Language Testing and Assessment (Idegen nyelvi mérés és értékelés) 12

Dr. Csépes Ildikó

DE BTK, Angol-Amerikai Intézet

Az idegen nyelvi mérés és értékelés mára már önálló szakterületté nőtte ki magát, melynek számos kutatási irányzata, önálló nemzetközi szakfolyóirata (Language Testing), egyesületei (ILTA, ALTE, EALTA) illetve éves konferenciája van (pl. LTRC, EALTA, ALTE). A kurzus célja, hogy a szakterületről áttekintést nyújtson, illetve az aktuális kutatási kérdésekkel megismertesse a résztvevőket. A kurzus nyelve angol.

Tematika:

  1. A tesztelés alapelvei (construct validity, reliability, washback) és a teszt/mérés érvényességének vizsgálati módszerei

  2. Az idegen nyelvi kompetencia fogalma. A lexikális és grammatikai nyelvtudás, ill. nyelvi készségmérés formái és sajátosságai

  3. A Közös Európai Keretrendszer (Common European Framework of Reference) szerepe és korlátai az idegen nyelvi mérésben

  4. Aktuális kutatási kérdések: osztálytermi értékelés (classroom-based language assessment), a szóbeli készségmérés formái (individul and paired asessment of speaking),

Ajánlott szakirodalom:

  • Alderson, J. C. (2000). Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Alderson, J. C., Clapham, C. & Wall, D. (1995). Language Test Construction and Evaluation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Brown, A. (2003). Interviewer variation and the co-construction of speaking proficiency. Language Testing, 20(1) 1-25.
  • Buck, G. (2001). Assessing Listening. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Csépes, I. (2002). Is testing speaking in pairs disadvantageous for students? A quantitative study of partner effects on oral test scores. novELTy 9(1), 22-45.
  • Luoma, S. (2004). Assessing Speaking. Cambridge: Cambridge University Press. Lyle F. Bachman, L.F. (2000). Modern language testing at the turn of the century: assuring that what we count counts. Language Testing, 17 (1) 1–42.
  • Poehner, M. E. & Ableeva, R. (forthcoming). Dynamic Assessment and Learner Engagement in the Activity of Development. In D. Tsagari & I. Csépes (eds.) Classroom-based Language Assessment. Language Testing and Evaluation Series, Grotjahn, R. &. G.Sigott (series eds). Frankfurt: Peter Lang. Vol. 18.
  • Purpura, J. E. (2004) Assessing Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Read, J. (2000). Assessing Vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Weigle, S. C. (2002) Assessing Writing. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Weir, C. J. (2005). Limitations of the Common European Framework for developing comparable examinations and tests. Language Testing, 22(3) 281-300.
Legutóbbi frissítés: 2023. 03. 26. 19:56