Médiapedagógia – Gyermek és ifjúkori médiahasználati kutatások és médiapedagógiai következményeik 14

Dr. Bényei Judit

MOME, Pedagógia és Pszichológia Intézeti Tanszék

A kurzus céljai, hogy a doktoranduszok ismerjék meg a gyermekkor és az ifjúkor jellemző médiakörnyezetére vonatkozó kutatásokat. Legyenek tájékozottak a digitális gyermekkor médiaintézményeit, tartalmait és a közönség és a média kapcsolatát vizsgáló nemzetközi kutatásokat illetően. Ismerjék meg azokat a médiaelméleti értelmezési kereteket, melyek segítségével megfelelő kutatások tervezhetők és értelmezhetők a médiaoktatás szakemberei számára. Ismerjenek meg adekvát kutatási módszereket az interaktív, digitális média és a felhasználó kapcsolatának kutatására. Cél továbbá a kutatási tapasztalatok alapján következtetések levonása a médiapedagógia számára.

Tematika:

  1. A kutatási framework: médiaelméletek
  2. A média társadalmi kontextusa és a média intézményrendszere
  3. A gyermekkor és az ifjúkor jellemző médiumai és médiaszövegei
  4. A fiatal közönség és a média kapcsolata
  5. Adekvát módszerek a gyerek és fiatalkori médiahasználat kutatásához
  6. Médiapedagógiai következtetések

Elsajátítandó kompetenciák:

  1. A témával kapcsolatos fogalmak alapvető ismerete
  2. Az alapvető médiaelméletek ismerete és használata
  3. A médiakutatási módszerek használata és a kutatási eredmények értékelése

Ajánlott szakirodalom:

  • Buckingham, D, Carr, D, Burn, A, Schott, G (2006) Video-games: Text, Narrative, Play, Cambridge: Polity
  • Burn, A & Parker, D (2003) Analysing Media Texts, London: Continuum
  • Burn, A and Durran, J (2007) Media Literacy in Schools: practice, production and progression, London: Paul Chapman
  • Burn, A (2009) Making New Media: creative production and digital literacies, New Yok: Peter Lang
  • Jenkins, Henry (2006): Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York, New York University Press
  • JENKINS, Henry (2006): Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century (utolsó elérés: 2011. június 19.)
  • Livingstone, Sonia (2003): Young People and New Media. SAGE Publications
  • Marsh, Jackie (Ed.) (2005): Popular culture, new media and digital literacy in early childhood. Routledge Falmer
  • Willett, R., Robinson, M. and Marsh, J. (eds) (2008) Play, Creativity and Digital Cultures. London: Routledge
Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56