Revákné Dr. habil Markóczi Ibolya
1. A természettudományos műveltség
- A természettudományos műveltség fogalmi keretei. A természettudományos nevelés fogalmának megjelenése a hazai oktatási standardakban. A természettudományos műveltség mérése.
- Irodalom
- B. Németh Mária (2008): Természettudományos műveltség fogalma és értelmezései. Iskolakultúra, 18(7-8), 3-19.
- B. Németh Mária (2010): A természettudományi tudás/műveltség értelmezései nemzeti standardokban. Iskolakultúra, 20(12), 92–99.
- B. Németh Mária és Korom Erzsébet (2012): A természettudományos műveltség és az alkalmazható tudás értékelése. In: Csapó Benő és Szabó Gábor (szerk.): Tartalmi keretek a természettudomány diagnosztikus értékeléséhez. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 59-92.
2. Természettudományos nevelés ma
A természettudományos nevelés helyzetének diagnosztizálása. A tanulók természettudományos tudását mérő nemzetközi felmérések. Kihívások a 21.századi természettudományos nevelésben. Törekvések a természettudományos nevelés megújítására.
Irodalom
- B. Németh Mária, Korom Erzsébet, Nagy Lászlóné (2012): A természettudományos tudás nemzetközi és hazai vizsgálata. In. Csapó Benő (szerk.): Mérlegen a magyar iskola. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 131-191.
- McFarlane D. A., (2013): Understanding the Challenges of Science Educationin the 21st Century: New Opportunities for Scientific Literacy. International Letters of Social and Humanistic Sciences, 4, 35-44.
- Michel R., Csermely P., Jorde D., Lenzen D., Henriksson H. W., Hemmo V. (2010): Természettudományos nevelés ma: megújult pedagógia Európa jövőjéért. Iskolakultúra Online, 1, 13-30.
3. Természettudományos nevelés és társadalom
Kulturálisan érzékeny természettudományos nevelés. Nemzetközi kitekintés. Természettudomány, technika és társadalom. A természettudományok tanítása társadalmi-filozófiai szemszögből.
Irodalom
- McKinley E., Gan M. J. S. (2014): Culturally responsive science education for indigenous and ethnic minority students. In: Norman G. L., Abell S. G., (szerk.): Handbook of research on science education. Routledge, Taylor and Francis Group, New York and London, 284-303.
- Veres Gábor (2009): Természettudományos nevelés és társadalom. OFI, Budapest.
- Wiedemann László (2014): A természettudomány tanítása és az értelmiség helyzete: társadalmi-filozófiai kitekintés.
4. Pedagógiai paradigmák a természettudományok tanításában
A természettudományos nevelés pedagógiai háttere. Pedagógiai irányzatok hatása a természettudományos nevelésre. Új pedagógiai paradigmák a természettudományos nevelésben.
Irodalom
- Nahalka István (2014): A természettudományos nevelés pedagógiai háttere. In: Radnóti (szerk.): A természettudomány tanítása. Szakmódszertani kézikönyv és tankönyv. Mozaik Kiadó, Szeged, 19-68.
- Nahalka István (1997): Konstruktív pedagógia – egy új paradigma a láthatáron, I-III. Iskolakultúra, 7 (2) 21-33. 7 (3) 22-41. 7 (4) 3-20.
- Tóth Zoltán (2011): Pedagógiai paradigmák a természettudományok tanításában. In: Revákné, Nyakóné (szerk.): A természettudományok tanításának elméleti alapjai. RE-PE-T-HA-könyvek, Debreceni Egyetem TEK, Debrecen, 10-22.
5. A fogalmi megértés zavarai a természettudományok tanítási-tanulási folyamatában
Természettudományos tévképzetek kutatása. A természettudományos fogalmi megértés zavarainak vizsgálati módszerei. A természettudományos tévképzetek feltárásának és kiküszöbölésének módszertana.
Irodalom:
- Tóth Zoltán (2011): A természettudományos tévképzetek kialakulása, feltárása és korrekciójának módszerei. In: Revákné, Nyakóné (szerk.): A természettudományok tanításának elméleti alapja., RE-PE-T-HA-könyvek, Debreceni Egyetem TEK, Debrecen, 23-36.
- Korom Erzsébet (1997): Naiv elméletek és tévképzetek a természettudományos fogalmak tanulásában. Magyar Pedagógia, 97 (1) 19-41.
- Revákné Markóczi Ibolya, Tóth Zoltán (2015): Osztálytermi kutatás. Szaktárnet-könyvek 29. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen, 5-184.
6. Tantárgypedagógiai kutatások a természettudományos oktatásban - tanítási-tanulási módszerek
A természettudományos tanulás környezete és eszközrendszere. Az egyéni tanulás és egymás tanításának módszerei a természettudományokban. Az IKT szerepe a természettudományos nevelésben.
Irodalom:
- Adorjánné Farkas Magdolna, Makádi Mariann, Radnóti Katalin, Wágner Éva (2014): Tanulási környezetek, a tanulás eszközrendszere a természettudományos nevelés során. In: Radnóti (szerk.): A természettudomány tanítása. Szakmódszertani kézikönyv és tankönyv. Mozaik Kiadó, Szeged, 433-462.
- Egri Sándor (2011): Az egyéni tanulást segítő módszerek a természettudományokban. In: Revákné, Nyakóné (szerk.): A természettudományok tanításának elméleti alapjai. RE-PE-T-HA-könyvek, Debreceni Egyetem TEK, Debrecen, 158-170.
- Nyakóné Juhász Katalin, SitkunéGörömbei Cecília, Teperics Károly (2011): IKT eszközök a természettudományos nevelésben. In: Revákné, Nyakóné (szerk.): A természettudományok tanításának elméleti alapjai. RE-PE-T-HA-könyvek, Debreceni Egyetem TEK, Debrecen, 193-221.
- Tóth Zoltán (2017): Egyetemi kurzusok hatékonyságnövelése a Mazur-féle„egymás tanítása” módszerrel. Magyar Kémikusok Lapja, 72 (4) 116-121.
7. Tantárgypedagógiai kutatások a természettudományos oktatásban - tanítási-tanulási stratégiák
Kutatómódszer a természettudományok tanításában. IBL a természettudományos nevelésben. Projektoktatás a természettudományos nevelésben.
Irodalom
- Egri Sándor (2011): Kutatómódszer a természettudományos oktatásban. In: Revákné, Nyakóné (szerk.): A természettudományok tanításának elméleti alapjai. RE-PE-T-HA-könyvek, Debreceni Egyetem TEK, Debrecen, 96-119.
- Nagy Lászlóné (2010): A kutatásalapú tanulás/tanítás (’inquiry-basedlearning/teaching’, IBL) és a természettudományok tanítása. Iskolakultúra, 20 (12) 31-51.
- Revákné Markóczi Ibolya (szerk.) (2011): Projektmódszer, projektoktatás. RE-PE-T-HA-könyvek, Debreceni Egyetem TEK, Debrecen, 23-36.
8. Problémamegoldó gondolkodás a természettudományok tanításában és tanulásában
A természettudományos problémamegoldás fejlesztésének elméleti alapjai. A természettudományos problémamegoldás fejlesztésének gyakorlata. A természettudományos problémamegoldás fejlesztésének hatásvizsgálata.
Irodalom:
- Adorjánné Farkas Magdolna, Makádi Mariann, Nagy Lászlóné, Nahalka István, Radnóti Katalin, Wágner Éva (2014): A problémamegoldás alapjai és szerepe a természettudományos tanulási folyamatban. In: Radnóti (szerk.): A természettudomány tanítása. Szakmódszertani kézikönyv és tankönyv. MOZAIK Kiadó, Szeged, 463-536.
- Revákné Markóczi Ibolya (2011): Problémamegoldó gondolkodás a természettudományok tanításában és tanulásában. In: Revákné, Nyakóné (szerk.): A természettudományok tanításának elméleti alapjai. RE-PE-T-HA-könyvek, Debreceni Egyetem TEK, Debrecen, 51-84.
- Revákné Markóczi Ibolya (2015): Természettudományos problémamegoldás kisiskolás korban. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen. 293 pp.
9. A természettudományok tanításának kutatási módszerei
Tudástér-elmélet a tanulók természettudományos fogalmi elsajátításának vizsgálatában. Természettudományos oktatási módszerek hatás- és beválásvizsgálata. Szóasszociációs módszer a tanulók természettudományos tudásának vizsgálatában.
Irodalom
- Norman R. (2006): Getting Startedin Pedagogical Researchinthe Physical Sciences. A Physical Science PracticeGuide. UK PhysicalSciences Centre.
- Revákné Markóczi Ibolya, Tóth Zoltán (2015): Osztálytermi kutatás. Szaktárnet-könyvek 29. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen. 5-184.
- Tóth Zoltán (2012): Alkalmazott tudástérelmélet, Gondolat Kiadó, Budapest.
10. A környezeti nevelés kutatása
A környezeti nevelés fogalma, céljai és története. A környezeti nevelés iskolai színtere. A környezeti nevelés kutatása.
Irodalom:
- Kiss Ferenc, Tóthné Kosztin Beáta, Vallner Judit (2011): A környezettan tanítása. Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok, Debrecen.
- Dillon, J. (2014): Enviromental education. In: Norman G. L., Abell S. G., (szerk.): Handbook of research on science education. Routledge, Taylor and Francis Group, New York and London, 497-515.
- Varga Attila (2004): A környezeti nevelés pedagógiai, pszichológiai alapjai. PhD Disszertáció. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Doktori Iskola.