Buda Mariann,
DE, Neveléstudományok Intézete
Célok:
- Megismertetni a jelenséget mint interdiszciplináris elméleti és kutatási problémát.
- Bemutatni a jelenséggel kapcsolatos védő- és rizikófaktorokat a társadalmi beágyazottság különböző szintjein.
- Felkészítés, attitűd- és szemléletformálás a probléma felismerésével, megelőzésével és kezelésével kapcsolatosan.
Főbb tematikai csomópontok:
-
Az iskolai zaklatás mint kutatási probléma.
- A téma megjelenése, a fogalom formálódása az elfogadott definícióig
- Irányzatok a jelenség értelmezésében
- Kutatási módszerek, problémák
-
Kutatási eredmények és nyitott kérdések
- a fejlődés ökológiai modellje
- kutatási eredmények és nyitott kérdések az egyén, a család, az iskola és kortárscsoport, a társadalmi közösség és a kultúra szintjein
-
Mit üzen az elmélet a gyakorlatnak?
- A beavatkozás lehetséges pontjai – megelőzés és problémakezelés; hatékony és hatástalan lépések
- Zaklatás-ellenes stratégiák a nemzetközi gyakorlatban – koncepciók, beválás-vizsgálatok, eredmények.
A kurzushoz javasolt szakirodalom:
- Buda Mariann: Közérzet és zaklatás az iskolában. Habilitációs értekezés (kézirat)
- Bushman, B. J. & Anderson, C. A. (2009): Comfortably Numb: Desensitizing Effects of Violent Media on Helping Others. Psychological Science, March, 2009. Vol. 20. Iss. 3. pp. 273-277.
- Eslea, M; Menesini, E; Morita, Y; O’Moore, M; Mora-Merchán, J. A; Pereira, B. & Smith, P. K. (2003): Friendship and Loneliness Among Bullies and Victims: Data From Seven Countries. Aggressive Behavior, Jan/Feb. 2004. Vol. 30. Iss. 1. pp. 71–83.
- Espelage, D. L. & Swearer, S. M. (Eds.) (2004): Bullying in American School. Socila-Ecological Perspective of Prevention and Intervention. Mahwah, New Yersey, Lawrence Erlbaum Assiates.
- Hawker, D. S. J. & Boulton, M. J. (2000): Twenty years’ research on peer victimization and psychosocial maladjustment: a meta-analytic review of cross-sectional studies. Journal of Child Psychologie and Psychiatry, 2000. Vol. 41. pp. 441-455.
- Olweus, D. (1999c): Iskolai zaklatás. Educatio, No. 4. pp. 717-739.
- Pepler, D; Craig, W; Jiang, D. & Connolly, J. (2008a): Developmental Trajectories of Bullying and Associated Factors. Child Development, March/April, 2008. Vol. 79. Iss. 2. pp. 325-338.
- Rigby, Ken (2002): A meta-evaluation of methods and approaches to reducing bullying in pre-schools and early primary school in Australia. Attorney-General’s Department, Canberra.
Legutóbbi frissítés:
2023. 03. 26. 19:56