Dr. habil Fényes Hajnalka
DE BTK, Szociológia és Szociálpolitika Tanszék
A fiúk mai hátránya az oktatásban, számos vonatkozásban már ismert jelenség. A kutatások szerint a fiúk jelentős kisebbségben vannak a gimnáziumokban, a fiúk társadalmi (iskolai) mobilitása kisebb a középfokú képzésben, a középiskolás fiúk kevesebbet olvasnak, kisebb a klasszikus kulturális fogyasztásuk, és az informális tanulás egyes formáiban (pl. önképzés, kapcsolati tőkeépítés) is hátrányban vannak. A középiskolákban a fiúk emellett kevésbé eredményesek (kevesebb nyelvvizsga, kevesebb tanulmányi verseny részvétel, rosszabb tanulmányi átlagok, szerényebb felsőfokú továbbtanulási tervek). Számos kutatás vizsgálja azt is, hogy melyek a lányok középiskolai nagyobb eredményességének okai (miért mondhatjuk, hogy a középiskola a lányokra van kitalálva). Kurzusunkon ezeket a kérdéseket járjuk körül, és dolgozzuk fel a téma hazai és nemzetközi szakirodalmát. További kutatási kérdéseink: Hogyan lehetne növelni a fiúk középiskolai eredményességét? Kell-e változtatni az értékelés módszerein? Hogyan lehetne ösztönözni a középiskolás fiúkat a nagyobb kulturális aktivitásra? Hogyan lehetne ösztönözni elsősorban a rosszabb társadalmi hátterű fiúkat, az érettségit adó, illetve a felsőfokú képzésben való nagyobb arányú részvételre?
Tematika:
- A kompetencia területek nemi különbségei, a legújabb PISA vizsgálatok eredményei.
- A fiúk és lányok iskolai eredményességének különbségei.
- A lányok nagyobb középiskolai eredményességének okai (a lányok tanulási módszereinek sikeressége (memorizálás), a nagyobb szorgalom, a jobb nem kognitív képességek (jobban figyelnek az iskolában, inkább segítőkészek, a közös munka könnyebben megy), a nagyobb az önfegyelem, a nagyobb megfelelni akarás, a nagyobb a tanulási kedv, az extracurriculáris tevékenységben való nagyobb részvétel stb.)
- A lányok és fiúk kulturális aktivitása a középiskolában (olvasás, klasszikus kulturális fogyasztás, internet és számítógép-használat).
- A fiúk és lányok társadalmi hátterének különbségei (a fiúk kisebb társadalmi mobilitása, ennek okai).
- A pedagógus pálya elnőiesedése és ennek hatásai az osztályteremben. (Egyes feminista álláspontok szerint ez éppen a fiúknak kedvez, a tanárnők elfogultak a fiúkkal szemben, többet dicsérik őket, többet elnéznek nekik, mások szerint viszont inkább a lányoknak kedvez.)
Ajánlott szakirodalom:
- Buchmann, C., DiPrete, T. A., McDaniel, A. (2008): Gender Inequalities in Education. Annual Review of Sociology 34: 319-337.
- DiMaggio, P. (1982): Cultural Capital and School Success: The Impact of Status Culture Participation on the Grades of U.S. High School Students, American Sociological Review Vol. 47 April p.189-201
- Dumais, S. A. (2002): Cultural Capital, Gender, and School Success: The Role of Habitus. Sociology of Education. Vol. 75 (January): 44-68
- Fényes Hajnalka (2010): A nemi sajátosságok különbségének vizsgálata az oktatásban. A nők hátrányainak felszámolódása? Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 228 oldal
- H. Sas Judit (1984): Nőies nők és férfias férfiak. A nőkkel és férfiakkal kapcsolatos sztereotípiák élete, eredete és szocializációja. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Jackson, J. F. L., Moore, J. L., Leon, R. A. (2011): Male underachievement in Education Across the Globe: A Shift in Paradigm for Gender Disparities Regarding Academic Achievement. In: International Encyclopedia of Education 3. Edition Volume 1 Elsevier Academic Press 838-844.
- Jelentés a magyar közoktatásról 2003, 2006
- Perkins, R., Kleiner, B., Roey, S., Brown, J. (2004): The High School Transcript Study: A Decade of Change in Curricula and Achievement, 1990-2000. Washington, DC: Natl. Cent. Educ. Stat,
- Rostás R., Fodorné Bajor B. (2003): „…könnyebb a lányoknak, mert a fiúk elevennek születtek”. Új Pedagógiai Szemle 2003/december
- Vári P., Bánfi I., Felvégi E., Krolopp J., Rózsa Cs., Szalay B. (2000): A tanulók tudásának változása II. rész. Új Pedagógiai Szemle, 2000/7-8.