Kutatások az intézményes gondoskodás (gyógypedagógia és inkluzív pedagógia) területén

1. Az integrált és inkluzív nevelés társadalmi indokoltságának kutatása.

  • Mesterházi Zsuzsa, Szekeres Ágota (2019): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése. ELTE Eötvös Kiadó, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Budapest 461-491.
  • Hüse Lajos (2011): Kettős mérce az iskola szerepének megítélésében – egy kirekesztés-kutatás margójára. Iskolakultúra 2011/1: 88-98.
  • Varga Aranka (2015): Az inklúzió szemlélete és gyakorlata. PTE-WHSZ, Pécs.
  • Lauchlan F., Greig, S. (2015): Educational inclusion in England: origins, perspectives and current directions. Support for Learning (Special Issue: Inclusive Education in International Contexts) 30/1: 69-82.
  • Atkinson A., Marlier E., Nolan B. (2004): Indicators and Targets for Social Inclusion in the European Union. Journal of Common Market Studies 42(1): 47-75.
  • Pető Idikó-Endre Katalin (2008) Az inklúzió és a Warnock Jelentések (1978, 2005) In Iskolakultúra 5-6. sz.. 112-123..

2. A fogyatékosság koncepciói, a fogyatékosság elméleti értelmezése. A fogyatékosügyi
politika fejlődése hazánkban és nemzetközi színtéren. A fogyatékosság jelensége a
neveléstudományban, speciális pedagógiák.

  • Schaffhauser Franz (2016): „Az ember mindig több mint fogyatékosságai.” A fogyatékosság jelensége a neveléstudományban. In Zászkaliczky Péter, Verdes Tamás (2016): Tágabb értelemben vett gyógypedagógia. ELTE Eötvös Kiadó, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Budapest. 207-233.
  • Bánfalvy Csaba (2016): „A szociológiát nem a fogyatékosok művelik”. A fogyatékosság jelensége a szociológiában. In Zászkaliczky Péter, Verdes Tamás (2016): Tágabb értelemben vett gyógypedagógia.
  • ELTE Eötvös Kiadó, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Budapest 285-307.
  • Mesterházi Zsuzsa, Szekeres Ágota (2019): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése. ELTE Eötvös Kiadó, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Budapest. 119-194. 219-240.
  • Michael Maschke (2010) Fogyatékosságpolitika az Európai Unióban. ELTE Eötvös Kiadó, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Budapest
  • Kálmán Zsófia (2002 ): A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris Budapest 
  • Dan Goodley (2019): Fogyatékosságtudomány Interdiszciplináris bevezető. ELTE Eötvös Kiadó, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Budapest
  • Vekerdy-Nagy Zsuzsanna, Rákó Erzsébet (2017): A fogyatékosság elfogadottsága ma a világban és hazánkban. In Vekerdy-Nagy Zsuzsanna (szerk.) Bizonyítékokon alapuló rehabilitációs medicina. Medicina, Budapest
  • Dan Goodley (201): Disability Studies. An Interdisciplinary Introduction. 2nd edition. SAGE Publictions.
  • Dinutris Anastasion, Clayton Keller (2017): Cross-national differences in special education coverage: An empirical analysis. In James M. Kauffman, Daniel P. Hallahan, Paige Cullen Pullen (eds): Handbook of Special Education 2nd Edition Routledge London and New York 911-921.
  • Naomi P. Zsigmond, Amanda Kloo (2017): General and Speial Eduction Are (and Should Be) Different In James M. Kauffman, Daniel P. Hallahan, Paige Cullen Pullen (eds): Handbook of Special
  • Education 2nd Edition Routledge London and New York 249-261

3. Fogyatékossággal élő gyermekek integrált nevelése, inklúzió. Az intézményes
gondoskodás lehetőségei a fogyatékossággal élő gyermekek számára.

  • Papp Gabriella (2002): Tanulásban akadályozott gyermekek iskolai integrációja a szakemberek közötti kooperáció tükrében. Magyar Pedagógia, 102. 2. sz. 159–178.
  • Zászkaliczky Péter (szerk.) (2013): A társadalmi és az iskolai integráció feltételrendszere és korlátai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 7-58.,227-260.
  • Mesterházi Zsuzsa, Szekeres Ágota (2019): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése. ELTE Eötvös Kiadó, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Budapest 194-215.
  • Dan Goodley (2019): Fogyatékosságtudomány Interdiszciplináris Bevezető. ELTE Eötvös Kiadó, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Budapest 79-87., 191-209.
  • Pető Ildikó (2011): Pedagógusképzési modellek: a jövő pedagógusainak inklúzióval kapcsolatos attitűdjei, nézetei. Pedagógusképzés, 2011. 9. évf. 1-2. sz. 103-116. old.
  • Hüse Lajos (2016): Módosítják-e a tapasztalatok a pedagógusok inkluzív neveléssel kapcsolatos attitűdjeit? In.: Semsei I., Kovács K. [szerk.]: Inkluzív iskola – inkluzív társadalom. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen. 86-105.
  • Bocsi Veronika, Rákó Erzsébet (2015): A sajátos nevelési igényű gyermekek integrált nevelése mint a tanári pálya egy lehetséges kimenete. In: Szilágyi Barnabás, Mező Katalin, Mező Ferenc (szerk.)Az együttnevelés útjai. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, pp. 205-216..
  • Hornby G. (2015): Inclusive special education: development of a new theory for the education of children with special educational needs and disabilities. British Journal of Special Education 42: 234-256.
  • P. Maslow, D. Ungerleider (2010): The efficacy of Educational Therapy Research Analysis. In Maxine Ficksman, Jane Utley Adelizzi (eds): The Clinical Practice of Educational Therapy. Routledge; 2 edition 311-328.

4. Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi integrációjának kérdései.

  • Bánfalvy Csaba (2012) Gygypedagógiai szociológia ELTE Eötvös Kiadó, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Budapest
  • Kopasz Marianna, Bernát Anikó, Kozma Ágnes, Simonovits Bori (2016) : Fogyatékossággal élő emberek életminősége Magyarországon az intézménytelenítési folyamat küszöbén. In Kolosi GyörgyTóth István György Társadalmi riport 2016. TÁRKI Budapest
  • Mesterházi Zsuzsa, Szekeres Ágota (2019): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése. ELTE Eötvös Kiadó, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Budapest. 495-508
  • Laki Ildikó (2010)(szerk.): A fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi integrálódásának esélyei és lehetőségei a mai Magyarországon. Kutatási zárókötet. L’Harmattan Budapest
  • Pusztai Gabriella – Szabó Diána (2014) Felsőoktatási hallgatók és fogyatékossággal élő társaik. In Kapocs 13. évf. 4. sz. 23-37.
  • Cornelia Schneider, Brenda Hattie (2016): Exploring the social lives of young adults with disabilities. In Alter vol. 10. 3. sz. 236-247.
  • Nathan J. Wilson, Hayden Jaques, Amanda Johnson and Michelle L. Brotherton From Social Exclusion to Supported Inclusion: Adults with Intellectual Disability Discuss Their Lived Experiences of a Structured Social Group Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 2017, 30, 847–858
  • https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jar.12275 15. 01. 2020.

5. A szociokulturális hátrányokat hordozó gyermekek helyzete a társadalomban. A
szegénység, gyermekszegénység aktuális kérdései.

  • Ferge Zsuzsa. (2001) Elszabaduló egyenlőtlenségek. Hilschler Rezső Szociálpolitikai Egyesület, Budapest.
  • Hüse Lajos (2015): Roma tanulók iskolai attitűdjeit befolyásoló tényezők. Szakkollégiumi Tudástár 1. ERSZK, Nyíregyháza. http://www.mek.oszk.hu/14900/14906/index.phtml 2019. 12.29.
  • Lewis O. (1988): A szegénység kultúrája. Kultúra és Közösség, 1988/ IV. 
  • Kézdi Gábor – Surányi Éva (2008): Egy sikeres iskolai integrációs program tapasztalatai. A hátrányos helyzetű tanulók oktatási integrációs programjának hatásvizsgálata. Educatio, Budapest, http://gyerekesely.eu/sites/default/files/szakmai_csatolmanyok/Kezdi_Su…asvizsgalat.pdf letöltés: 2020. 01.05.
  • UNICEF Innocenti Kutatóintézet (2016): „Egyenlő esélyt minden gyermeknek. Rangsor táblázat a gyermekek jólléte közötti egyenlőtlenségről a fejlett országokban.” 13. számú Éves Jelentés (Report Card 13), UNICEF Innocenti Kutatóközpont, Firenze. http://unicef.hu/wpcontent/uploads/2016/04/Unicef_gyerekszegenyseg_kuta… letöltés: 2020. 01. 06.
  • Chzhen, Y. (2014). Child poverty and material deprivation in the European Union during the Great Recession, Innocenti Working Paper No.2014-06, UNICEF Office of Research, Florence.
  • https://resourcecentre.savethechildren.net/sites/default/files/document… letöltés: 2020. 01. 06.
  • Alison Clark, Rosie Flewitt, Martyn Hammersley ,Martin Robb (2014) (eds): Understanding Research with Children and Young People. The Open -University-SAGE Los Angeles, London.

6. A szociokulturális hátrányokat mérséklő gyermekkori programok, intézményes
lehetőségek. A gyermekszegénység kezelését célzó programok.

  • Gábos András – Tátrai Annamária – B. Kis Anna – Szivós Péter (2016): Anyagi depriváció Magyarországon, 2009–2015 In Kolosi Tamás-Tóth István György (szerk.): Társadalmi riport 2016. TÁRKI Budapest
  • Gyurkó Szilvia (szerk.) (2013): Te hogy vagy? Az UNICEF Magyar Bizottság Gyermekjólléti jelentése Kutatási zárójelentés. UNICEF Magyar Bizottság Budapest
  • Rákó Erzsébet (2017): A gyermekjólét-gyermekvédelem és a gyermekszegénység aktuális kérdései In Rákó Erzsébet-Soós Zsolt (szerk.): A szociálpedagógia képzés új kihívásai. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen
  • Nele McElvany, Roel Van Steensel, Karin Guill, Cathy Van Tuijl, Stephanie Herppich (2012): Family Literacy Programs in the Netherlands and in Germany. Policies, Current Programs and Evaluation Studies. IN Barbara H. Wask. (eds.)(2012): Handbook of Family Literacy, Routlage, New York
  • James J. Heckman, Seong Hyeok Moon, Rodrigo Pinto, Peter A. Savelyev, Adam Yavitz(2010)_ The rate of Return to the High/Scope Perry Preschool Program J. Public Econ.. 2010 Feb 1; 94(1-2): 114–128. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3145373/ letöltés: 2020. 01. 06.

7. A gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmények rendszere, szerepe a társadalmi integrációban

  • Rákó Erzsébet (2014): Gyermekvédelmi intézményekben elhelyezett gyerekek életkörülményei Szeged: Belvedere Meridionale,
  • Kothencz János(2009): Róluk… értük…I-II. Családból kiemelt gyerekek és fiatalok szociológiája. ÁGOTA Alapítvány. Szeged.
  • Rácz Andrea. (szerk.) (2015):A gyermekvédelem megújulási alternatívái http://rubeus.hu/wpcontent/uploads/2015/08/gyermek_es_ifjusagvedelmi_ta….pdf letöltés: 2020. 01. 06.
  • Homoki Andrea-Czinderi Kristóf (2015): A gyermekvédelmi szempontú rezilienciakutatás eredményei Magyarország két régiójának LHH térségeiben. Esély 6. sz. 61-81. p.
  • Allen, D. (2015) Protecting the cultural identity of Gypsy, Roma and Traveller children living in the public care system. In Greenfields, M., and Allen, D. ed. Todays Children Tomorrows Parents 41(1), pp 122- 139.
  • Petrie P., Boddy J., Cameron C., Wigfall V., Simon A. (2006): Working with children in Care: European Perspectives. London, Open University Press.

8. Integrált nevelés, inklúzió: A nemzetiségek oktatása, különös tekintettel a roma gyerekekre.

  • Dupcsik Csaba (2009): A magyarországi cigányság története. Osiris Kiadó, Budapest
  • Kemény István - Janky Béla - Lengyel Gabriella (2004): A magyarországi cigányság 1971-2003. Gondolat-MTA Etnikai-nemzeti Kisebbségkutató Intézet, Budapest
  • Forray R. Katalin (2013): Az idő fogságától szabadon. Tanulmányok a cigányság iskolázásáról és felemelkedéséről. Új Mandátum Kiadó, Budapest
  • Forray R. Katalin – Pálmainé Orsós Anna (2010) Hátrányos helyzetű vagy kulturális kisebbség – cigány programok. Educatio, 1: 75-87
  • Kertesi Gábor – Kézdi Gábor (2016): A roma fiatalok esélyei és az iskolarendszer egyenlőtlensége.
  • MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézet Budapest ,http://mta.hu/data/dokumentumok/egyeb_dokumentumok/2016/BWP1603%20KG%20…;letöltés: 2020. 01.10.
  • Bernát Anikó (2018): A magyarországi romák társadalmi integrációja a 2010-es években. In Kkolosi István –Tóth István György Társadalmi Riport 2018. 144-165
  • Christine O’Hanlon (2016): The European Struggle to Educate and Include Roma People: A Critique of Differences in Policy and Practice in Western and Eastern EU Countries. Social Inclusion Volume 4, Issue 1, Pages 1-10
  • Solvor M. Lauritzen Tuva S. Nodeland (2018): What is the problem represented to Be? Two decades of research on Roma and education in Europe. In Educatonal Research Review 24. 148-169. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X18302215 21.01. 2020.
  • Katalin Forray R., Andrea Óhidy (2019): The situation of Roma women in Europe: Increasing success in education – Changing roles in family and society In Hungarian Educational Research Journal Vol 9. 2.

9. Az ifjúság helyzete, ifjúsági szubkultúrák. Az ifjúságot segítő intézmények rendszere.

  • Bocsi Veronika (2016): Expanzió és szelektivitás – oktatási helyzetkép a rendszerváltás után .In Nagy Ádám, székely Levente (szerk): Negyedszázad Magyar ifjúság 2012 147-179. Iuvenis Ifjúságszakmai Műhely – ISZT Alapítvány – Excenter Kutatóközpont – Új Ifjúsági Szemle Alapítvány
  • Székely Levente, Szabó Andrea (2016): Magyar Ifjúság kutatás 2016 első eredményei.. Új Nemzedék Központ http://www.ujnemzedek.hu/sites/default/files/magyar_ifjusag_2016_a4_web… letöltés: 2020. 01.05.
  • Szanyi F. Eleonóra Ifjúsági helyzetkép a világban, nemzetközi kitekintés In Nagy Ádám, székely Levente (szerk): Negyedszázad Magyar ifjúság 2012.. Iuvenis Ifjúságszakmai Műhely – ISZT Alapítvány – Excenter Kutatóközpont – Új Ifjúsági Szemle Alapítvány 9-46.
  • Makay Zsuzsanna Ifjúsági életszakasz a változó társadalomban In Nagy Ádám, székely Levente (szerk): Negyedszázad Magyar ifjúság 2012.. Iuvenis Ifjúságszakmai Műhely – ISZT Alapítvány – Excenter Kutatóközpont – Új Ifjúsági Szemle Alapítvány 46-78
  • Jancsák Csaba, Krémer András (szerk.)(2016): Kisvárosi fiatalok, kisebbségek, új sebezhetőségek: Csatlakozás az Európai Ifjúsági Térséghez 7.0. Belvedere Meridionale, Szeged
  • Heath, S., Walker, C. (Eds.)(2012): Innovation in Youth Research. Palgrave Macmillan UK Alison Clark, Rosie Flewitt, Martyn Hammersley ,Martin Robb (2014) (eds): Understanding Research with Children and Young People. The Open -University-SAGE Los Angeles, London.
Legutóbbi frissítés: 2025. 03. 17. 08:30