1. Pedagógiai antropológia
(A pedagógiai antropológia alapvető koncepciói: teleológia, embereszmény, emberkép, szocializáció, individualizáció, intézményes nevelés.)
- Skiera, Ehrenhard 2000. Egy antropológiai pedagógia alapvonásai. Budapest, Eötvös József Könyvkiadó.
- Neil Postman (2000): DasVerschwinden der Kindheit. FaM, Fischer, 13. Aufl. 191 S. /The Disappeareance of Childhood,. NY, Delacortepress, 1982
- MAX SCHELER (1995): Az ember helye a kozmoszban OSIRIS KIADÓ BUDAPEST,
- Gehlen, Arnold (1993): Der Mensch : Seine Natur und seine Stellung in der Welt /
- Pukánszky Béla (2001): A gyermekkor története. Műszaki Könyvkiadó, Bp.Frankfurt am Main : Klostermann,
- Pukánszky Béla (2005): A gyermek a 19. századi magyar neveléstani kézikönyvekben. Iskolakultúra könyvek 28. Pécs.
- Szabolcs Éva (1999): Tartalomelemzés a gyermekkortörténet kutatásában. Gyermekkép Magyarországon, 1869-1890. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
- Schaffhauser Ferenc (2000): A nevelés alanyi feltételei. Telosz, Budapest.
2. Pedagógia és politika kapcsolata
(Törvénykezési-, oktatásszervezési- és irányítási elvek liberális, konzervatív és szocialista változatai a pedagógiában)
- Lukács Péter és Nagy Péter Tibor (szerk., 2004): Oktatáspolitika : válogatás a hazai szakirodalomból Budapest : Új Mandátum : Felsőoktatási Kutatóintézet
- Halász Gábor (2011): Az oktatáspolitika két évtizede Magyarországon: 1990-2010. Kézirat
- Foucault, M. (1990): Felügyelet és büntetés. Gondolat Kiadó, Budapest
- Habermas, J. (1994): Legitimációs problémák a modern államban. In: Habermas: Válogatott tanulmányok. Atlantisz, Budapest, 183-222.
- Szabolcs Éva (2006): Pedagógia és politika a XX. század második felében Magyarországon Eötvös József Könyvkiadó
- Mann Miklós (szerk., 2004): Oktatáspolitikusok és koncepciók a XX. században Budapest ÖNKONET SZOLGÁLTATÓ ÉS TAN.KFT.
3. Klasszikus neveléstani gondolkodás
(Értékek és célok, normatív gondolkodás, intellektuális emberkép, intellektualisztikus hatásszervezés, direkt módszerek. A Comenius – Herbart nevével jellemzett érvelési hagyomány, neveléstani konstrukciók)
- Brezinka, Wolfgang (1981): Grundbegriffe der Erziehungswissenschaft. UTB, Reinhaedt, 4. Auflage.
- Mester és tanítvány tematikus száma. 2004. január, 1. szám, PPKE, BTK, Piliscsaba
- Bábosik István, Mezei Gyula (2005): Neveléstan /Budapest : Telosz
- Oelkers, Jürgen (1998): Nevelésetika - Vince Kiadó, Bp.
- Mihály Ottó (1999): Az emberi minőség esélyei. Szerk: Hotváth Attila-Trencsényi László. Okker-Iskolafejlesztési Alapítvány. Bp. 483 p.
- Zrinszky László (2002): Neveléselmélet. Műszaki Könyvkiadó, Bp.
4. Modern neveléstani gondolkodás
(A klasszikus neveléstani elvek kritikája, a reformpedagógiák elméleti megalapozása, a gyermekközpontú érvelés logikája, a pragmatizmus, a mélylélektani alapozású iskolák (nevelésfelfogások), a perszonalizmus pedagógiája)
- Dietrich, Jürgen/Tenorth, Heinz-Elmar (2003): A modern iskola kialakulása és működése. - Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
- Giesecke, Hermann (1986): Ende der Erziehung, Klett-CottaVerlag
- Benner, Dietrich - Kemper, Herwart (2003):Theorie und Geschichte der Reformpädagogik,I-II.;Weinheim etc.: Beltz.
- Németh András/Skiera, Ehrenhard (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. Bp.
- Németh András szerk. (2002):Reformpedagógia-történeti tanulmányok. Európai kölcsönhatások, nemzeti sajátosságok. Budapest: Osiris.
- Zrinszky László (2000): Iskolaelméletek és a mai iskolák. Okker, Bp
- Dewey, John (1976): A nevelés jellege és folyamata. Tk., Bp.,.
- Dewey, John: DEMOCRACY AND EDUCATION
- Espacio, Tiempo y EducaciónVol 3, No 2 (2016): John Dewey’s Reception and Influencein Europe and America
- Alfred Adler (2012) Életünk jelentése Budapest Kossuth Kiadó
5. Posztmodern neveléstani gondolkodás
(Kritikai pedagógia, antipedagógia, pedagógiai anarchimzus, fekete pedagógia, ezredfordulós kihívások a pedagógiában)
- Miller, Alice (2002): Kezdetben volt a nevelés. Pont Kiadó, Bp.
- Antonia Darder, Marta Baltodano, Adolfo R. Torres (eds. 2003): The Critical Pedagogy Reader London Routledge Farmer
- Heinrich Kupffer(1990): Pädagogik der Postmoderne Weinheim ; Basel : BBeltzVerl.,
- Mikonya György (2009): Rend a rendetlenségben, vagy a szabadság útvesztői - anarchisták és nevelés. ELTE Eötvös Kiadó, Bp.
- Ivan Illich: Deschooling Society (Marion Boyars, 1971 több kiadás, online is elérhető)
- John Holt (1991): Iskolai kudarcok Budapest : Gondolat
- Theodor W. Adorno: A tanári hivatás tabuiról 2000 12/9.
6. Neveléstudományi kutatások ismeretelméleti összefüggései
(Különös tekintettel a hermeneutika, a fenomenológia és a tudásszociológia megfontolásaira)
- Hernádi Miklós (szerk., 1984): Fenomenológia a társadalomtudományban; Budapest : Gondolat
- Hans-Georg Gadamer (2003): Igazság és módszer: egy filozófiai hermeneutika vázlata Budapest : Osiris,
- A hermeneutika elmélete: [Auerbach, Palmer, Ricoeur, Hirsch, Szondi, Frye, Kermode : szöveggyűjtemény : tanulmányok / vál. és szerk. Fabiny Tibor ; [ford. Angyalosi Gergely et al.] Szeged : JATEPress, 1998
- Karácsony András (1995): Bevezetés a tudásszociológiába / Budapest : Osiris-Századvég
- Mannheim Károly: A gondolkodás struktúrái. Bp. Atlantisz 1995.
- Peter L. Berger – Thomas Luckmann (1998): A valóság társadalmi felépítése : tudásszociológiai értekezés Budapest : Jószöveg Műhely K
- Mannheim Károly (2005): A tudásszociológia Budapest : Typotex, 2005.
- Mannheim Károly (1996): Ideológia és utópia Budapest : Atlantisz
- Csontos László (1999): Ismeretelmélet, társadalomelmélet, társadalomkutatás Budapest : Osiris
7. Konstruktivista ismeretelmélet – Kognitív pedagógia
(A megismeréstudomány kognitív fordulata, a kognitív pszichológia, a kognitív megközelítés neveléstudományi alkalmazási módjai)
- Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó
- Csapó Benő (szerk., 2002): Az iskolai tudás Budapest : Osiris
- Csapó Benő (2004): Tudás és iskola Budapest : Műszaki Könyvkiadó
- Csapó Benő (1992) Kognitív pedagógia Budapest : Akadémiai
- Pléh Csaba (2003) Bevezetés a megismeréstudományba Budapest : Typotex
- Pléh Csaba (2015) A tanulás és gondolkodás keretei : a népi pszichológiától a gépi pszichológiáig Budapest : Typotex
8. Az erkölcsi nevelés elméleti megfontolásai
(Morális megfontolások és pedagógia. Értékátadás értelmezése a neveléselmélet története)
- Oelkers, Jürgen (1998): Nevelésetika - Vince Kiadó, Bp.
- MacIntire, Alasdair (1999): Az erény nyomában. Budapest, Osiris Kiadó.
- Mester és tanítvány tematikus száma: Erkölcs 2004. 01.
- Hoffmann Rózsa (2004 szerk): Szakmai etikai kódex pedagógusoknak : tanulmányok, normák és esetleírások / Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó ai Anna]
- Prohászka Lajos: A mai élet erkölcse
- Fináczy Ernő: Elméleti pedagógia. Budapest: OPKM, 1995.
- Rorty, R. (1999): Etika egyetemes követelmények nélkül. In: uő: Megismerés helyett remény. Jelenkor, Pécs.
9. Az esztétikai nevelés elméleti megfontolásai
(Az esztétikum szerepe a neveléselméletben, a nevelési gyakorlatban. Az esztétikai nevelés elméleti formációi.)
- Friedrich Schiller(2005): Levelek az ember esztétikai neveléséről in.:Művészet- és történelemfilozófiai írások Budapest, Atlantisz
- Mitrovics Gyula (1933): A neveléstudomány alapvonalai Debrecen/Budapest
- Trencsényi László (2000): Művészetpedagógia Budapest, Okker
- ZRINSZKY László (2001):Az esztétikai nevelésről.Új Pedagógiai Szemle, 2001, 12.
- Prohászka Lajos: A pedagógia mint kultúrfilozófia
- Edgar Wind (1990): Művészet és anarchia : Budapest, Corvina
10. Magyar nevelésfilozófiai iskolák a XX. században
(A Budapesti, a Debreceni, a Szeged-Kolozsvári, Pécs-Pozsonyi egyetem neveléstudományi iskolái, neveléselméleti kutatások a huszadik század második felében.)
- Németh András – Bíró Zsuzsanna Hanna (szerk., 2009.): A magyar neveléstudomány a XX. század második felében. Gondolat Kiadó
- Németh András (2002): A magyar neveléstudomány fejlődéstörténete: Nemzetközi tudományfejlődési és recepciós hatások, egyetemi tudománnyá válás, középiskolai tanárképzés. Osiris, Budapest., Budapest.
- Kozma Tamás (2001): Paradigmáink. Iskolakultúra. 1. 63-72.
- König, E.-Zedler, P. (2002): Theorien der Erziehungswissenschaft. BeltzVerl. Weinheim-Basel.
- Németh András (2005): A magyar pedagógia tudománytörténete. Gondolat Kiadó, Bp.
- Brezsnyánszky László (2007., szerk.): A Debreceni Iskola Neveléstudomány-történeti vázlata Gondolat, Budapest