Neveléselméletek

1. Pedagógiai antropológia
(A pedagógiai antropológia alapvető koncepciói: teleológia, embereszmény, emberkép, szocializáció, individualizáció, intézményes nevelés.)

  • Skiera, Ehrenhard 2000. Egy antropológiai pedagógia alapvonásai. Budapest, Eötvös József Könyvkiadó.
  • Neil Postman (2000): DasVerschwinden der Kindheit. FaM, Fischer, 13. Aufl. 191 S. /The Disappeareance of Childhood,. NY, Delacortepress, 1982
  • MAX SCHELER (1995): Az ember helye a kozmoszban OSIRIS KIADÓ BUDAPEST,
  • Gehlen, Arnold (1993): Der Mensch : Seine Natur und seine Stellung in der Welt /
  • Pukánszky Béla (2001): A gyermekkor története. Műszaki Könyvkiadó, Bp.Frankfurt am Main : Klostermann,
  • Pukánszky Béla (2005): A gyermek a 19. századi magyar neveléstani kézikönyvekben. Iskolakultúra könyvek 28. Pécs.
  • Szabolcs Éva (1999): Tartalomelemzés a gyermekkortörténet kutatásában. Gyermekkép Magyarországon, 1869-1890. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
  • Schaffhauser Ferenc (2000): A nevelés alanyi feltételei. Telosz, Budapest.

2. Pedagógia és politika kapcsolata
(Törvénykezési-, oktatásszervezési- és irányítási elvek liberális, konzervatív és szocialista változatai a pedagógiában)

  • Lukács Péter és Nagy Péter Tibor (szerk., 2004): Oktatáspolitika : válogatás a hazai szakirodalomból Budapest : Új Mandátum : Felsőoktatási Kutatóintézet
  • Halász Gábor (2011): Az oktatáspolitika két évtizede Magyarországon: 1990-2010. Kézirat
  • Foucault, M. (1990): Felügyelet és büntetés. Gondolat Kiadó, Budapest
  • Habermas, J. (1994): Legitimációs problémák a modern államban. In: Habermas: Válogatott tanulmányok. Atlantisz, Budapest, 183-222.
  • Szabolcs Éva (2006): Pedagógia és politika a XX. század második felében Magyarországon Eötvös József Könyvkiadó
  • Mann Miklós (szerk., 2004): Oktatáspolitikusok és koncepciók a XX. században Budapest ÖNKONET SZOLGÁLTATÓ ÉS TAN.KFT.

3. Klasszikus neveléstani gondolkodás

(Értékek és célok, normatív gondolkodás, intellektuális emberkép, intellektualisztikus hatásszervezés, direkt módszerek. A Comenius – Herbart nevével jellemzett érvelési hagyomány, neveléstani konstrukciók)

  • Brezinka, Wolfgang (1981): Grundbegriffe der Erziehungswissenschaft. UTB, Reinhaedt, 4. Auflage.
  • Mester és tanítvány tematikus száma. 2004. január, 1. szám, PPKE, BTK, Piliscsaba
  • Bábosik István, Mezei Gyula (2005): Neveléstan /Budapest : Telosz
  • Oelkers, Jürgen (1998): Nevelésetika - Vince Kiadó, Bp.
  • Mihály Ottó (1999): Az emberi minőség esélyei. Szerk: Hotváth Attila-Trencsényi László. Okker-Iskolafejlesztési Alapítvány. Bp. 483 p.
  • Zrinszky László (2002): Neveléselmélet. Műszaki Könyvkiadó, Bp.

4. Modern neveléstani gondolkodás
(A klasszikus neveléstani elvek kritikája, a reformpedagógiák elméleti megalapozása, a gyermekközpontú érvelés logikája, a pragmatizmus, a mélylélektani alapozású iskolák (nevelésfelfogások), a perszonalizmus pedagógiája)

  • Dietrich, Jürgen/Tenorth, Heinz-Elmar (2003): A modern iskola kialakulása és működése. - Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
  • Giesecke, Hermann (1986): Ende der Erziehung, Klett-CottaVerlag
  • Benner, Dietrich - Kemper, Herwart (2003):Theorie und Geschichte der Reformpädagogik,I-II.;Weinheim etc.: Beltz.
  • Németh András/Skiera, Ehrenhard (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. Bp.
  • Németh András szerk. (2002):Reformpedagógia-történeti tanulmányok. Európai kölcsönhatások, nemzeti sajátosságok. Budapest: Osiris.
  • Zrinszky László (2000): Iskolaelméletek és a mai iskolák. Okker, Bp
  • Dewey, John (1976): A nevelés jellege és folyamata. Tk., Bp.,.
  • Dewey, John: DEMOCRACY AND EDUCATION
  • Espacio, Tiempo y EducaciónVol 3, No 2 (2016): John Dewey’s Reception and Influencein Europe and America
  • Alfred Adler (2012) Életünk jelentése Budapest Kossuth Kiadó

5. Posztmodern neveléstani gondolkodás
(Kritikai pedagógia, antipedagógia, pedagógiai anarchimzus, fekete pedagógia, ezredfordulós kihívások a pedagógiában)

  • Miller, Alice (2002): Kezdetben volt a nevelés. Pont Kiadó, Bp.
  • Antonia Darder, Marta Baltodano, Adolfo R. Torres (eds. 2003): The Critical Pedagogy Reader London Routledge Farmer
  • Heinrich Kupffer(1990): Pädagogik der Postmoderne Weinheim ; Basel : BBeltzVerl.,
  • Mikonya György (2009): Rend a rendetlenségben, vagy a szabadság útvesztői - anarchisták és nevelés. ELTE Eötvös Kiadó, Bp.
  • Ivan Illich: Deschooling Society (Marion Boyars, 1971 több kiadás, online is elérhető)
  • John Holt (1991): Iskolai kudarcok Budapest : Gondolat
  • Theodor W. Adorno: A tanári hivatás tabuiról 2000 12/9.

6. Neveléstudományi kutatások ismeretelméleti összefüggései

(Különös tekintettel a hermeneutika, a fenomenológia és a tudásszociológia megfontolásaira)

  • Hernádi Miklós (szerk., 1984): Fenomenológia a társadalomtudományban; Budapest : Gondolat
  • Hans-Georg Gadamer (2003): Igazság és módszer: egy filozófiai hermeneutika vázlata Budapest : Osiris,
  • A hermeneutika elmélete: [Auerbach, Palmer, Ricoeur, Hirsch, Szondi, Frye, Kermode : szöveggyűjtemény : tanulmányok / vál. és szerk. Fabiny Tibor ; [ford. Angyalosi Gergely et al.] Szeged : JATEPress, 1998
  • Karácsony András (1995): Bevezetés a tudásszociológiába / Budapest : Osiris-Századvég
  • Mannheim Károly: A gondolkodás struktúrái. Bp. Atlantisz 1995.
  • Peter L. Berger – Thomas Luckmann (1998): A valóság társadalmi felépítése : tudásszociológiai értekezés Budapest : Jószöveg Műhely K
  • Mannheim Károly (2005): A tudásszociológia Budapest : Typotex, 2005.
  • Mannheim Károly (1996): Ideológia és utópia Budapest : Atlantisz
  • Csontos László (1999): Ismeretelmélet, társadalomelmélet, társadalomkutatás Budapest : Osiris

7. Konstruktivista ismeretelmélet – Kognitív pedagógia
(A megismeréstudomány kognitív fordulata, a kognitív pszichológia, a kognitív megközelítés neveléstudományi alkalmazási módjai)

  • Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó
  • Csapó Benő (szerk., 2002): Az iskolai tudás Budapest : Osiris
  • Csapó Benő (2004): Tudás és iskola Budapest : Műszaki Könyvkiadó
  • Csapó Benő (1992) Kognitív pedagógia Budapest : Akadémiai
  • Pléh Csaba (2003) Bevezetés a megismeréstudományba Budapest : Typotex
  • Pléh Csaba (2015) A tanulás és gondolkodás keretei : a népi pszichológiától a gépi pszichológiáig Budapest : Typotex

8. Az erkölcsi nevelés elméleti megfontolásai
(Morális megfontolások és pedagógia. Értékátadás értelmezése a neveléselmélet története)

  • Oelkers, Jürgen (1998): Nevelésetika - Vince Kiadó, Bp.
  • MacIntire, Alasdair (1999): Az erény nyomában. Budapest, Osiris Kiadó.
  • Mester és tanítvány tematikus száma: Erkölcs 2004. 01.
  • Hoffmann Rózsa (2004 szerk): Szakmai etikai kódex pedagógusoknak : tanulmányok, normák és esetleírások / Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó ai Anna]
  • Prohászka Lajos: A mai élet erkölcse
  • Fináczy Ernő: Elméleti pedagógia. Budapest: OPKM, 1995.
  • Rorty, R. (1999): Etika egyetemes követelmények nélkül. In: uő: Megismerés helyett remény. Jelenkor, Pécs.

9. Az esztétikai nevelés elméleti megfontolásai
(Az esztétikum szerepe a neveléselméletben, a nevelési gyakorlatban. Az esztétikai nevelés elméleti formációi.)

  • Friedrich Schiller(2005): Levelek az ember esztétikai neveléséről in.:Művészet- és történelemfilozófiai írások Budapest, Atlantisz
  • Mitrovics Gyula (1933): A neveléstudomány alapvonalai Debrecen/Budapest
  • Trencsényi László (2000): Művészetpedagógia Budapest, Okker
  • ZRINSZKY László (2001):Az esztétikai nevelésről.Új Pedagógiai Szemle, 2001, 12.
  • Prohászka Lajos: A pedagógia mint kultúrfilozófia
  • Edgar Wind (1990): Művészet és anarchia : Budapest, Corvina

10. Magyar nevelésfilozófiai iskolák a XX. században
(A Budapesti, a Debreceni, a Szeged-Kolozsvári, Pécs-Pozsonyi egyetem neveléstudományi iskolái, neveléselméleti kutatások a huszadik század második felében.)

  • Németh András – Bíró Zsuzsanna Hanna (szerk., 2009.): A magyar neveléstudomány a XX. század második felében. Gondolat Kiadó
  • Németh András (2002): A magyar neveléstudomány fejlődéstörténete: Nemzetközi tudományfejlődési és recepciós hatások, egyetemi tudománnyá válás, középiskolai tanárképzés. Osiris, Budapest., Budapest.
  • Kozma Tamás (2001): Paradigmáink. Iskolakultúra. 1. 63-72.
  • König, E.-Zedler, P. (2002): Theorien der Erziehungswissenschaft. BeltzVerl. Weinheim-Basel.
  • Németh András (2005): A magyar pedagógia tudománytörténete. Gondolat Kiadó, Bp.
  • Brezsnyánszky László (2007., szerk.): A Debreceni Iskola Neveléstudomány-történeti vázlata Gondolat, Budapest
Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56