Kutatások az IKT oktatási alkalmazása területén

  1. Digitális tanulás, digitális oktatás

 

  1. Oktatástervezés, digitális tananyagszerkesztés
  • AITSL (2014): Looking at Classroom Practice. Education Services Australia. https://www.aitsl.edu.au/docs/default-source/default-document-library/l… (2020. 01. 15.) 
  • Antal Péter (2013): Interaktív elektronikus tananyagok tervezése. Eszterházy Károly Főiskola, Eger.
  • Arshavskiy, M. (2017): Instructional Design for e-learning. Your Elearning World.
  • Brown. H.A. – Green, T.D. (2019): The Essentials of Instructional Design, Connecting Fundamental Principles with Process and Practice. Routledge.
  • Cennamo, K. – Kalk, D. (2019): Real World Instructional Design. An Iterative Approach to Designing Learning Experiences, Taylor & Francis, New York.
  • Clark, C.R – Mayer, R.E. (2011): E-learning and the science of instruction: proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. Pfeiffer.
  • Collins, A. – Halverson, R. (2009): Rethinking Education in the Age of Technology. Teachers College Press, New York.
  • Dirsen, J. (2015): Design for How People Learn. New Riders, USA
  • Fazekas Gábor – Kocsis Gergely – Balla Tibor (2014): Elektronikus oktatási környezetek. Debreceni Egyetem, Debrecen.
  • Martin, F. – Betrus,, A.K. (2019): Digital Media for Learning Theories, Processes, and Solutions, Springer.
  • Morrison, G.R. – Ross, S.M. – Kalman, H.K. – Kemp, J.E. (2013): Designing Effective Instruction, John Wiley & Sons, Inc.
  • Ollé János – Kocsis Ágnes – Molnár Előd – Sablik Henrik – Pápai Anna –  Faragó Boglárka (2016): Oktatástervezés, digitális tartalomfejlesztés.  Líceum Kiadó, Eger.
  • Ollé János – Lévai Dóra (2015): A XXI. század oktatástechnológiája I-II. EKF Líceum Kiadó, Eger.
  • Reiser, R.A. - Dempsey, J.V. (2018): Trends and Issues in Instructional Design and Technology. Pearson, New York.

 

  1. Az e-learning értelmezésének változásai, az elektronikus tananyagok típusai
  • Chang, M. - Li, Y. (eds.) (2015): Smart Learning Environments. Springer Verlag Berlin - Heidelberg.
  • Duchon Jenő (2015): Elektronikus tanulás, Óbudai Egyetem, Budapest.
  • Fazekas Gábor – Kocsis Gergely – Balla Tibor (2014): Elektronikus oktatási környezetek. Debreceni Egyetem, Debrecen.
  • Fenton, William (2018): The Best (LMS) Learning Management Systems for 2019 https://www.pcmag.com/roundup/336308/the-best-lms-learning-management-s… (2020. 01. 15.)
  • Hutter Ottó – Magyar Gábor - Mlinarics József (2005): E-LEARNING 2005 (eLearning kézikönyv), Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
  • Jacobsonm N.J. - Reimannm P. (eds.) (2010): Designs for Learning Environments of the Future. International Perspectives from the Learning Sciences. Springer, New York.
  • Kulcsár Zsolt (2014): Az integratív e-learning felé. http://crescendo.hu/files/konyvek/kulcsar-zsolt-az-integrativ-e-learnin… (2020. 01. 15.)
  • Marton Mátyás (szerk.) (2005): Moodle kézikönyv. https://elearning.unideb.hu/pluginfile.php/13091/mod_resource/content/1… (2020. 01. 15.)
  • Molnár György (2013): Challenges and Opportunities in Virtual and Electronic Learning Environments. In: Szakál Anikó (szerk.): SISY 2013: IEEE 11th International Symposium on Intelligent Systems and Informatics. Subotica.
  • Montebello, M. (2018): AI Injected e-Learning: The Future of Online Education. Springer International Publishing.
  • Pankász Balázs (2016): Online oktatási környezet és IKT tényezők összehasonlító vizsgálata a felsőoktatásban. Pécsi Tudományegyetem, Pécs.
  • Pina A.A. – Lowell, V.L. – Harris, B.R (eds.) (2018): Leading and Managing e-Learning, What the e-Learning Leader Needs to Know. Association for Educational Communications and Technology – Springer.
  • Uskov, V.L. - Howlett, R.J. – Jain, L.C. (2019): Smart Education and e-Learning 2019. Springer, Singapore.

 

  1. Tanítás és digitalizáció – a pedagógusok attitűdje
  • Buda András (2010): Attitudes of Teachers Concerning the Use of Ict Equipment in Education. Journal of Social Research & Policy, Volume 1, Issue 2. pp. 131-150. http://www.jsrp.ro/content/JSRP-Nr2_BUDA (2020. 01. 15.)
  • Buda András (2017): IKT és oktatás: Együtt vagy egymás mellett? Belvedere Meridionale, Szeged.
  • Collins, A. – Halverson, R. (2009): Rethinking Education in the Age of Technology. Teachers College Press, New York.
  • Daniela, L. (ed.) (2019): Didactics of Smart Pedagogy. Smart Pedagogy for Technology Enhanced Learning. Springer Nature Switzerland.
  • Davis, Aaron (2015): Infusing SAMR into teaching and learning. The Journal of Digital Learning and Teaching Victoria, Volume 2, Number 2. pp. 5-28.
  • Díaz, P. - Ioannou, A. - Bhagat, K.Z. – Spector, J.M. (2019): Learning in a Digital World: Perspective on Interactive Technologies for Formal and Informal Education, Springer.
  • European Commission (2013): Survey of Schools: ICT in education. Benchmarking Access, Use and Attitudes to Technology in Europe’s Schools. https://ec.europa.eu/digital-single-market/sites/digital-agenda/files/K… (2020. 01. 14.)
  • Garbett, D. – Ovens, A. (2017): Being Self-Study Researchers in a Digital World: Future Oriented Research and Pedagogy in Teacher Education, Springer
  • Sampson, D. - Ifenthaler, D. - Spector, J.M. – Isaías, P. (2018): Digital Technologies: Sustainable Innovations for Improving Teaching and Learning, Springer.
  • Smyrnova-Trybulska, E. (2019): Universities In The Networked Society: Cultural Diversity And Digital Competences In Learning Communities, Springer.
  • Wing-bo Tso, A. (2019): Digital Humanities and New Ways of Teaching. Springer.

 

  1. Az IKT hatása a pedagógiai mérési-értékelési folyamatokra, eljárásokra.
  • Brookhart, Susan M. – Nitko, Anthony J. (2015): Educational assessment of students (7th ed.). Pearson Education, Boston.
  • Brookhart, S.M. - H McMillan, J.H. (2019): Classroom Assessment and Educational Measurement, Routledge.
  • Buda András (2012): Mire használhatók a szavazórendszerek? Oktatás-Informatika 4. évf. 1-2. sz. pp. 13 http://www.oktatas-informatika.hu/2013/03/buda-andras-mire-hasznalhatok… (2020. 01. 15.)
  • Cutts, Quintin I.– Kennedy, Gregor E. (2005): Connecting learning environments using electronic voting systems. In: Young, A. – Tolhurst, D. (eds): Proceedings of the 7th Australasian Conference on Computing Education. pp. 181-186.
  • Csapó Benő – Molnár Gyöngyvér – R. Tóth Krisztina (2008): A papíralapú tesztektől a számítógépes adaptív tesztelésig. Iskolakultúra, (3-4), pp. 3-16.
  • Draper, Stephen. W.  – Brown, Margaret I. (2004): Increasing interactivity in lectures using an electronic voting system. Journal of Computer Assisted Learning, Blackwell Publishing Ltd, Apr2004, Volume 20, Issue 2. pp. 81-94.
  • Farcot, Matthieu – Latour, Thibaud (2009): Transitioning to Computer-Based Assessments: A Question of Costs. In Scheuermann, Friedrich – Bjornsson, Julius (eds.): The transition to computer-based assessment: New approaches to skills assessment and implications for large-scale testing. European Communities, Brussels. pp. 108-116.
  • Kennedy, Gregor E. – Cutts, Quintin I. (2005): The Association Between Students’ Use of an Electronic Voting System and their Learning Outcomes, Journal of Computer Assisted Learning 21. 4. pp. 260-268.
  • Magyar Andrea (2013): Többszakaszos adaptív tesztek felépítése, működése. Oktatás- Informatika, 1-2. sz. http://www.oktatas-informatika.hu/2013/11/magyar-andrea-tobbszakaszos-a… (2020. 01. 15.)
  • Ollé János – Papp-Danka Adrienn – Lévai Dóra – Tóth-Mózer Szilvia – Virányi Anita (2013): Oktatásinformatikai módszerek: Tanítás és tanulás az információs társadalomban. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
  • Redecker, Christine – Johannessen, Øystein (2013): Changing Assessment - Towards a New Assessment Paradigm Using ICT. European Journal of Education, Volume 48, Issue 1. pp. 79-96.
  • Simpson, Vicki – Oliver, Martin (2007): Electronic Voting Systems for lectures then & now: a comparison of research and practice. Australasian Journal of Educational Technology, 23, 2, pp. 187-208.

 

  1. A digitális írástudás, digitális kompetencia értelmezése, mérése, a pedagógusok IKT kompetenciái
  • Buda András (2017): IKT és oktatás: Együtt vagy egymás mellett? Belvedere Meridionale, Szeged.
  • Cooper, James M. (2014): Classroom Teaching Skills. Wadsworth, Belmont.
  • Czirfusz Dóra – Habók Lilla – Lévai Dóra – Papp-Danka Adrienn (2015): Digitális állampolgárság kutatás 2014. Oktatási Hivatal, Budapest. http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/tamop315/DAK_tanulm… (2020. 01. 15.)
  • ISTE.NET-T (2008): National Educational Technology Standards for Teachers. International Society for Technology in Education.  https://id.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards-T_PDF.pdf (2020. 01. 15.)
  • Kárpáti Andrea – Hunya Márta (2009a): Kísérlet a tanárok IKT-kompetenciája közös európai referenciakeretének kialakítására – a U-Teacher Projekt I. Új Pedagógiai Szemle 2. sz. pp. 95-106.
  • Kárpáti Andrea – Hunya Márta (2009b): Kísérlet a tanárok IKT-kompetenciája közös európai referenciakeretének kialakítására – a U-Teacher Projekt II. Új Pedagógiai Szemle 3. sz. pp. 83-119.
  • Lakatosné Török Erika (2010): Informatikai kompetencia, oktatási stratégiák és módszerek a pedagógiai innováció szolgálatában - vizsgálatok nemzetközi fejlesztő programban részt vevő pedagógusok körében. PhD értekezés. Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Doktori Iskola, Szeged.
  • Midoro, Vittorio (ed.) (2005): A Common European Framework for Teachers’ Professional Profile in ICT for Education. Edizioni Menabo, Ortona. https://bit.ly/2INaDo9 (2020. 01. 15.)
  • Mumtaz, Shazia (2000): Factors affecting teachers' use of information and communications technology: a review of the literature, Journal of Information Technology for Teacher Education Volume 9, Number 3. pp. 319-342.
  • Ribble, Mike (2011): Digital Citizenship in Schools. International Society for Technology in Education. Eugene, Oregon, Washington, D.C.

 

  1. A tanulásszervezés digitális támogatása
  • Becker, K. (2017): Choosing and Using Digital Games in the Classroom: A Practical Guide, Springer International Publishing
  • Buda András (2014): ICT in Education. In: Kapounová J. (szerk.): Information and Communication Technologies in Education Overview in Visegrad countries. University of Ostrava, Ostrava. pp. 15-32.
  • Dunford, M. – Jenkin, T. (2017): Digital Storytelling: Form and Content, Palgrave Macmillan UK.
  • Forkosh-Baruch, Alona – Mioduser, David – Nachmias, Rafi – Tubin, Dorit (2005): “Islands of innovation” and “school-wide implementations”: two patterns of ICT-based pedagogical innovations in schools. Human Technology, Volume 1, Number 2. October 2005, pp. 202-215.
  • Lai, Kwok-Wing (2008): ICT Supporting the Learning Process: The Premise, Reality, and Promise. In: Voogt, Joke – Knezek, Gerald (eds.), International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education, Section 3: IT and the Learning Process. Springer, New York. pp. 215-230.
  • Meyer, Sonia (2016): Computerised lesson planning for innovative curriculum development. North-West University, Potchefstroom.
  • Michael E Auer, David Guralnick, Istvan Simonics (szerk.) (2018): Teaching and Learning in a Digital World: Proceedings of the 20th International Conference on Interactive Collaborative Learning – Volume 1. 968 p. Cham: Springer International Publishing.
  • OECD (2018), Teaching for the Future: Effective Classroom Practices to Transform Education, OECD, Publishing, Paris
  • Ollé János – Papp-Danka Adrienn – Lévai Dóra – Tóth-Mózer Szilvia – Virányi Anita (2013): Oktatásinformatikai módszerek: Tanítás és tanulás az információs társadalomban. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
  • Roehling, O.V. (2018): Flipping the College Classroom: An Evidence-Based Guide, Palgrave Pivot
  • Shah, Madiha (2014): Impact of management information systems (MIS) on school administration: What the literature says. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 116, pp. 2799-2804.
  • Török Balázs (2013): Az elektronikus iskolai adminisztráció 1. Új Pedagógiai Szemle 63. évf. 3-4. sz. pp. 25-42.

 

 

Legutóbbi frissítés: 2025. 03. 17. 09:02