katinka 2015. Iskolák a társadalom peremén, Author: Belvedere Meridionale.
  • Bacskai Katinka (2020): Egy szakmai közösség: a pedagógusok. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 303- 330.
  • Bacskai Katinka (2020): Szervezeti környezet és pedagógiai hozzáadott érték. In: Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 378-402.

10. A felsőoktatás oktatásszociológiája

  • Becher, Tony 1989. Academic Tribes and Territories: intellectual inquiry across the disciplines. Bristol: Open University Press.
  • Tinto, Vincent 1993. Leaving college. Rethinking the Causes ad Cures of Student Attrition. Chicago-London: The University of Chicago Press.
  • Kozma Tamás 2004. Kié az egyetem? A felsőoktatás nevelésszociológiája. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó.
  • Teichler, Ulrich, Arimoto, A, Cummings, William K. 2013. The Changing Academic Profession. Dordrecht: Springer
  • Cote, James E., Furlong, Andy 2016. Routledge Handbook of the Sociology of Higher Education. London: Routledge

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56